Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

za mar 10, 2012 19:06

7mm vlakken of zo? Lijkt me niet de bedoeling.
nee, maar als je compressie dan weer lekker is wel.....
moet wel kunnen, kost wat, maar moet kunnen
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

za mar 10, 2012 21:47

word het spannen van de distri. riem ook lastig en ook weer een grotere kans dat de kleppen alsnog tegen de zuigers aanslaan.
kleppen van een 1.7 in een 1.4 kop zetten is dat zo simpel als alleen andere zittingen en klaar of moeten de stelen ook aangepast worden?
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

zo mar 11, 2012 10:54

Als het past, moeten er nieuwe zittingen in, en je moet het inlaatkanaal aanpassen zodat de flow ook daadwerkelijk beter wordt. Of je ook uitsparingen in de zuigers moet aanpassen weet ik zo niet. Dat kan je met wat van die "plastic klei" die je als kinderspeelgoed koopt proberen. Kop er af, beetje klei bovenop de zuiger plakken, kop terug monteren op spanning met een oude koppakking, distributie monteren (op tijd) en rondje rond gaan. Als dat niet lukt, weet je sowieso al dat je behoorlijk wat weg moet halen, als het wel lukt, kan je de dikte van de "klei" opmeten om te zien of je voldoende speling hebt.

De vorm van de verbrandingskamer wordt een puinhoop als je veel gaat vlakken, je mag dus een nieuwe gaan maken. Je kleppen gaan 7mm dichter op de zuiger staan, dus dat gaat ook bijna gegarandeerd grote problemen opleveren. Bekijk de twee koppen eerst eens goed voordat je zegt dat je met wat vlakken er wel gaat komen. Er zit echt een behoorlijk verschil in.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

zo mar 11, 2012 20:35

word het spannen van de distri. riem ook lastig en ook weer een grotere kans dat de kleppen alsnog tegen de zuigers aanslaan.
kleppen van een 1.7 in een 1.4 kop zetten is dat zo simpel als alleen andere zittingen en klaar of moeten de stelen ook aangepast worden?
nee, want er is voor de alfa sud een riem met 2 tanden minder dan die voor de 33.
dus dan zet je die er om.
heb ik ook....

nee, andere zittingen en de kanalen laten flowen en groter maken
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

zo mar 11, 2012 21:08

en toch snap ik het niet helemaal.
Ik had mn blok voor 150 te kop staan, en er staan er dacht ik nog 3 te koop...
Ik wist het wel..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

ma mar 12, 2012 20:08

en toch snap ik het niet helemaal.
Ik had mn blok voor 150 te kop staan, en er staan er dacht ik nog 3 te koop...
Ik wist het wel..
Een 1700 blok is veel te makkelijk joh, daar haal je zomaar het vermogen al uit. Met veel pijn, moeite en geld uitgeven het koppel onderin niet pakken is toch veel stoerder?

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

ma mar 12, 2012 20:45

:jumping:
Ha ha, da's leergeld!

Ik zal de mijne ook van te voren nog een keer laten rollen, ik ben wel benieuwt wat mijn gefreubel allemaal brengt.
Over freubelen gesproken, ik zit nog te twijfelen over 123 ignition en dan de vrij programmeerbare 123Tune.
Ik ben benieuwt wat dat extra brengt op de carbs ......
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

ma mar 12, 2012 23:37

Er is toch de originele 1.3S van Alfa zelf met de 40mm carburateurs, is net als de zogenaamde 1.4 een 1350cc. Zou meen ik 95pk hebben en van wat ik gelezen heb hier op het forum liep dat blok als een gek. Lijkt me erg moeilijk om dit met eenvoudige middelen en low budget te verbeteren, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Ik zal morgen mijn 1700 8v koppen eens opmeten maar het lijkt me sterk dat de kleppen binnen een 80mm cirkel vallen. Of gaat het over 16v koppen, dan moet je in ieder geval zuigers laten maken want een 8v heeft holle zuigers (heron verbrandingskamer) dus met 16v koppen heb je dan totaal geen compressie lijkt me.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

di mar 13, 2012 20:15

en toch snap ik het niet helemaal.
Ik had mn blok voor 150 te kop staan, en er staan er dacht ik nog 3 te koop...
Ik wist het wel..
Een 1700 blok is veel te makkelijk joh, daar haal je zomaar het vermogen al uit. Met veel pijn, moeite en geld uitgeven het koppel onderin niet pakken is toch veel stoerder?
torque is so overrated :blue_cool: :blue_lol:

@ Bert, het gaat om 8V koppen.

moet toegeven met al deze berichten dat ik toch begin te twijfelen of het wel zin heeft om hier aan te beginnen.
een beetje prutsen is altijd leuk maar als ik er redelijk wat geld in stop verwacht ik er toch ook wel het een en ander van en die zekerheid is er zeker niet!!
denk dat ik het project maar ff in de kast stop en later nog ff naar kijk.

@Bert, ben wel benieuwd wat de cirkel van de kleppen van een 1700 8V kop is.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

wo mar 14, 2012 20:25

Er is toch de originele 1.3S van Alfa zelf met de 40mm carburateurs, is net als de zogenaamde 1.4 een 1350cc. Zou meen ik 95pk hebben en van wat ik gelezen heb hier op het forum liep dat blok als een gek. Lijkt me erg moeilijk om dit met eenvoudige middelen en low budget te verbeteren, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Ik zal morgen mijn 1700 8v koppen eens opmeten maar het lijkt me sterk dat de kleppen binnen een 80mm cirkel vallen. Of gaat het over 16v koppen, dan moet je in ieder geval zuigers laten maken want een 8v heeft holle zuigers (heron verbrandingskamer) dus met 16v koppen heb je dan totaal geen compressie lijkt me.
Ik weet niet meer hoe het precies met slag en boring van de diverse boxers zit, maar het is in ieder geval wel op te zoeken voor degenen die het echt interessant vinden. Ik heb izelf gekeken naar 1400IE koppen op een 1600IE blok zetten en de 1400 koppen hebben practisch geen volume in de kop, alles zit inderdaad in de holle zuigerbodem. Volgens mij heeft de 1600IE een vlakke zuigerbodem en zit de verbrandingskamer daar dus veel meer in de kop. Dat betekende dat ik alsnog op zoek moest naar goede koppen voor een 1600. Vandaar dat ik weet dat het echt fundamenteel andere koppen zijn en je de boel niet zomaar over kan zetten.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

wo mar 14, 2012 21:00

als je dan toch andere zuigers moet laten maken om compressie over te houden met 1700 koppen,
is het een idee om een 1700 krukas te plaatsen en dan zuigers te laten maken die de juiste hoogte hebben vanaf de zuigerpen zodat ze niet boven de cilinders uit komen.
en dan direct de juiste vorm van de zuigerbodem.

boring x slag:

1.3/1.4 80,0 mm - 67,2 mm
1.5 84,0 mm - 67,2 mm
1.7 87,0 mm - 72,2 mm
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

wo mar 14, 2012 21:30

Teveel compressie gaat je ook niet helpen. Ooit een collega gehad die rally reed met 33's. Die kon kiezen tussen balanceren of koppen vlakken en koos voor de laatste. Daar heeft ie altijd spijt van gehad. Lastiger af te stellen en wat kritischer allemaal. Theorie versus praktijk denk ik.
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

wo mar 14, 2012 21:56

Hierbij een 1700 8v kop. Ik had het niet gedacht maar alles valt keurig binnen de 80mm. Bij plaatsen van deze koppen op een 1350 blok met 80 mm boring moet je denk ik wel in de opstaande rand van de zuigers inkepingen maken voor de kleppen. Misschien heeft de 1.3S van Alfa zelf ook wel gewoon de 1700 koppen met grote kleppen, ik heb hier meen ik ergens gelezen dat de 1.3s de 40 mm kleppen heeft dus het zou goed kunnen.
Afbeelding
De 16v kop, lijkt mij al wat krapper op een 80mm boring maar het is al eens gedaan dus het kan welm, met meer of minder moeite.
De koppakking ligt erop van de 1700, de diameter is 89mm van de koppakking maar de cilinders zijn uiteraard maar 87.
Afbeelding
En hier zijn 1700 8v en 16v zuigers. De hoogte en zuigerpen positie van beide zuigers is hetzelfde, dus de rand van de 8v zuiger is even hoog als die van de 16v zuiger, alleen heeft de 16v zuiger dus meer "vlees" in het midden ondanks de uitsparingen voor de kleppen, de 16v cilinderkop heeft ter compensatie meer ruimte dan een 8v hoewel de 16v wel een hogere compressie verhouding heeft.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

vr mar 16, 2012 10:07

Mooie vergelijkende plaatjes!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

za mar 17, 2012 19:51

hoe ver zitten de zuigerveren onder de bovenste rand Bert?
als de zuigers van een 1.4 het zelfde model hebben als die van een 1.7 en de zuiger veren zitten ver genoeg van de bodem is het wellicht mogelijk,om een stukje van de zuigers af te draaien zodat de 1.7 krukas past om de compressie te compenseren.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”