Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 18:57

Yea, of de good old kwikkolommen 8)
Ik heb een 4koloms carbtune werkt echt super, je hoeft ze niet te kalibreren en kost minder dan vacuummeters.
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 20:01

Idd, Carbtune werkt perfect !! Direct bij de fabrikant te koop, snelle en goede service.

Afbeelding

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

ma feb 27, 2012 01:31

Bert je kunt ook een paar glicerine gevulde meters nemen dan heb je haast geen last van dansende meters zie mijn topic.

Succes met het opbouwen van je blok.
Ja dat weet ik wel die hebben we op het werk ook veel helaas worden die nooit preventief vervangen...ik heb natuurlijk weer de goedkoopste set meters gekocht en voor die enkele keer voldoet het hoewel bij de laatste keer stellen bleek dat er een afwijking zat tussen 2 meters dus toen deed ik een paar keer de slangetjes omsteken of de afwijking dan ook meeging. Maar ik noemde deze meters om aan te geven dat het vacuumsignaal van 1 cilinder sterk fluctueert.
Yea, of de good old kwikkolommen 8)
het is maar net wat je gewent bent of wat je zelf vind dat lekkerder werkt toch??
Er was een tijd ooit, dat elke Alfa dealer een tester had met kwikkolommen. Zullen ze nu wel niet meer hebben of zijn er na de 33 16V nog Alfa motoren met meerdere gaskleppen geweest?
Die vacuummeters slingeren omdat de druk zo ontzettend slingert. Als je je klokken dempt, moet je de MAP sensor voor je ECU exact evenveel dempen, anders zijn ze niet representatief voor wat je ECU ziet.
Daarom juist gaf ik het voorbeeld van de vacuummeters, om aan te geven dat het vacuum van 1 cilinder sterk fluctueert :)
Als je die MAP sensor gaat dempen, is ie weer veel minder precies en pakt je motor niet goed op bij snelle wisselingen van gasklepstand. Oftewel, je kan net zo goed Alpha-N gaan gebruiken, want dan heb je in de praktijk net zoveel precisie en wel een goed oppakkende motor. Met throttlebodies heb je geen goed vacuumsignaal, want je hebt geen plenum van minstens 130% van de motorinhoud om de trillingen te dempen. Met snelle nokkenassen wordt het alleen nog maar erger, want die hebben nou eenmaal een beroerd vacuum en blow back bij lagere toeren. Sowieso is die MAP alleen maar interessant bij deellast en lagere toeren, nou net waar je bij een motor met snelle nokken en throttlebodies een beroerd motorvacuum hebt. Het is gewoon geen goede combinatie van keuzes.
Klopt allemaal in de 308 sectie van www.ferrarichat.com zijn ook mensen ermee bezig om de 3.0 V8 van de 308 om te bouwen naar throttle bodies ofwel van een motorfiets zoals de Hayabusa of van aftermarket leveranciers zoals Jenvey. De 308 heeft carburateurs voor 1980 en daarna K-jettronic, mechanisch (druk) gestuurde inspuiting met injectors die continu sproeien en de hoeveelheid wordt geregeld door de benzinedruk, en die wordt weer aangestuurd door een klep in de inlaat die door de luchtstroom meer of minder omlaag gedrukt wordt, de "barn door" of schuurpoort die een vrije flow belemmert, WhizzMan en vele anderen zullen het principe kennen maar ik zeg het maar even. Anyway, er is er eentje die Alpha N doet en tevreden is maar anderen zitten te klooien met verdeelblokjes waar ze vacuum van 4 van de 8 cilinders naar toe voeren en zeggen dan een bruikbare waarde te hebben en dan is er nog een groep die een printplaatje heeft ontwikkeld met 8 MAP sensors en een circuitje dat van elk van die 8 de hoogste vacuum waarde kiest en die doorgeeft aan de ECU maar daar is nog geen lopende motor mee gebouwd tot nog toe. De man met de Alpha N aansturing heeft Hayabusa gasklephuizen (van 2 gesneuvelde Busa´s dus, hopelijk niet de berijders) en kwam erachter dat die gasklepstandsensors de eerste 10 graden ofzo helemaal geen signaal geven dus hij nam aan dat bij lichte belasting de inspuiting closed loop geregeld wordt met de lambda sensor bij de originele motorfiets. Erg interessant allemaal hoe mannen in schuurtjes een fabrikant met xx miljoen budget de loef proberen af te steken. Alhoewel de verwachtingen en eisen van een enthousiast met een (semi)klassieker anders zijn dan de koper van nieuw die gewoon een probleemloos product wil.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Gat in mijn motorblok

ma feb 27, 2012 01:49

Jammer dat die foto weg is.... :lol:
En ik zeg maar zo: beter een gat in je motorblok dan ............. :idea:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

ma feb 27, 2012 01:53

@ veur ts en elrico, ik heb net de website van carbtune bekeken en dat ziet er inderdaad allemaal goed uit en de prijs van 58 GBP incl verzending naar NL is prima en het was verleidelijk met enkele muisklikken er een te bestellen maar ik doe een paar maanden effe zuinig aan.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

ma feb 27, 2012 01:57

Jammer dat die foto weg is.... :lol:
Had er toch nog iemand die gezien zo laat :)
Nou ja het was deze foto met als opmerking dat ik het mij niet kan veroorloven dit blok in de soep te draaien en misschien maar eerst moest oefenen op een Alfa blokje maar dat klonk onbedoeld denigrerend t.o.v. de Alfa boxer 4 cam 16v dus toen had ik het weer weggehaald.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

ma feb 27, 2012 07:52

Die spinnekoppen van de K-jetronic zijn bekend/berucht. Ik heb laatst ruzie mogen maken met een renault 30TX, daar zit er ook eentje op. Als er ergens een beetje speling zit in je mechaniek, loopt de motor gelijk gruwelijk beroerd.

Het verbaast me dat de gasklepsensor van de busa de eerste 10 graden niets doet, dat lijkt me nou net het stuk waar je veel precisie wilt hebben. Een lambdasonde doet er minstens een paar tienden van een seconde over om te reageren op een mengselverandering (alleen hele dure professionele sensoren doen het in minder dan een tiende) dus daar op corrigeren lijkt me geen optie. Ik lees dat de hayabusa wel een MAP sensor heeft en deze de eerste 10% van de gasklepopening gebruikt. Hoe deze precies z'n druk krijgt is me niet duidelijk, maar ze zullen er ongetwijfeld hun best op hebben gedaan zodat ze emissie-eisen kunnen halen.

Leuke foto! Je moet jezelf niet te serieus nemen hoor, lekker laten staan.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do mar 01, 2012 23:45

Wat een zooitje...

Afbeelding

Afgelopen week dus 3 motorblokken uitelkaar gehaald, het kapotte 16v blok voor de onderdelen, en de 2 8v blokken die ik had ter inspectie en met de bedoeling 1 goed 8v blok samen te stellen en in te bouwen. Het gratis gekregen 8v blok dat buiten had gelegen had nog een perfecte krukas en lagers, krukas uitgebouwd en terzijde gelegd. Het onderblok had ik al bij het oud ijzer gegooit maar toch weer naar binnen gehaald. 1 cilinder is aangetast door regenwater maar is ideale basis voor een toekomstig projectje met bijvoorbeeld 88 mm zuigers, een 1750 boxer, klinkt goed maar zoals gezegd, toekomst, verre toekomst. In elk geval kon ik geen verschil ontdekken tussen 8v en 16v blok, ook niet koelkanalen of ik kijk verkeerd maar denk het niet. Ook 16v krukas en 8v is precies hetzelfde. De 16v oliepomp is inderdaad iets hoger dan de 8v dus meer opbrengst.
Ook het andere 8v blok uitelkaar gehaald dat voorheen in deze Sud zat. Vond het toen wat rauw lopen op het laatst maar het onderblok was perfect, krukas, lagers, cilinderboringen. Alleen heb ik dus 4 8v koppen, en in geen enkele was de nokkenas helemaal goed, allemaal 1 of meer nokken aangevreten en hetzelfde voor de stoters. Bij van Lingen parts 2 nieuwe nokkenassen besteld die aangeboden worden voor 40 ex per stuk. Had ik het onderblok maar niet uitelkaar gehaald, toen ik de zuigers weer erin wilde doen had ik moeite met de olieschraapveren. Daar zit onder de ring een veer, en die had een afdruk gemaakt aan de binnenkant van de ring, dus die ring kon je niet meer mooi indrukken, het ging wel maar de veer schoof dan niet mooi in de ring en dan zou alle druk op 1 punt komen. Ik weet er niks van maar dat denk ik. Dus dan ook maar nieuwe zuigerveren besteld en een cilinder hoon ding. Dan maar ook nieuwe lagers om alles goed te doen. Met een pakkingset en tandriemen erbij zit je dan op een aanzienlijk bedrag maar goed, een mooi 1700QV blok dat helemaal goed is, is nooit weg en kan ik in de toekomst (weer die toekomst) eens in een pre 1980 Sud leggen die ik nog wel eens wil, een 4 deurs "sleeper", iets verlaagd, stalen velgen verbreed tot 6 inch en onschuldig uiterlijk verder maar wel een 1700 met 40er Dellórto´s. Enfin, de opbouw van een goed 8v blok gaat veel te lang duren ook omdat bestelde onderdelen maar traag arriveren (nog niets tot op heden en bijv pakkingset al zaterdag besteld) dus maar het vervangende 16v blok ontdaan van alle injectie troep en daar de carbs opgeschroefd, en dat hang ik er morgen zo in zonder er iets aan te doen alleen nieuwe olie. Mochten de tandriemen nog op tijd arriveren gaan die er nog op. Ik had van dat blok de kleppendeksels eraf gehaald, en de carterpan en een paar drijfstanglagers en een krukaslager geinspecteerd en dat zag er bruikbaar uit. Overigens zag ik bij dit blok 1 oliesproeier naar onderkant zuiger, en die zat op een hoofdlagerhouder, de andere 2 hoofdlagers zag ik geen sproeiers. Het is ook geen maagdelijk onaangeraakt blok had ik al gezien want op een nokkenaslager zat een moer scheef erop. Het blok zou trouwens uit een 145/146 komen, en dat zal best maar overal staan die cirkeltjes met "91" erin, het is gewoon een 33 blok uit 1991 maar dat maakt niet uit verder. Dus morgen deze 16v erin, hopelijk is ie echt goed en gaat ie een tijdje mee en als ik het 8v blok klaar heb gaat die er een keer in als ik zin heb (of als het moet).

Trouwens ook nog de 1.5 105pk koppen die mijn broer van HansSW heeft overgenomen eens bekeken en vluchtig opgemeten. Kleppen zijjn hetzelfde als de 1700QV alleen de kanalen dus voor een 36mm carb en niet 40. Maar mij leek dat de nokkenashuizen met de stoters met vulplaatjes zo op de 1700 kop passen. Ook de nokkenas is uitwisselbaar. De as is wat dunner maar de grondcirkel van de nokken gelijk meen ik. Maar ondertussen heb ik zoveel gemeten dat ik het effe kwijt ben, 1700QV nokkenassen, 1700IE en 1500TI QV, er zit hier en daar een mm verschil in tussen grondcirkel, klepsteel hoogte, bovenste spie van de klep...maar het zou moeten kunnen lijkt me.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 00:06

Wat een zooitje...

Dus morgen deze 16v erin, hopelijk is ie echt goed en gaat ie een tijdje mee en als ik het 8v blok klaar heb gaat die er een keer in als ik zin heb (of als het moet).
:lol: Heel herkenbaar weer. :P

Leuke foto's! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 00:25

Wat een zooitje...

Dus morgen deze 16v erin, hopelijk is ie echt goed en gaat ie een tijdje mee en als ik het 8v blok klaar heb gaat die er een keer in als ik zin heb (of als het moet).
:lol: Heel herkenbaar weer. :P

Leuke foto's! :thumbs:
Thanks! Had een beetje slecht humeur maar klaart alweer op. Hopelijk heb ik morgenavond weer een rijdbare Sud en als dat 16v blok weer te arm loopt plak ik wel zolang de helft van de inlaat af met duct tape.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 00:34

Geen 145/146 blok, maar een boxer 16v uit 1991. Des te beter, hoefde ie nooit zo´n zware koets mee te slepen. Robert, als je mee leest, prima blok hoor zo te zien!

Afbeelding

De lagerschalen uit het gecrashte 16v blok, ze waren zo mooi dat ik ze wilde bewaren en voor het 8v blok gebruiken. Gelukkig herstelde ik van deze brain fade, de hoofdlagers en zeker de krukaslagers van de vastgelopen zuiger hebben natuurlijk een enorme klap gehad, wat nu nog niet te zien is. Snel weggegooid.

Afbeelding

8v blok en 16v (die met het gat is de 16v, maar verder zie ik geen verschil)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8v en 16v krukas, de krukas uit de kapotte 16v heb ik bij de voorraad gelegd met een briefje eraan, "16v, verdacht", voor als ik er niet meer ben en iemand vindt die.

Afbeelding

16v en 8v oliepomp

Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 00:46

Leuke foto's! :thumbs:
Thanks! Had een beetje slecht humeur maar klaart alweer op. Hopelijk heb ik morgenavond weer een rijdbare Sud en als dat 16v blok weer te arm loopt plak ik wel zolang de helft van de inlaat af met duct tape.[/quote]



Ik zou bij meneer zaagmans voor de zekerheid een maatje grotere hoofdsproeiers bestellen.
klik

oliepomp 16V/8V
Afbeelding
bron alfaowner.com

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 01:08

[Ik zou bij meneer zaagmans voor de zekerheid een maatje grotere hoofdsproeiers bestellen.
klik
Grotere hoofdsproeiers...was het maar zo simpel. Bij stationair liep ie op 13.5:1 , bij lage belasting dus constante snelheid tot 140 ofzo liep ie aan de arme kant en bij volgas aan de rijke kant. Ik heb basis kennis van carburateurs en ik geloof dat bij volgas ook de acceleratie sproeiers meespelen ---edit remluchtsproeiers? anyway---. Hij moet juist bij lage belasting meer krijgen en bij hoge belasting minder en ik denk niet dat dit opgelost is met grotere hoofdsproeiers. Een expert met een rollenbank en een schuifladenkast met allemaal laden met vakjes met sproeiers heeft dit zo voor elkaar maar ik bouw straks weer een fabrieksoriginele 118 pk 1700 QV erin, en die loopt erg goed in originele staat, en voor de 16 klepper ga ik wel wat klooien met aftermarket injectie en wideband lambda.
In deze Sprint zat het 8v blok dat ik nu weer in orde maak, liep echt geweldig ondanks dat een Giullietta Turbo Delta met versleten zuigerveren of bussen mij voorbij ging:
http://www.youtube.com/watch?v=WM_Wx0Px ... ature=plcp
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 09:34

Ik zeg ook niet dat het dan is opgelost,maar het te arm lopen wat funest is ,kan je dan een beetje voor zijn.
Tot iets van 2000 toeren zijn je hoofdsproeiers nog niet zo van belang,maar meer je stationairsproeiers en stationairmengselschroeven.

edit: Ik zie nou trouwens dat op deze site de hoofdsproeiers maar tot 142 gaan en waarschijnlijk heb je er al 140 of 142 inzitten.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 11:22

Bert, je hebt gelijk. Wat jij nodig hebt is één of twee maten grotere stat. sproeiers., dan loopt ie in het laag toerengebied iets rijker. (welke maat heb je nu? ik nog wel wat liggen voor dello's.....)
Als ie hoger in toeren wel goed loopt (kwa mengsel), moet je niets aan de hoofdsproeier veranderen.

Als je zeker weet, dat ie volgas wel te rijk loopt, kan je de remluchtsproeier veranderen, (groter of kleiner twijfel ik nu aan :oops: ) Maar dat lijkt me sowieso iets voor mindere/ latere zorg.
Acceleratiesproeiers/ pompen zij alleen belangrijk voor het moment van gaspedaal intrappen, opdat ie het tijdelijk wegvallen van het vacuüm compenseren. Belangrijk voor mooie 'drivabilaty', maar heeft niet zoveel invloed op levensduur/ temperatuur, lijkt me....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”