Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

do feb 02, 2012 21:39

Als de wanddikte echt zo dum is kunnen de ruiten er misschien achter gelijmd worden...

Koen

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

do feb 02, 2012 22:07

Dat was mijn plan. Als ik alles binnen heb zal ik een handleidingkje maken. Zijruiten gaat eenvoudig natuurlijk, achterruit en voorruit wordt iets lastiger maar moet wel lukken.

Wat ik niet vertrouw aan die 0.3mm wanddikte is het doorzakken als gevolg van zwaartekracht en zon. Zodoende probeer ik dit zoveel mogelijk te voorkomen en heb ik ook geen ruimte gemodelleerd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

do feb 02, 2012 22:51

Lampen worden dus meegeprint. De bedoeling is dat je de rest lakt, dan 'verschijnen' de koplampen vanzelf. Ruitenwissers moeten zelf gemaakt worden, maar deze zijn vrij eenvoudig te imiteren met wat messing staf. Deurklinken idemdito (zij het wat vereenvoudigd). De uitlaat is meegeprint dus. De as kan gemaakt worden uit 3mm staf, dat is overal te krijgen.
Aftermarket-lampjes in 1/43 zijn veel en veel fraaier dan wanneer je met schilderen iets probeert te bereiken. Eigenlijk zou je een versie moeten overwegen waar de lampen zijn afgevlakt, zodat er aftermarket op geplakt kan worden. Ze zijn te krijgen met en zonder chromen ring. Mooie foto-ets ruitenwissers zijn ook aftermarket te krijgen. Asjes gaan idd geen probleem zijn. Klinkjes zijn wat lastiger als je ze echt open wilt hebben. Maar wat je vrij veel ziet, is dat ze gewoon op de body zitten, massief dus zonder echte opening. Een beetje modelbouwer draait daar z'n hand niet voor om.
Wat de ruiten betreft (heb hier geen ervaring mee in deze schaal), maar transparant kusntstof en een peetje secondenlijm moeten de truc wel kunnen doen. Render van de wielen komen eraan, diepte is er nog 8)
Ik heb er wel ervaring mee en de zijkanten zullen idd geen groot probleem zijn, hoewel 1mm in 1/43 best veel is (maar ik snap je overweging om het niet dunner te maken wel). Maar voor en achter wordt een echte uitdaging (afhankelijk van je kwaliteitseisen uiteraard). Met secondenlijm moet je uitkijken, want bij het drogen geeft dat al snel een waas over de ruit. Dan bedoel ik niet de plek waar de lijm zit zelf, maar het gebied er omheen.
Overigens heeft het niet printen van deze onderdelen een simpele reden; deze onderdelen zouden veel te teer worden.
Dat begrijp ik helemaal. Het is ook geen kritiek, begrijp me niet verkeerd. Ik vind dit een geweldig project! Het is alleen bedoeld als info om te weten waar je aan begint.

Kijk, en die wielen zijn helemaal fantastisch natuurlijk! :D
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

do feb 02, 2012 23:20

Aftermarket-lampjes in 1/43 zijn veel en veel fraaier dan wanneer je met schilderen iets probeert te bereiken. Eigenlijk zou je een versie moeten overwegen waar de lampen zijn afgevlakt, zodat er aftermarket op geplakt kan worden. Ze zijn te krijgen met en zonder chromen ring. Mooie foto-ets ruitenwissers zijn ook aftermarket te krijgen. Asjes gaan idd geen probleem zijn. Klinkjes zijn wat lastiger als je ze echt open wilt hebben. Maar wat je vrij veel ziet, is dat ze gewoon op de body zitten, massief dus zonder echte opening. Een beetje modelbouwer draait daar z'n hand niet voor om.
Precies, dat is mij gedachtengang. Persoonlijk vind ik meegegoten klinken echt een afknapper, dan liever vrijstaand en gevouwen uit draad. Het gat in de body is 0.3mm, klaar voor mooi fijn draad dus. Graag ontvang in een adres voor geëtste ruitenwissers, hoewel ze ook wel eenvoudig zijn na te bootsen. Die lampen, daar gaan we even naar kijken, mijn eigen model wordt dus proefkonijn:)
Ik heb er wel ervaring mee en de zijkanten zullen idd geen groot probleem zijn, hoewel 1mm in 1/43 best veel is (maar ik snap je overweging om het niet dunner te maken wel). Maar voor en achter wordt een echte uitdaging (afhankelijk van je kwaliteitseisen uiteraard). Met secondenlijm moet je uitkijken, want bij het drogen geeft dat al snel een waas over de ruit. Dan bedoel ik niet de plek waar de lijm zit zelf, maar het gebied er omheen.
Mijn oplossing is een beetje een optimum inderdaad. Overigens slaat secondelijm wit uit als het in aanraking komt met menselijk huidvet. In mijn ervaring gebeurt er niets als je de lijm opbrengt met en cocktailprikker of a4tje


[quote="Alfavaganza" Dat begrijp ik helemaal. Het is ook geen kritiek, begrijp me niet verkeerd. Ik vind dit een geweldig project! Het is alleen bedoeld als info om te weten waar je aan begint. [/quote]

Kijk, en die wielen zijn helemaal fantastisch natuurlijk! :D[/quote]

Ik interpreteer het niet zo erg als kritiek hoor (en ben blij met alle opmerkingen!). Het is voor mij de eerste keer dat ik dit op deze schaal doe en ik ben zelf ook erg benieuwd wat eruit rolt. Intussen heb ik al wat verbeteringen doorgevoerd, het volgende model wordt nóg beter.


En tot slot even een plaatje: (even snel, had even geen zin om alles verschillende materialen toe te kennen)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

do feb 02, 2012 23:42

Oeh, dat ziet er ECHT fantastisch uit zo! =D>

Arjan de Roos heeft veel aftermarkt-spul voor 1/43:
http://www.deroosautominiaturen.com/

Hier rechtstreeks de pagina met de onderdeeltjes:
http://www.deroosautominiaturen.com/part43.htm


Ter inspiratie: dit soort lampjes krijg je dan:
(al deze modellen hebben trouwens "platte" klinkjes; in 1/43 zie je bijna niet anders -en als je ze wel ziet zijn ze meestal veel te groot- en vanwege de schaal valt het ook echt niet op)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** Nürnberg 2012

za feb 04, 2012 15:03

Afbeelding
Het Miniatura nieuws komt deze maand van de model vakbeurzen in Nürnberg en Milaan, waar de fabrikanten traditioneel hun plannen ontvouwen.

Minichamps 1:43 die-cast slechts formule 1 racers te vinden in de aankondiging 2012:
400 770 108 Martini Brabham-Alfa BT45B 1977 no8 Carlos Pace
400 770 008 Martini Brabham-Alfa BT45B 1977 no8 Hans J. Stuck
400 770 007 Martini Brabham-Alfa BT45B 1977 no7 John Watson
400 780 002 Parmalat Brabham-Alfa BT45C 1978 no2 John Watson
400 780 001 Parmalat Brabham-Alfa BT45C 1978 no1 Niki Lauda

Nederlandse Neo Scale Models-Replicars stopt dit jaar heel veel Alfa Romeo in zijn 1:43 programma !!

Afbeelding

176 755 Alfa 1900 super sprint Touring coupé 1956 blauw

Afbeelding

176 728 Alfa 2600 SZ Sprint Zagato 1967 rood

Afbeelding

176 723 Alfetta 2000 2e serie 1980 met de rechthoekige koplampen

Afbeelding

mal van de Alfa 6 was ook te zien naast de Alfetta in de Neo vitrine:
Afbeelding

176 734 Alfa Giulietta 1980 rood en brons metallic Giulietta Turbodelta met de regenboog striping

Afbeelding
Afbeelding

176 731 Alfa Sud Ti 1980 rood

Afbeelding

Kess Models 1:43 zwarte Alfa Sud Sprint 1500 QV 1984, en in rood

Afbeelding

Kess Models 1:43 Alfetta Quadrifoglio Oro 1983

Afbeelding

Welly China 1:24
Na de rode en witte Alfa 2600 Touring Spider , open en met softtop, volgt binnenkort een zwarte open 2+2 cabrio

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op di nov 07, 2017 16:33, 3 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa 147 2.0 Cup trackday
Alfa Giulietta Sprint Speciale 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975.

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** Veicoli Pubblicitari

za feb 04, 2012 15:43

In Januari 2012 startte de kiosk serie 'La Collezione dei Veicoli Pubblicitari d'Epoca' van Vadis Editions echt, zie web side link:
http://collezioneveicoli.it/ Bonte verzameling van bestelwagens en ook Italiaanse vrachtwagens.
De modellen zichtbaar tot nu toe zijn de al bekende Romeo 2 ijswagen van 'Charms-Alemagna' 1959 en een gele Alfa F12 furgone 1972
in de kleuren van 'Idrolitina' (drankje). De producent achter deze serie is zeer waarschijnlijk IXO.
Afbeelding
[/quote]

Inmiddels is wat meer bekend over wat er volgt in deze edicola reeks van geplande 60 modellen:
1) Fiat 615 Ferrero
2) Romeo2 Charms
3) Fiat 238 Plasmon
4) Fiat 1100 ELR Lavazza koffie
5) Fiat 750 Multipla Abarth
in willekeurige volgorde
- Alfa F12 Idrolitina
- Romeo2 Wyler Vetta (ook al door OFF43/Enrico Niccolini uitgebracht met de horloges aan de zijkant)
- Fiat Topolino Barilla
- Lancia Ardea Yoga
- OM Leoncino Pavesi
- Renault Estafette San Carlo
- VW T1 Kombi Max Meyer autolak
genoemd en waarschijnlijk, maar open voor wijzigingen ivm mogelijke merkrechten:
- Fiat 616 Balocco
- Fiat 600 T Caffé Paulista
- Fiat 615 Cassonato (reclame nog onbekend)
- Fiat 1100 T (reclame nog onbekend)
- Fiat 600M Tre Rossi Ovada
- 850 T Algida *****(??zou een Alfa truck kunnen zijn ??)
- Fiat Topolino 500c Furgonato Malto Fago
- Cerbiatto/Leoncino CocaCola
- Lancia Superjolly Magnadyne
- Romeo2 Orlandi Grunding
- Fiat 662 Galbani
- 430 (reclame nog onbekend)(?? zou Alfa truck kunnen zijn)
- OM Tigrotto Furgonato Circo Orfei
- Lancia Jolly Sperlari
- Fiat 1400 pubblicitario Fissore, 1950
- Ford Transit 2 Olio Sasso
- Fiat 1100 ELR Olio Carli
- 430 furgonato Franzosini Traslochi (?? zou Alfa truck kunnen zijn)
- Fiat 238 Motta Gelati
- Fiat Gamma Zeta Agip
- Fiat 621 Pernigotti
- Romeo 2 Boneschi bottle
- OM Lupetto Vetrina Ambulante giro d'italia
- OM Super Taurus Frassine
- Citroen HY Philips
- Fiat 690 Baci Perugina
- Fiat 242 Buitoni
- Furgone OM Taurus 340 Viberti (reclame nog onbekend)
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op di nov 07, 2017 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa 147 2.0 Cup trackday
Alfa Giulietta Sprint Speciale 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

za feb 04, 2012 17:00

:shock: Ik word heel erg hebberig van die Neo's!
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 876
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

zo feb 05, 2012 00:53

Hallo Fer,

Eindelijk weer wat nieuws i.p.v. oneindig gevarieer. Neo heeft wel een klein foutje gemaakt denk ik. De Alfasud TI op de foto is een Alfasud TI QV (velgen van de 105pk versie en grote achterklep). Een 1980 Sud TI zou met plastic bumpers, kleine achterklep en andere velgen zijn, of het moet zijn dat ze voor de Nuernberg beurs de velgende van de Sprint QV hebben geleend om een compleet model te hebben staan?
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 876
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

zo feb 05, 2012 00:55

Nog even over Neo, de rode Giulietta (type 116) met "bavianenkont" is natuurlijk ook niet uit 1980, wel een leuke modelkeuze overigens.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12103
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Nederlandse ombouw

zo feb 05, 2012 10:45

Neo heeft wel een klein foutje gemaakt denk ik. De Alfasud TI op de foto is een Alfasud TI QV (velgen van de 105pk versie en grote achterklep). Een 1980 Sud TI zou met plastic bumpers, kleine achterklep en andere velgen zijn, of het moet zijn dat ze voor de Nuernberg beurs de velgende van de Sprint QV hebben geleend om een compleet model te hebben staan?
:idea: Neem even contact met ze op, wie weet kan je Neo voor een fout in het productiemodel behoeden.

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** Nürnberg 2012

zo feb 05, 2012 12:00

En er komt ook 1:18 van HPI.
HPI Racing is van plan om op de volgende Nuremberg Toyfair op 1 tot 6 februari 2012 met de pre-samples van de 1op18 modellen te verschijnen.
Het goede nieuws voor ons is dat de eerste auto een 155 V6TI wordt in 1:18 en vanaf september schijnen ze leverbaar te worden.
Een tweede model van Alfa Romeo is ook al bekend. Reken ook maar op de nodige variatie in nummeringen en decals.
Wat verdere info van HPI Racing 1:18 uit Nürnberg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van Mirage , het sub merk van HPI komt de Giulia Bertone in de schaal 1:43 in resin:

Afbeelding

Overtreffende trap in 1:18 met super details met afneembare carrosserie delen en motor, laat AutoArt zien
met hun 155V6 Ti 1993 DTM kampioen Nicola Larini

Afbeelding

en van AutoArt de 33/2 Stradale en 33TT12 WKRT no2 sportscar Autodelta in Nürnberg:

Afbeelding

BBR handbouw uit Saronno met hun sub merk uit China Blue Moon tonen in 1:43 en 1:18 de al aangekondigde
Alfa 6C 2500 modellen:

Afbeelding

en de eerste prototypen van de 1:18 Alfa 4C concept coupé in mat rood Geneve en zilvergrijs van de Frankfurt IAA 2011:

Afbeelding

Afbeelding

FB Model : Franco Borin was jarenlang toonaangevend in de klassieke 1:43 resin handbouw van Alfa modellen.
Na wat matig vormgegeven mallen neemt hij de draad weer eens op met 4 variaties:
FB85A 8C 2300 Targa Florio 1931 no18 van Arcangeli-Zehender, rood en no44 .
Voor de wegrace over Sicilië gestript van alle overbodige carrosserie delen.
FB82C 6C 1500 MMS Circuit Mugello 1928 no8 van Enzo Ferrari.
FB77B 6C 2300 Spider Mille Miglia 1937 no112 van Cortese en Zagato

Afbeelding

Afbeelding

Klaxon Easy by Gamma Models 1:43 serie resin handbouw: eindelijk kunnen we de Alfa Romeo Nissan Autoveicoli
aan onze collectie toevoegen, de ARNA uit de moeilijke samenwerking tussen Datsun Cherry en de AlfaSud.
Na de 4 deurs in wit en groen metallic komt de 2 deurs in donker rood en zilvergrijs.
Ook deze modellen missen helaas een buitenspiegel en is de lichtbalk boven de achterbumper onvolledig.
De handige verbouwer kan dat best zelf toevoegen, hoewel een ieder blij is met de enige 1:43 ARNA,
zou Klaxon toch eigenlijk zelf zijn model goed moeten afwerken !

Afbeelding
Afbeelding

M4 Rio Best 1:43 die-cast: in de M4 reeks ‘Alfa Romeo ‘Una storia italiana’ plant Gruppo Grassini weer
vele Alfa varianten van de Alfetta GTV, 1900 Super , Giulia GTAj , 75 IMSA en 33 sportsacars:

Afbeelding

Afbeelding

(ref voor diverse vitrine foto's gebruik gemaakt oa van forum.mdiecast.com)
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op di nov 07, 2017 16:37, 4 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa 147 2.0 Cup trackday
Alfa Giulietta Sprint Speciale 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975.

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Neurenberg Nieuws

zo feb 05, 2012 12:33

Wanneer zijn die nieuwe neo modellen verkrijgbaar, met name 176 723 Alfetta 2000 2e serie 1980 en Alfetta met de rechthoekige koplampen ?
En een goed adresje om deze te bemachtigen?

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Neurenberg Nieuws

zo feb 05, 2012 12:56

Wanneer ze te verkrijgen zijn is afwachten maar Neo's zijn in goed te krijgen bij de diverse modelauto winkels en webshops.
Reken op een prijs tussen de 40 en de 60 euro.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”