Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak? foto's

di jan 31, 2012 22:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de spanrol zat er 60000 k op.en de olie altijd max 8000 toeren..
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

di jan 31, 2012 22:16

Standaard zuigers en nokkenassen en dan 8000 toeren? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

di jan 31, 2012 22:47

4.1 bar benzinedruk en 24V injectoren is veeeel te veel voor een standaard blok. De standaard gele injectoren zijn prima voor een 12V waar verder standaard nokkenassen en dergelijke in zitten. Met 4.1 bar is je sproeibeeld totaal verkloot en krijg je er nauwelijks meer benzine in, dus het is echt zo'n "verkeerde kant op tuning" truuk van mensen die niet snappen hoe je vermogen opbouwt. Afgesteld op de rollerbank klinkt leuk, maar wat is er precies gedaan? Hoe heb je zulke te grote verkeerd inspuitende injectoren ooit goed gemapt gekregen?
Ik denk ook dat de problemen mede hiermee te maken heeft. Als je ontstekking ook nog eens niet mee werkt (timing) kan een gesmolten zuiger het resultaat zijn.
Die grote injectoren en een te hoge benzinedruk geven een verkeerd sproeibeeld met alle gevolgen vandien (bore wash).

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

wo feb 01, 2012 10:44

De auto was op de rollerbank afgesteld. Dat de benzinedruk hoger is wil niet zeggen dat de injectoren ook meer gaan sproeien.
de ontsteking was ook perfect, en zeker niet te vroeg.

het zal toch een verstopte injector moeten zijn.?
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

wo feb 01, 2012 11:59

Je trekt wel erg vlot conclusies lijkt me. Een verstopte injector kan dit echt niet veroorzaken, althans niet bij stationairloop of filerijden zoals je in je eerste bericht stelt. Dan krijg je dit zeker niet, want met een 6 tanden versprongen distributie valt je blok meteen uit.
Een defecte spanrol kan het natuurlijk ook niet zijn, wel een defecte spaninrichting.( Is die nu hydraulish bediend of niet??)
Het kan natuurlijk ook de riem zelf zijn. Bij veroudering willen daar wel eens wat tandjes afbreken. Om dit te kunnen beoordelen zul je de zaak toch echt verder moeten de-monteren.
Kan natuurlijk ook een vretende klepgeleider zijn en zo valt er nog (veeel) meer te bedenken, maar: Gissen is missen !!!!!!
Ga gewoon door met demontage en bekijk elk onderdeel. Pas dan wordt het zinvol om er iets van te gaan vinden.

Misschien was er wel helemaal niets mis mee, maar is het simpele feit dat jij een V6 doortrekt tot 8000!!!! toeren gewoon de oorzaak. Dat dit dan gebeurd is een vanzelfsprekendheid en daar kan het blok helemaal niets aan doen. Nogal wiedus lijkt me.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo feb 01, 2012 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

wo feb 01, 2012 12:05

nee, lijkt me ook niet dat de injector verstopt is. hij was immers 2000km daarvoor op de bank geweest.

Een gat in de zuiger zou iets moeten zijn van langere tijd. Ik hoorde ook dat de klep het gewoon kan veroorzaken.

Met deze motor en deze koppen ben ik nooit boven de 6000 toeren gekomen.
Alleen de nokkenassen die ik uit Frankrijk heb zouden dit aan moeten kunnen. Maar met deze heb ik nooit gereden.
De riem zat er 60000km op. de spanner is geloof ik een standaard 164. moet ik nog kijken.

Het is een beetje koud in de schuur dus ben nog niet verder gegaan.

ciao
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

wo feb 01, 2012 13:05

nee, lijkt me ook niet dat de injector verstopt is. hij was immers 2000km daarvoor op de bank geweest.
Dat is een momentopname en zegd verder niets over de staat van dienst. :idea:
Zijn de injectoren gereinigd en gecontrolleerd op sproeibeeld :?:

Trek hem bij beter weer verder uit elkaar en kijk of je iets kunt vinden.
Bij mijn blok wat ik uit elkaar getrokken heb, kwamen ook heel verrassende zaken boven borrelen ;)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

wo feb 08, 2012 11:39

Er is meer opgetreden dan distrischade - een klep kan in normale loop nooit een zuiger molesteren - bovendien is er smelteffect! :wink:
Vaak afkomstig door arm lopen, of door een storing die de "armoede" veroorzaakt heeft.
(injectoren gecontroleerd met sproeibeeld voor inbouw? brandstofdruk afstellen kan maar dat zegt niet dat het op 1 cylinder door vele oorzaken fout kan gaan, het afstellen alleen geeft daar geen beeld van )

Misschien bij de volgende motor een air/fuel ratiometer inbouwen? (ik zeg dit omdat je aan het hobbyen bent geweest met injectoren en brandstofdruk)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

zo feb 19, 2012 11:25

Deze foto's zijn formaatje postzegel, daar valt weinig tot niets aan te zien. Wat ik er van maak is dat je een inlaatklep hebt afgebroken en dat die door de verbrandingsruimte heen aan het ratelen is geweest. Dat heeft zeker een paar seconden geduurd, als je ziet hoe veel inslagen die zuiger gehad heeft. Meer is er zo volgens mij niet over te zeggen, zonder meer detailfoto's, ook van je riem, de spanner en dergelijke.

Een inlaatklep van een standaard V6 3.0 kan echt geen 8000 rpm aan zonder te gaan zweven als je niet veel zwaardere klepveren zet. Ik meen dat proeven in Frankrijk bij de 2.5 GTV motor aangaven dat het ergens bij 7600 op hield voor de group N auto's die ze daar toen aan het prepareren waren. Een 3.0 heeft nog grotere kleppen en niet bijzonder veel zwaardere klepveren en heeft af-fabriek een lager maximaal toerental meegekregen. Die zal dus echt niet meer dan die 7600 rpm aan kunnen.

Wat een mogelijk scenario is hier, is dat je eerder al een keer een botsing tussen de zuiger en de klep hebt gehad en dat de klepsteel daardoor een heel klein beetje scheef is geworden. Als je dan doorrijdt, zal je klepsteel langzaam metaalmoeheid gaan vertonen, omdat alle druk van de klepzitting nu maar op 1 kant komt. Ook zal deze klep veel zwaarder lopen in de zitting. Dit kan best een poos goed gaan, maar als je cylinderkop een keer echt heet wordt, bijvoorbeeld in de file, dan kan de boel zo hard gaan klemmen, dat de klep echt blijft steken. Hij zal in het begin nog wel worden teruggeduwd door de zuiger, maar daar wordt de klep alleen maar krommer van, met maar een mogelijke uitkomst, afbreken van de schotel. Let wel dit is een *mogelijk* scenario, er zijn nog zat andere dingen die ook gebeurd kunnen zijn. Meer foto's kunnen hopelijk meer duidelijkheid bieden.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3liter 11V gat in zuiger. oorzaak?

zo feb 19, 2012 12:35

De tuimelaars die de uitlaatkleppen bedienen zijn in de oude types motoren zoals GTV6 en 75 ook minder stevig uitgevoerd en dus een zwakker punt...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”