Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: TUNING 105

wo aug 24, 2005 15:04

voor jouw wensen: 2100cc met standaard nokkenas, of een oude groep N nokkenas van C&B erin, veel koppel onderin. Maar waarom voor op straat niet gewoon goede gebalnceerde motor bouwen met standaard nokkkenassen? compresie beetje omhoog, en alles optimaliseren en je bent een heel eind. En geen/weinig gezeur om de carburateurs goed te krijgen!

:-k Daar zit iets in. Maar die groep N nokkenassen, waar zijn die te koop? Is het dan de bedoeling dat je die in een 2.1 legt of in een 2 liter? Ik was al van plan om de compressie te verhogen door andere zuigers te monteren. Maar HC zuigers zijn zo verschrikkelijk duur. De zuigers van een 2 liter TS, passen die ook?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

wo aug 24, 2005 17:23

HC zuigers zijn nauwelijks duurder dan standaard zuigers volgens mij, misschien ben je in de war met gesmede zuigers? . De specs van de nokkenas zou ik moeten opzoeken, maar staan vermeld in het veel genoemde "" how to powertune". Ook vereist: goede ontsteking! dus electronisch.

Compressieverhouding kan je natuurlijk ook eenvoudig verhogen door de kop extra te vlakken, is wel zinvol bij andere dan standaard nokkenassen. Elke tuner kan denk ik C&B leveren. Informeer eens bij Arese, die heeft destijds (dat was toen nog de broer van Eric, Marcel Violier, deed Arese Tuning) voor mij deze nokkenassen besteld en ook na montage gerold voor de goede sproeierbezetting.

zuigers van een TS passen niet.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

wo aug 24, 2005 17:35

Elektronische ontsteking was ik al zeker van plan. Heel waarschijnlijk vergis ik mij met die HC zuigers en bedoel ik inderdaad gesmede zuigers.

Alvast bedankt voor de goeie informatie.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

wo aug 24, 2005 18:48

hellaas zijn goede spullen vaak ook niet goedkope spullen, maar mijn ervaring is dat je beter iets meer uit kunt geven en iets goeds koopt dan het half te doen en dan later toch bijvoorbeeld hc zuigers te kopen.

hallaas weet ik het uit ervaring.

als je onderblok goed is dan kun je in ieder geval alle kanten uit.


en met tunen hebben 10 tuners 9 verschillende meeningen.





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

wo aug 24, 2005 20:22

9 meningen maar?? ik dacht toch minstens 11... 8)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

do aug 25, 2005 12:58

Dat ze allemaal een verschillende mening hebben is mij ook al opgevallen :lol:

Nu heb ik mij laten vertellen dat Motronic zuigers een goede en degelijke optie zijn om je compressie te verhogen. Maar moet hiervoor het motorblok aangepast worden om de cilinderbussen te laten passen of is het gewoon plug & play? Iemand misschien nog zo'n setje liggen?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

do aug 25, 2005 17:28

.


ik dacht laat ik het netjes houden.




:twisted:
:twisted:
:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: RE: TUNING 105

do aug 25, 2005 21:11

Dat ze allemaal een verschillende mening hebben is mij ook al opgevallen :lol:

Nu heb ik mij laten vertellen dat Motronic zuigers een goede en degelijke optie zijn om je compressie te verhogen. Maar moet hiervoor het motorblok aangepast worden om de cilinderbussen te laten passen of is het gewoon plug & play? Iemand misschien nog zo'n setje liggen?
Motronic zuigers (met bussen) zijn plug&play. Ik heb ze bij Arese vandaan.
SCARB 00694

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

do aug 25, 2005 22:14

Om drive-ability te behouden moet je inderdaad naar hogere compressie en...
nokkenassen met vooral meer lift!!!! ga naar 12 mm ongeveer en iets meer duratie dan heb je een wereld blok voor op straat!!
(mening 12 :lol: )

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 10:04

Om drive-ability te behouden moet je inderdaad naar hogere compressie en...
nokkenassen met vooral meer lift!!!! ga naar 12 mm ongeveer en iets meer duratie dan heb je een wereld blok voor op straat!!
(mening 12 :lol: )

Ik kan niet wachten :D Mening 12 lijkt mij een hele goede !

Wat een verschil gaat dat zijn. Er zit nu een standaard ongereviseerd 1300 blok in met meer dan 150.000 km op de teller. Het motortje presteert nog wel goed, maar er zullen ongetwijfeld wel een aantal paarden verdwenen zijn. Als er nog 75 van de 90 paarden overblijven mag ik al blij zijn denk ik. Mijn streefdoel is een 2 liter met 150pk. 160 pk is al helemaal fantastisch. Dat is meer dan een verdubbeling! :twisted:
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

kroehlur

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 10:08

oei.....

mening 13

Het kan maar ik vrees dat het een moeijelijke blok wordt voor op straat (om niet aan de kosten te beginnen).

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 10:22

Een std. Nord 2000 heeft ongeveer 115-122 pk. De waarden zijn in die tijd van alle merken
ietwat geflateerd. Het lukt met een std. 2.0 ook bijna niet om harder te gaan als 195 km/h
en acceleratie 0-100 km/h in 9.5-10 seconden en zijn zeker geen strepentrekkers.
Met leuk tuning werk heb je een 140-145 pk motor die klap sneller is met behoud van
de fijne koppelkromme.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 10:34

regio 145 pk is denk ik een leuk streven. En je hebt meer aan koppel dan aan P~K`s! bedenk dat goed! de pk`s bovenin kosten uiteindelijk Kgm`s onderin...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 11:02

Daarom zijn het juist zulke heerlijke rijdersauto's en voor mij zo verslavend.
Niet het stoplichtsprintje maar con brio op slingerwegen jagen en lekker krullen en vooral gebruik maken van mid-range power en koppel. Dat maakt ze samen met besturing, onderstel zo lekker responsief en behoorlijk rap.

Zonde om het fijne motorkarakter weg te tunen.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 15:23

Ok, die 150 pk is bij nader inzien dan toch iets te optimistisch aangezien zo'n blok standaard 120 pk heeft. Ik dacht dat het zo'n 130 pk was. Ik ben ook zeker niet van plan om er een hoogtoerige motor van te maken. Zoals Bert al zei, veel koppel in het midden toerengebied is ideaal. En net dat karakter wil ik nog versterken. Verder laat ik de aandrijflijn volledig standaard dus een eindoverbrenging van 41 op 9 en een korte 5. Als het snel moet gaan zal ik dan meer moeten schakelen, maar langs de andere kant kan ik hem ook mooi in zijn 4 laten staan en lekker doortrekken van 2000 tot 5000 toeren.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Terug naar “Tuning onderwerpen”