Wat een zooitje...
Afgelopen week dus 3 motorblokken uitelkaar gehaald, het kapotte 16v blok voor de onderdelen, en de 2 8v blokken die ik had ter inspectie en met de bedoeling 1 goed 8v blok samen te stellen en in te bouwen. Het gratis gekregen 8v blok dat buiten had gelegen had nog een perfecte krukas en lagers, krukas uitgebouwd en terzijde gelegd. Het onderblok had ik al bij het oud ijzer gegooit maar toch weer naar binnen gehaald. 1 cilinder is aangetast door regenwater maar is ideale basis voor een toekomstig projectje met bijvoorbeeld 88 mm zuigers, een 1750 boxer, klinkt goed maar zoals gezegd, toekomst, verre toekomst. In elk geval kon ik geen verschil ontdekken tussen 8v en 16v blok, ook niet koelkanalen of ik kijk verkeerd maar denk het niet. Ook 16v krukas en 8v is precies hetzelfde. De 16v oliepomp is inderdaad iets hoger dan de 8v dus meer opbrengst.
Ook het andere 8v blok uitelkaar gehaald dat voorheen in deze Sud zat. Vond het toen wat rauw lopen op het laatst maar het onderblok was perfect, krukas, lagers, cilinderboringen. Alleen heb ik dus 4 8v koppen, en in geen enkele was de nokkenas helemaal goed, allemaal 1 of meer nokken aangevreten en hetzelfde voor de stoters. Bij van Lingen parts 2 nieuwe nokkenassen besteld die aangeboden worden voor 40 ex per stuk. Had ik het onderblok maar niet uitelkaar gehaald, toen ik de zuigers weer erin wilde doen had ik moeite met de olieschraapveren. Daar zit onder de ring een veer, en die had een afdruk gemaakt aan de binnenkant van de ring, dus die ring kon je niet meer mooi indrukken, het ging wel maar de veer schoof dan niet mooi in de ring en dan zou alle druk op 1 punt komen. Ik weet er niks van maar dat denk ik. Dus dan ook maar nieuwe zuigerveren besteld en een cilinder hoon ding. Dan maar ook nieuwe lagers om alles goed te doen. Met een pakkingset en tandriemen erbij zit je dan op een aanzienlijk bedrag maar goed, een mooi 1700QV blok dat helemaal goed is, is nooit weg en kan ik in de toekomst (weer die toekomst) eens in een pre 1980 Sud leggen die ik nog wel eens wil, een 4 deurs "sleeper", iets verlaagd, stalen velgen verbreed tot 6 inch en onschuldig uiterlijk verder maar wel een 1700 met 40er Dellórto´s. Enfin, de opbouw van een goed 8v blok gaat veel te lang duren ook omdat bestelde onderdelen maar traag arriveren (nog niets tot op heden en bijv pakkingset al zaterdag besteld) dus maar het vervangende 16v blok ontdaan van alle injectie troep en daar de carbs opgeschroefd, en dat hang ik er morgen zo in zonder er iets aan te doen alleen nieuwe olie. Mochten de tandriemen nog op tijd arriveren gaan die er nog op. Ik had van dat blok de kleppendeksels eraf gehaald, en de carterpan en een paar drijfstanglagers en een krukaslager geinspecteerd en dat zag er bruikbaar uit. Overigens zag ik bij dit blok 1 oliesproeier naar onderkant zuiger, en die zat op een hoofdlagerhouder, de andere 2 hoofdlagers zag ik geen sproeiers. Het is ook geen maagdelijk onaangeraakt blok had ik al gezien want op een nokkenaslager zat een moer scheef erop. Het blok zou trouwens uit een 145/146 komen, en dat zal best maar overal staan die cirkeltjes met "91" erin, het is gewoon een 33 blok uit 1991 maar dat maakt niet uit verder. Dus morgen deze 16v erin, hopelijk is ie echt goed en gaat ie een tijdje mee en als ik het 8v blok klaar heb gaat die er een keer in als ik zin heb (of als het moet).
Trouwens ook nog de 1.5 105pk koppen die mijn broer van HansSW heeft overgenomen eens bekeken en vluchtig opgemeten. Kleppen zijjn hetzelfde als de 1700QV alleen de kanalen dus voor een 36mm carb en niet 40. Maar mij leek dat de nokkenashuizen met de stoters met vulplaatjes zo op de 1700 kop passen. Ook de nokkenas is uitwisselbaar. De as is wat dunner maar de grondcirkel van de nokken gelijk meen ik. Maar ondertussen heb ik zoveel gemeten dat ik het effe kwijt ben, 1700QV nokkenassen, 1700IE en 1500TI QV, er zit hier en daar een mm verschil in tussen grondcirkel, klepsteel hoogte, bovenste spie van de klep...maar het zou moeten kunnen lijkt me.