Je hebt de drijfstangen en de zuigers van een 155/164 2e type nodig. Die zijn namelijk ietsjes korter ivm een langer slag, je gebruikt dan een 75 ts blok. Wat je ook kan doen is een 75ts kruk-as in een blok van een 155/164 schroeven. De berekening staat op de link die ik in voorgaande post heb gezet. Het voordeel van deze ombouw is dat alles alfa is, nog te krijgen en vrij makkelijk. Een 164 super van na 95 kost tegenwoordig geen drol meer.
Ik ben onder het schrijven van de post toch even naar mn garage gelopen. De drijfstangen van een 155 zijn fors korter, zo'n 4 a 5 mm. De piston hoogte van de 155 is weer lager dan de 75. Je moet dus echt de drijfstang en de zuiger van de 155 pakken, niet alleen de drijfstangen anders heb je een veel te lage compressie. Het hele zwikkie is dan 1,5 mm lager. Zie mn berekening in tuning onderwerpen.
Die 155 zuigers zien er wat moderner en lichter uit. Ga ik nog wel een keer wegen. De zuigerveren en schraper zitten ook een stuk lager vanaf de bovenkant. Verschil 1,2 mm.
Als ik weer tijd en zin heb ga ik een keer de krukas van een 75 in het 155 blok schroeven om te kijken hoe het exact uit komt en of het uberhaupt gaat.
Het loont de moeite ook nog een keer om te kijken wat een nord non twinspark zuiger doet in combinatie met de 155 drijfstangen.