sjoerdducati
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 02, 2011 17:39

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

zo jan 01, 2012 10:43

lijkt me eerst zinvol de staat van de motor te weten. cilinder lektest geeft uitsluitsel hier over.Is dit goed dan weet je of de basis goed is. Vervolgens zou ik co/hc etc meten voor de kat. en tevens een scoop aansluiten op de lambda sonde( is niet te meten met een multimeter). zowel meten in sationair als 4000 toeren. en brandstof druk meten in de rail. tevens ook met de scoop de injectie beelden van alle 4 cilinders op een rij krijgen met deze input zou ik gaan nadenken wat de oorzaken kunnen zijn voor jou probleem.
succes

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

zo jan 01, 2012 14:08

Ik heb de viergas meting zonder dat de lambdasonde is aangesloten gedaan.
Stationair: CO 10,7 CO2 7,6 HC 1580 O2 0,00
3000 RPM CO 11,7 CO2 6,7 HC 2000 O2 0,00
Met de stekker van de nokkenasversteller los maaakt niet veel verschil verschil.

sjoerdducati
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 02, 2011 17:39

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

zo jan 01, 2012 19:50

Met deze gegevens staat jou kat er rood gloeiend onder (of heb je deze niet meer). Dan is het ook normaal dat je lambda niks doet maar deze gaat weer naar zijn grootjes als je er niet om denkt. (heb je een orginele gebruikt?) wat is je lek langs de kleppen zou mijn eerste vraag zijn. Hc is extreem hoog wat duidelijk aangeeft dat je vloeibaar goud door. Je uitlaat raced en dus ook de geur. Als je lek minimaal is zou ik je adviseren de rail druk te meten en te vergelijken met de fabrieks waarden. Teven een scoop beed van injectoren om de inspuit duur te bepalen dan heb je zicht in de hoeveelheden welke worden ingespoten en de aansturing daarvan. Je kunt vervolgens de motor te temp sensor los trekken en dan moet het inspuit beeld verlengen (koude start simulatie). Als dat niet veranderd. De Senoren doormeten. Stuk voor stuk en vergelijken met de waarden à fabriek. Dit is geen klus van lukraak vervangen. Dat gaat enorm in de papieren lopen. Neem de tijd om dit uit te zoeken noteer alle bevindingen( systeem in je zoek werk). Ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

do jan 05, 2012 11:14

Wat mij nu niet helemaal duidelijk is, is of je deze metingen op LPG doet of op benzine? Het kan zijn dat ik twee auto's door elkaar haal en dat jouw auto niet op gas rijdt hoor.

In een fase1 145 horen gele benzineinjectoren. Die zijn niet uitwisselbaar met oranje, want oranje hebben net iets minder opbrengst. Je kan wel testen of dat het verschil oplevert en je ineens wat aan de arme kant (of nog redelijk goed) zit met je mengsel.

Als je met de stekker van de nokkenasverstelling rond kan rijden zonder merkbaar verschil in rijgedrag (ik heb het niet over 4gasmetingen) is er iets niet goed met de aansturing van je nokkenasverstelling, of is de versteller zelf stuk. Dat zal allicht een slecht mengsel en een slecht lopende auto opleveren. Merk je tijdens het rijden verschil met die stekker los? Als het goed is, rijdt ie als een krant onder de 3000 RPM met die stekker los en met de stekker er op moet ie duidelijk een stuk beter optrekken en oppakken.

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

do jan 05, 2012 16:40

Auto rijd op Benzine. Ik heb de LPG zekeringen er weken geleden uitgehaald, om er zeker van te zijn dat hij niet op 2 brandstoffen tegelijk loopt. Omdat hij zowel op LPG als op benzine even beroerd liep wil ik hem eerst op benzine goed hebben.

De stekker van de nokkenasverstelling heb ik er alleen stationair af gehad, ik ben er niet mee gaan rijden, dat zal ik wel nog doen.

IIk vind het vreemd dat de viergasmeting met en zonder lambdasonde aangesloten even beroerd is, ik had verwacht dat hij met afgekoppelde sonde minder rijk zou mengen omdat de ECU niet 0,15 volt van de sonde krijgt toegestuurd.

Omdat de viergasmeting even beroerd is stationair en bij 3000 RPM denk ik aan iets dat over een groot deel van het toerenbereik aanwezig is. Bijvoorbeeld valse lucht, slechte vonk, te hoge of te lage druk op de brandstofrail, of probleem met de injectoren. Ik zie echter vast nog een aantal dingen over het hoofd.

Kan ik de druk op de injecotorrail op een eenvoudige manier meten (moet rond de 3,5 bar zijn) want volgens het werkplaatshandboek heb je een berg speciaal gereedschap nodig. Ik heb het type aluminium rail met op het eind een druksensor, en niet zo'n ventiel. Hoe kan ik kijken of die druksensor nog goed is?

Ik ga er vanavond weer mee aan de slag.

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

za jan 07, 2012 17:07

Ik heb gereden met de steker van de nokkenasversteller los. Er is wel een merkbaar verschil. Bij lage toeren pakt hij wat slechter op met de nokkenasversteller los. (Op dit moment rijd de auto met dit rijke mengen ook als een krant met de stekker aangesloten).

Ik heb de bougiekabels verwisselt met die van een auto die goed liep. De aansluitipunten waren nog netjes. Ik had het idee dat hij iets regelmatiger liep.
De viergasmeting was nu CO 11,02 CO2 7,02 HC 1978 O2 2,01
De lambda sonde pendelde gemeten met de multimeter tussen de 0,10 - 0,39 volt, kwam ook met gasgeven niet boven de 0,4 volt. (warme motor).
Wel heb in in 2 van de 4 bobines een klein scheurtje ontdekt, zou dat misschien de oorzaak zijn?
Ik had nog bobines liggen uit een andere TS motor, maar die pasten natuurlijk niet, want die hadden een ovaal diepliggend stekkertje nodig, en in de auto zitten er die een vierkant oppervlakkigere stekkertje nodig hebben.

Ik heb ook weer even de LPG zekeringen erin gestopt, op LPG mengt hij ook nog veel te rijk.

Zit ook nog steeds naar valse lucht te zoeken, maar nog niet gevonden.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

za jan 07, 2012 22:31

2,01% O2? Lees ik dat goed? Want dan heb je waarschijnlijk alsnog een slechte vonk.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

zo jan 08, 2012 08:34

een HC van 1978 duidt ook op een hele slechte verbranding.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

zo jan 08, 2012 09:37

Kan hij zo'n slechte verbranding hebben door een of twee defecte bobines, of is dat door het twinspark principe niet mogelijk omdat een cilinder door twee bobines en twee bougies van vonk wordt voorzien?

Wat zou nog meer een oorzaak voor de slechte verbranding zowel op benzine (met LPG zekeringen er uit) en ook op LPG kunnen zijn?

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

za jan 14, 2012 17:14

Ik heb net andere bobines en kabels gemonteerd, Het maakt weinig verschil. Hij blijft slecht starten en rijk mengen. CO stationair 10,5 en HC tegen de 2000, op LPG is het HC iets lager, rond de 1500. Bij 3000 RPM daalt het HC op LPG wel iets naar rond de 1000, maar CO blijft rond de 10.

Ik heb inmiddels vervangen:
-de MAF,
-lamdasonde,
-bougies, kabels en bobines,
-luchtfilter,
-het gasklephuis schoongemaakt, ook de gasklepmotor,
-alle sensoren met de multimeter doorgemeten,
-de nokkenasversteller gecontroleerd,
-alle inlaatslangen op lekkage gecontroleerd, de carterventillatie gecontroleerd, de slang van de rembekrachtiger gecontoleerd,
-de uitlaat op dichtheid gecontroleerd en 2 pakkingen voor de zekerheid vervangen,
-een nieuwe accu eringezet.

Ik vraag me af of ik nog wat over het hoofd heb gezien.

Ik vraag me af, als ik met koude motor de lambdasond bij de stekker meet, meet ik 0,35 volt. Ook als ik de stekker loskoppel meet ik aan de ECU kant met contact aan 0,35 volt. Moet dat niet 0.45 volt zijn? Hoe kan ik meten of de ECU voldoende spanning krijgt en afleverd? De spanning die bij de relais bij de accubak vertrekt richting ECU is accuspanning. Ik begin bijna te denken dat het probleem in de ECU zit!

Ik heb inmiddels een uitleeskabel net verloopstekker in huis om de ECU uit te lezen, echter ik krijg het gedownloade fiatecuscan echter nog niet geinstallerd op mijn computer. Ik ben ofwel erg onhandig ofwel het werkt niet met de oudere windows XP versie die op mijn laptop zit. De kabel herkent hij wel en instaleerd hij meteen.

Beppe
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: do sep 22, 2011 21:23

RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?

za jan 14, 2012 17:17

Ik was in het rijtje nog vergeten te vermelden dat ik ook de LPG injectoren en de benzine injectoren heb gecontroleerd op lekkage, en geen lekkage heb vastgesteld (de LPG injectoren heb ik in een kopje water gehangen).

Terug naar “Algemene Technische vragen”