Vanwege de vorst was ik even gestopt met het zoeken naar oorzaken.
Vandaag het gasklephuis gereinigd en de boel weer in elkaar geschroefd.
In eerste instantie geen probleem. Daarna is mijn vrouw met de auto weggegaan, ook geen probleem.
Daarna wilde ik ermee weg, en tadaaa de storing was er weer
Dus tot nu toe gedaan:
- bougies vervangen
- gasklephuis gereinigd
- connectoren op gasklephuis bekeken en weer vastgezet
Nogmaals, de storing is als volgt:
- contact aan
- sleutellampje gaat normaal uit
- starten, de auto start vrijwel meteen, echter alleen een korte 'VROEM'
- daarna opnieuw starten totaal geen leven, ook niet met volgas ingetrapt of pompend gasgeven o.i.d. Wel valt op dat de toerenteller af en toe wild beweegt tussen 500 en 1500 toeren.
- even wachten met contact af, voor de zekerheid verbruikers uit
- starten, motor loopt, heel rsutig en stil zonder overslaan o.i.d.
- tijdens rijden ook geen enkel probleem, motor neemt goed gas op.
Motortype is AR67601 (kunststof kap op het blok), voor zover ik kan zien Motronic 1.5.5.
Van het weekend maar eens de computer uitlezen, hopelijk zit er een storingscode in.
Het lijkt erop dat de computer een of ander signaal niet goed ziet en dan de motor weer af zet. Of dat de startblokkering toch actief blijft ook al gaat het lampje uit.
In het werkplaatshandboek over de ML1.5.5 ECU het volgende gelezen:
"During starting the control unit commands a first, simultaneous injection for all injectors (full group injection) and, after detecting the stroke of the cylinders, it start a normal , timed, sequential operation"
Oftewel er wordt altijd even een plens benzine ingespoten om aan te slaan (de 'VROEM') en daarna moet de ECU dus zien dat de motor draait. Toch maar de BDP sensor verdenken?
Tips nog steeds welkom