Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk versn. b

di feb 14, 2012 08:32

Wat betreft je bussen dat ziet er strak uit maar hou er rekening mee dat je voorste motorsteun afscheurt. Dit rubber gaat nu namelijk het grootste deel van je trillingen opvangen. Mooiste zou zijn wanneer je het rubber vervangt voor een teflon blokje ertussen. Echter gaat je de boel ergens scheuren zoals eerder bevestigd. Succes ermee en bewijs het tegendeel ;)
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

di feb 14, 2012 17:52

8v only :twisted:
Een 75 TB IS 8v hoor ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

di feb 14, 2012 18:32

Goed bezig Jorrit!
Wedstrijdje als beide blokken klaar zijn?
8)
is prima...
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

di feb 14, 2012 18:35

Mag ik ook meedoen dan??? :lol:

Maarre,waarom een chip,als die auto op maat gechipt moet worden?
omdat een chip op maat 450 euro kost bij squadra, en je voor dat geld een 2e hands programmeerbare ecu kan krijgen.
dan ga ik dus nu niet 450 euro investeren, maar doorleren zodat ik straks zelf mijn ecu in kan regelen.
en je er later nog dingen aan kunt veranderen, compressor erop bijv.
met een chip op maat is dat niet mogelijk, dan moet je weer een chip op maat hebben, dan blijf je bezig dus.

nu dus gewoon een standaard chipje, levert niet het maximaal haalbare maar moet wel een duidelijke verbetering zijn.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

di feb 14, 2012 18:37

8v only :twisted:
Heeft niets met 8v te maken...
Is afhankelijk van het type motronic ecu dat gebruikt is.

Maar een chip uit een catalogus haalt niet het optimale uit je blok, zeker niet met al de aanpassingen die Jorrit nu doet.
Dan zal de afstelling toch echt op de dyno moeten gebeuren met een specialist die de ecu heel goed kent en weet wat er in de map aangepast kan worden om het optimale uit deze nieuwe setup te krijgen.
klopt helemaal, mijn chip is volgens de producent wel op de nokkenassen aangepast.
maar niet op de rollerbank.

ik rijd als het blok klaar is gewoon met standaard ecu naar school, dan een vermogens run doen en dan de andere chip erin, kijken wat er gebeurt.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

di feb 14, 2012 18:39

Wat betreft je bussen dat ziet er strak uit maar hou er rekening mee dat je voorste motorsteun afscheurt. Dit rubber gaat nu namelijk het grootste deel van je trillingen opvangen. Mooiste zou zijn wanneer je het rubber vervangt voor een teflon blokje ertussen. Echter gaat je de boel ergens scheuren zoals eerder bevestigd. Succes ermee en bewijs het tegendeel ;)
daar kun je wel eens gelijk in hebben, we zullen het zien.....
als een motor prachtig rond loopt heb je wel minder trillingen en gaat het natuurlijk langer goed.
dan zou de schade ook minder snel zichtbaar worden.
misschien is deze 33 al weg voordat de schade zich uit....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk versn. b

di feb 14, 2012 19:30

Hopelijk dat die chip een beetje past bij jou motor, zou jammer zijn dat je motor t.z.t. kapot loopt omdat die te arm loopt..... :cry:

(wat natuurlijk niet uit de lucht is gegrepen)

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

di feb 14, 2012 21:00

Dan zal de afstelling toch echt op de dyno moeten gebeuren met een specialist die de ecu heel goed kent en weet wat er in de map aangepast kan worden om het optimale uit deze nieuwe setup te krijgen.
Je zegt dyno maar ik denk dat je rollenbank in het algemeen bedoelt. Een dyno is ook een variant van een rollenbank, maar wel eentje die alleen het koppel kan meten tijdens het op gang brengen van de rollen, dus tijdens acceleratie. En daarmee dus ongeschikt om een motor goed af te stellen, omdat je op een dyno niet verschillende toerentallen en belastingsgraden kunt vasthouden om dan het mengsel te optimaliseren.

Niet betweterig bedoeld maar gewoon ter info om eens een hardnekkig misverstand uit de wereld te helpen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk vers

wo feb 15, 2012 19:36

Hopelijk dat die chip een beetje past bij jou motor, zou jammer zijn dat je motor t.z.t. kapot loopt omdat die te arm loopt..... :cry:

(wat natuurlijk niet uit de lucht is gegrepen)

Martijn
als u de vorige post goed leest staat er dat ik pas op de andere chip ga rijden op de rollenbank.
om dus te kijken of die niet te arm gaat lopen......

meet apparatuur erin en een run doen.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk versn. b

zo feb 19, 2012 11:59

Een "dyno" is gewoon een ander woord voor rollenbank. Wat Huib volgens mij bedoelt is een rollenbank van het merk dynojet, die werkt door een zware rol te accelereren en geen permanente constante belasting bij gelijkbllijvend toerental kan leveren. Dat maakt het lastiger (zachtjes uitgedrukt) om deelllast statisch af te stellen.

Heb je doorgerekend hoeveel lichter je de kleppen kan maken en waar je dan materiaal weg moet halen? Weet je wat je compressieverhouding wordt nadat je de zuigers verder gaat bewerken? Voordat jij hebt geleerd hoe je zelf een ECU moet afstellen en je een programmeerbare ECU hebt gekocht, ben je wel een paar jaar verder. De kans dat dit blok ondertussen overleden is door een niet-ideale afstelling, lijkt me reeel gezien vrij groot. Dat chipje wat je hebt gekocht, is dat berekend op het exacte profiel van je nokkenassen en de timing daarvan? Is de compressiefactor meegenomen? Hoeveel flowen je koppen bij welke lift? De kans dat je meer dan 10% er naast zit met inschatten hoe rijk het mengsel is zonder die waarden is practisch 100%. Als je niet weet hoeveel mengsel er in je verbrandingsruimte zit, wat de vorm daarvan is en wat de compressiefactor is, kan je het ontstekingstijdstip ook niet beredeneren. Zelfs als je al die getallen wel hebt, zal je op de rollenbank maatwerk moeten afstellen om het vermogen er uit te halen. Als je zulke extreme aanpassingen doet, heb je echt maatwerktuning nodig om ook maar een beetje in de buurt te komen van het vermogen wat er uit te halen is.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

zo feb 19, 2012 12:40

update: maandag worden mijn Koni's verstuurd 8)

rood achter

geel voor

het duurt nog wel even voordat ze eronder komen, want het subframe moet eerst klaar...... :roll:
Beetje late reactie, maar mij hebben ze altijd verteld dat het 'beter is' om achter stugger 'af te veren'. Voor de rest ontzettend leuk project, ik ga weer verder lezen.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk versn. b

zo feb 19, 2012 14:18

jij gaat zeker als een dweil over de weg dan of niet, driftend van de een naar de andere bocht :lol:

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (staartstuk versn. b

zo feb 19, 2012 14:31

Een 33 (en soortgelijken) wil je inderdaad lekker stug hebben aan de achterkant maar daar doen Koni's sowieso weinig voor hoor. Sowieso zit er niet zoveel verschil tussen geel en rood...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

zo feb 19, 2012 14:38

update: maandag worden mijn Koni's verstuurd 8)

rood achter

geel voor

het duurt nog wel even voordat ze eronder komen, want het subframe moet eerst klaar...... :roll:
Beetje late reactie, maar mij hebben ze altijd verteld dat het 'beter is' om achter stugger 'af te veren'. Voor de rest ontzettend leuk project, ik ga weer verder lezen.
ik heb nu rode koni's van een ferarri 308 en slopel veren achter, stugger kan bijna niet.
hij veert alleen op de band.

voor is alles nog standaard, daar moeten gele gerevalvede koni's met schroefbussen komen.
zodat het daar ook lekker stug is.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: Het grote Alfa 33 project van meneer Kooistra

zo feb 19, 2012 15:37

hij veert alleen op de band.
Denk erom dat dat APK afkeur is...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Projecten”