Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do mar 08, 2012 02:29

Ik houd nog even een slag om de arm wat betreft de lekke koppakking...komt toch niet zo snel voor bij een boxer, ik heb nog kleine hoop dat het rest koelvloiestof in de uitlaat dempers is. Als ik volgende week weer tijd heb zal ik eerst eens de dempers na het spruitstuk loskoppelen en dan kijken of ie nog rookt. Of misschien heb ik wat doms gedaan met het vastzetten van het spruitstuk en lekt er daar water de inlaat in, of heeft het spruitstuk schade gehad door de crash. In elk geval sluiten de gaskleppen van de betreffende carburateur niet meer helemaal hopelijk is dat een kwestie van de gasklepjes opnieuw centreren op de as (het luchtfilter zat ook vol met kleine metaaldeeltjes die dus door de carb heen daarin zijn gekomen).
Om de woorden van mijn vader 30 jaar geleden te quoten over zijn Citroën GS: "en als ie het dan nog niet doet hang ik ´m achter de trekker en sleep ik ´m de Maas in. En als de trekker het ook niet doet met het paard.". Maar zover kwam het toen niet en nu ook niet.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alfons
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do sep 07, 2006 20:32
Locatie: Roermond

Re: RE: Gat in mijn motorblok

do mar 08, 2012 22:03

Quote: Om de woorden van mijn vader 30 jaar geleden te quoten over zijn Citroën GS: "en als ie het dan nog niet doet hang ik ´m achter de trekker en sleep ik ´m de Maas in. En als de trekker het ook niet doet met het paard.". Maar zover kwam het toen niet en nu ook niet.[/quote]

Maar het scheelde niet veel toen met die GS , was best een leuke auto , als die het deed
Alfasud 1.5 super "81
Alfasud 1.5 super "75
GT Junior "72

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

ma mar 12, 2012 20:19

Vandaag nog maar eens gekeken. Hij startte onmiddelijk en o wonder, de gaskleppen die bleven hangen aan de rechterkant gingen nu gewoon dicht tot aan de aanslag. Ook het roken was al minder maar dat ligt natuurlijk ook aan het weer. Na nog wat kleine dingen hier en daar die nog moesten gebeuren zoals een tandriemkap die aanliep en een lek retourolieslangetje van kop naar carterpan, kon ik ´m afstellen en dat ging prima. Een kort rondje rond het dorp gemaakt maar schijnbaar moet om 18:00 uur ´s avonds iedereen hier trimmen en de hond uitlaten dus veel kwade gezichten weer. Maar goed, hij doet het. De koppeling slipte nog in het begin maar daar zal wat olie op gekomen zijn en het gaat al beter en hij rookte nog wat in het begin bij stationair draaien en kwam bij het naar huis rijden natuurlijk weer in een opstopping terecht waardoor ie goed warm werd maar alles ging goed dus het vertrouwen in dit blok begint te komen. Nu kan ik tenminste op mijn gemak het 8v blok klaar maken en wat meer tijd besteden om het ook een net uiterlijk te geven.
http://youtu.be/eBgCwSybOa0
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

di mar 13, 2012 09:29

Een lekke pakking tussen je inlaatspruitstuk en de kop geeft ook rook op een boxer he? Mensen vergeten die nog wel eens en gaan dan gelijk de kop er af trekken... Hopelijk is ie gewoon braaf en kan je fijn rijden.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

wo mar 14, 2012 22:36

Een lekke pakking tussen je inlaatspruitstuk en de kop geeft ook rook op een boxer he? Mensen vergeten die nog wel eens en gaan dan gelijk de kop er af trekken... Hopelijk is ie gewoon braaf en kan je fijn rijden.
Het roken is opgehouden gelukkig. Nog een paar keer de stationair sproeiers moeten doorblazen en dan ruik ik weer wat koelvloeistof en dan weer wat olie maar dat zijn allemaal restjes, het is een goed blok zover. Het hangt ook zeer gretig aan het gas nu, ik heb alle 4 de stationair mengsel schroeven 3 slagen uitgedraait in plaats van 2 en ik denk dat ik eerst de ontsteking te laat had staan. Vandaag eens een paar keer volgas en wat verder doorgetrokken, tot 7000 in 2 en dat ging goed maar in 3 begon rond 4500 toeren de koppeling te slippen ik hoop dat dat geknoeide olie is die nog wegtrekt of anders, ik heb de koppelings hulpcilinder van het gebruikte blok erop gelaten en die zat wat vast eerst en blijft misschien nog wat hangen af en toe na koppeling loslaten, ik wacht het nog effe af.
Intussen ben ik een 1700 8v aan het opbouwen. Nieuwe zuigerveren, drijfstang en hoofd lagers, keerringen en pakkingen natuurlijk, nokkenassen en stoters. Cilinders gehoond met zo´n ding voor in de boormachine.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=wG3ooiyqJBA
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

do mar 15, 2012 08:23

Bedoel je een flexhone(tm)? Heb je wel heel goed nagespoeld met water en zeep? Een pleeborstel in de boormachine helpt erg goed voor het goed leegborstelen van de groeven. Pas als je keukenpapier nat kan maken met water en/of remmenreiniger (allebei proberen) en het blijft perfect wit als je het door je cylinderwanden heen haalt, ben je klaar met zeepwater. Daarna moet je nog naspoelen met gewoon water en even goed inpoetsen met motorolie om te zorgen dat je er niet gelijk roest in krijgt door al dat water. Het slijpstof van die flexhone is echt de moord van je motorblok als het ook maar een klein beetje achterblijft, dus je wilt dit overdreven goed schoonmaken.

Flexhones moet je met motorolie gebruiken, niet droog, dat heb ik mensen wel fout zien doen op youtube. Je krijgt als je droog hoont wel een mooi hoonpatroon voor het oog, maar de wand is veel te grof en niet gelijkwaardig gehoond als je met een microscoop gaat kijken. De keuze van de "grofheid" van de flexhone is ook afhankelijk van het merk/type zuigerveer wat je gebruikt. Voor "gewone" gebruik je ergens rond de 280 en voor chroomcoating op de veren moet je grover pakken.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do mar 15, 2012 13:11

:shock: Nu heb je me ongerust gemaakt! Ik had eerst met die hoon geoefend op het kapotte blok en met olie erbij raakten die slijpsteentjes direct vervuild met slijpsel, en dan deden ze niets meer. Dus ik heb toen droog gehoond. En ik voelde inderdaad met de hand de slijpresten en heb dit met doekjes met wasbenzine schoongemaakt maar niet zo grondig als jij beschrijft. De cilinderbussen van de 308 heb ik bij een revisiebedrijf laten opboren en honen naar spec van de zuigerveren en dat ziet er wel wat netter uit dan wat ik nu heb, met het correcte schuine kruisende lijnen patroon. Dat krijg ik thuis niet voor elkaar maar ik dacht dat het honen gewoon is voor het effe opruwen van de cilinderwanden, zodat de nieuwe zuigerveren kunnen inslijten.
Ik heb ook met de gedachte gespeeld de op ebay aangeboden overmaats originele zuigers met veren in 87,6 mm aan te schaffen, en dan het andere blok wat ik heb met oxidatie in de cilinders te laten opboren naar die maat bij een revisiebedrijf, dan heb ik het helemaal als nieuw en is het 1739 cc dus kan ik het een 1750 boxer noemen. Maar dat is een forse uitgave en moet ik nog even langer over denken...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 16, 2012 11:35

Je hebt hoonstenen gebruikt? Die werken anders dan een flexhone, dus je zal daar echt de aanwijzingen van de fabrikant moeten volgen. De flexhone is een soort pleeborstel met "kogeltjes" aan de uiteinden van de haren, voor de duidelijkheid. Als je stenen snel vol slibben en je moet wel olie gebruiken zijn ze misschien te klein, of je toerental is te hoog of zo? Check vooral de exacte methode met de fabrikant van de stenen, die horen te weten hoe je een goed oppervlak krijgt.

Dat schoonmaken is echt belangrijk, je brengt slijpmateriaal in je motor en dat is nou net wat je er niet in wilt hebben. Als jij het zelf echt goed schoon vind, moet het goed zijn toch?

Honen doe je om de juiste oppervlak van je cylinderwanden te krijgen zodat er een goede afsluiting ontstaat, met een exact juiste hoeveelheid olie die in de "groeven" van je hoonpatroon blijft zitten. De bedoeling van je zuigerveren is nou net dat ze zo min mogelijk slijten, dus je wilt je hoonpatroon zo "vlak" mogelijk hebben, met de juiste diepte en hoeveelheid groeven om het juiste olielaagje vast te houden. Als je hoonpatroon ongelijk is, of te diep, zal je te veel olie achter laten en/of je zuigerveren snel slijten. Als het hoonpatroon er al niet goed gelijk uit ziet, is de kans dat je wel een goed oppervlak hebt eigenlijk nul.

Met zo'n flexhone is het een stuk makkelijker om "thuis" een goed patroon en een goed oppervlak te krijgen dan met hoonstenen. Check even of je verchroomde zuigerveren hebt en bestel dan een 180 voor verchroomd of 280 voor "gewone" veren. met de juiste diameter voor jouw cylinders, of leen er ergens eentje.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 16, 2012 12:18

Whizzman, bedankt alweer voor de uitgebreide uitleg. Omdat ik van plan ben een zeer goed als nieuw blok te bouwen ga ik hier niet mee verder. Ik had een prijsvoorstel gezonden naar de verkoper van een set 87,6 mm zuigers incl veren en pennen, en dat werd geaccepteerd. Dus zodra ik die heb laat ik het andere blok bij een revisiebedrijf opboren en honen volgens specs die bij die zuigers en veren horen.
Ik had ook nog de 4 cilinderkoppen die ik heb ontdaan van de kleppen en 2 koppen hadden wat veel speling op een uitlaatklep geleider en de andere 2 niet, dus die ga ik gebruiken. Alle zittingen zien er mooi uit en ook de inlaatkleppen maar de uitlaatkleppen laat ik denk ik slijpen want daar lijkt een randje aan te zitten. Ik breng de koppen en kleppen dan ook naar het revisiebedrijf en vraag hun wel of het nodig is alle zittingen en kleppen effe lichtjes op te slijpen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 16, 2012 14:18

Nieuwe originele uitlaatkleppen staan op de duitse ebay voor 26 euro/4 stuks, dat is goedkoper en beter dan oude kleppen slijpen natuurlijk dus besteld. Dan hoef ik de koppen ook niet weg te brengen en kan ik de kleppen zelf lichtjes inslijpen met klepslijppasta.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

za mar 17, 2012 19:53

Dus maar het andere blok schoongemaakt en geverfd.
Afbeelding
Afbeelding

Dit blok had bij de vorige eigenaar buiten gelegen met de koppen erop maar de carbs eraf, en de ene inlaatklep die openstond liet water in de cilinder met roest tot gevolg. Het lijkt erger dan het is, je kant het amper voelen met je vingers. Als deze cilinders 0.6 mm opgeboord worden, is dat ruim genoeg om op te schonen. En lang buiten in weer en wind liggen is juist goed voor een gietzijzeren blok! Heb ik ooit ergens gelezen, gaat alle interne stress eruit. Dus alsof het zo was voorbestemd...

Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

za mar 17, 2012 20:01

De cilinderkoppen met goede geleiders en klepzittingen van de inlaatkleppen. Echter de zittingen van de uitlaatkleppen mogen toch wel iets bijgeslepen worden. Je kan wel zelf inslijpen met pasta maar dan ga je die oneffenheid juist benadrukken en vastleggen in klep en zitting. Lijkt me... Whizzman had mij een PM gestuurd over laten slijpen in 3 hoeken in plaats van origineel 1 hoek van 45 graden. Ik weet daar ook wel wat van en dat dit gunstiger is voor de luchtstroom en de afdichting en zal het revisiebedrijf tzt vragen of dat mogelijk is zonder dat de kleppen te diep komen te liggen en ik wil ook zeker niet de kosten maken om niewe zittingen te laten monteren, dat gaat te ver.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

za mar 17, 2012 20:18

Ik heb in het verleden al 2 keer problemen gehad met de hydraulische klepstoters. De 1e keer in 2001, veel te lang mee doorgereden en er waren een paar stoters geheel doorgesleten (gat erin) en de nokkenassen zo bot als wat. Ik heb toen bij de automaterialenhandel nieuwe stoters gehaald, een blisterverpakking met 8 stuks kostte minder dan 40 euro, en op de sloop 2 goede nokkenassen van een 1700IE gevonden.
Foto´s uit 2001:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar dat heeft dus ook maar een paar jaar gehouden, geen 15000 km. Toen de koppen van het andere blok erop gezet dat buiten gelegen had, daarvan waren de nokkenassen toen nog redelijk en de stoters ook en daar nog een tijdje mee gereden tot de 16v ombouw. Nu ik van deze koppen de nokkenassen en kleppen bekeken had, was er toch echt flinke slijtage aan het ontstaan op sommige nokken en stoters.
Ik heb dus nieuwe nokkenassen nu van van Lingen parts en ook gevraagd voor nieuwe originele stoters in plaats van die goedkope maar die had ie niet, wel 8 goede gebruikte en die heb ik toen maar gepakt onder het motto, betere gebruikte goede originelen die zich bewezen hebben dan weer die imitatie wat zo kapot is.
Maar via via heb ik uitgevonden dat de VAG stoters in zowat al hun motoren vanaf medio jaren 80 tot recent ook passen, 35mm doorsnee. Ook daar zijn problemen met goedkope namaak, op de duitse ebay worden al stoters vanaf 3,50 per stuk aangeboden, dat kan toch eigenlijk niets zijn. Wat gegoogled en het blijkt dat INA toeleverancier is voor originele stoters van VAG en er is intussen ook een lichtere versie van. Eerst waren die 81 gram, nu zijn er stoters voor de hoogtoerige motoren van 50 gram, dat is vergelijkbaar of nog minder dan een mechanische stoter met vulplaatje. Zie hier een voorbeeld van een topic:
http://www.audifieber.de/audiforum/thre ... che-nehmen
Ik heb nu een set van 8 van die lichtere INA stoters besteld. Hopelijk krijg ik die nooit meer versleten tenzij ik met 70+ jaar oud nog sud rijd, dan mag het...
Laatst gewijzigd door bert308 op za mar 17, 2012 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za mar 17, 2012 20:33

Nieuwe originele uitlaatkleppen staan op de duitse ebay voor 26 euro/4 stuks, dat is goedkoper en beter dan oude kleppen slijpen natuurlijk dus besteld. Dan hoef ik de koppen ook niet weg te brengen en kan ik de kleppen zelf lichtjes inslijpen met klepslijppasta.
Kreeg bericht van de verkoper dat deze uitlaatkleppen, aangeboden voor de Alfa 33 van 1988 tot 1990, niet op de 1700 passen... Nou volgens mij zijn ze allemaal gelijk van 1.3 1.5 en 1.7,, nl 33 mm. De spietjes zitten bij de hydro stoters wat lager (vanwege meer veervoorspanning?) bij gelijke totale lengte vergeleken met Sud kleppen van de oorspronkelijke nokkenas met gedeelde nokken. Ik had namelijk uitlaatkleppen van de 1.5 95pk in de ene set 1700 koppen, met een vulring onder de onderste veerschotel om ze op dezelfde voorspanning te brengen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 23, 2012 22:55

De nieuwe 87,6 mm zuigers zijn binnen, zeer fraai. Ik zal ze gelijk ook op facebook zetten zoals vrouwen doen als ze nieuwe schoenen hebben. Ook nieuwe core plugs of froststopfen, hoe heet dat in het nederlands en uitlaatkleppen.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”