Eindelijk, eindelijk weer eens een beetje aan bouwen toegekomen. Een vroeg kitje van Gamma in elkaar geknutseld. Wacht, nee... van Tron: een hele stoere GTV Turbo. Of nee, het is een Alfetta Turbodelta. Hè???
Waarom weet ik niet eens wat ik bouw, vraagt u? Kwestie van vroeg opgekomen dementie? Gelukkig niet. Volgens het doosje is dit een GTV Turbo van Gamma, kit GMK16. Volgens de bijgesloten instructies is het een Alfetta Turbodelta van Tron, kit TK44. Nou ja, over één ding zijn doosje en instructies het gelukkig wel eens: hij reed mee in de Rally San Remo van 1980.
Een vroege kit dus en dat was te merken. Het heeft af en toe behoorlijke hoofdbrekens gekost. En dan heb ik het nog niet eens over de op het randje van uitdroging verkerende decals. Er zijn er diverse in meerdere stukjes gebroken bij het aanbrengen. Gelukkig nooit al te kleine stukjes, ik heb ze in alle gevallen zo kunnen aanbrengen dat er van de breuk niets meer te zien is. En stug waren ze daardoor ook. Ik was bijzonder in m'n nopjes met het flesje decal-softener dat ik heb, want zonder dat goedje was het een redelijk verloren zaak geweest.
Waar ik het wél over heb zijn bijvoorbeeld de instructies: een kleurenfoto van een matig gebouwd exemplaar, twee zwart-wit foto's van een ander gebouwd exemplaar en twee zwart-wit foto's van de real thing en dat is het. Jammer vooral dat nergens de achterkant goed te zien is. Ook jammer van de instructies voor het interieur. Die laten zich wat Gamma/Tron betreft in twee woorden vangen: nero opaco. Matzwart? Ook de mooi in de stoelen mee gegoten gordels? Op de enkele kleurenfoto's die ik van deze wagen op internet heb weten te vinden, lijkt het erop dat ze waarschijnlijk geel waren. Goed, geel dan maar.
Ook heb ik het over de vier extra lampen. Die zitten er keurig bij, in één stuk gegoten aan de rail waar ze op staan. Maar hoe krijg je die nou aan het model vast? Nou, als het aan Gamma/Tron ligt is het antwoord simpel: niet. Er zit geen steuntje in de kit of ander bevestigingsmateriaal. Op de kleurenfoto is hij dan ook niet op het model aangebracht. Al hangt er daar dan wel een ondefinieerbare zwarte balk, zonder lampen, voor de grill. Maar op de echte wagen zaten de extra lampen wel, zoals duidelijk te zien is op de door henzelf meegeleverde zwart-witfoto's. Dan dus maar zelf een bevestiging in elkaar flansen, in de vorm van een steun die de lampenbalk in het midden aan de onderkant van de neus verbind en dunne staafjes die de bovenkant van de lampen met de grill verbinden. Zoals het in het echt ook was. Over lampen gesproken, de gewone koplampen die erbij zaten waren een maatje te klein. Gelukkig heb ik een redelijk assortiment aftermarket koplampjes, waarin ik niet alleen de juiste maat heb gevonden, maar ook nog eens veel fraaiere exemplaren.
Het aller-lastigst van deze kit was het verven van de wielkasten. Die lopen vloeiend over in de body, geen enkel randje of naadje dat je aan kunt houden bij het verven. En dan loopt het natuurlijk ook nog rond. Hoe maak je dat nou echt netjes? Ik heb behoorlijk lang nagedacht over hoe ik daar een hulpmiddeltje voor zou kunnen maken in de vorm van een maskertje of wat anders, maar uiteindelijk heb ik niets gevonden dat werkte. Uiteindelijk dus maar gewoon met de hand gedaan. Zoals te verwachten was, is het verre van perfect geworden. De enige troost is dat het in ieder geval ietsje minder ver van perfect is als op hun eigen kleurenfoto.
Ik zal verder niet uitweiden over de antenne die de echte auto had, maar die niet in de kit zat, over de te korte basis van de kit die aan de achterkant los hing wanneer ik hem aan de voorkant met het schroefje vast zette op de aangegeven plaats en over het vacuform achterruitje dat een mm te groot was en hoe je die er dan weer netjes in geplakt moet krijgen. Nee, ik doe het niet.
Maar goed, niemand heeft ooit beweerd dat een hobby ook makkelijk moet zijn en uiteindelijk heb ik er wel een toch nog fraai geworden en vrij bijzonder model bij in de vitrinekast. Helemaal happy dus. Op naar de volgende!