De bedoeling was om deze zomer 17 inch wielen te kopen met Pirelli Nero's eronder, maar er zijn ook nog andere zaken die geld kosten behalve de Alfa (ja, echt waar)! Dus ik zal de zaken stap voor stap moeten doen en maar even genieten van de auto zoals hij nu is. Absoluut geen straf, plus persoonlijk vind ik de 16 inch wielen best mooi staan.
De winter-Conti's begonnen inmiddels wel hard te slijten, harder dan verwacht. Nu ben ik geen rubber fetisjist die bij de aankoop van een auto met een sleutel in het profiel staat te porren, maar het zag er zeker nog redelijk uit. Twee dagen na aankoop, op 16 maart, is de auto gekeurd zonder enige opmerkingen. De banden zelf houd ik altijd goed op spanning en ik ben geen wildebras. Toen ik na drie weken sturen een check-up deed, viel het op hoeveel lucht er al uit was.
Toen maar wekelijks op spanning gehouden en langs de bandenboer. Nader onderzoek leerde dat de winterbanden na 3.500 km in 'mijn bezit' onbruikbaar zijn. Twee banden vertoonden een profiel van zo'n 2 mm en de overige zaten zo rond de 3 mm. Bovendien leek het erop dat de banden slijtagesporen vertoonden van danwel te lage spanning of (licht) schuin afslijten. Het is dus opmerkelijk dat de auto nog zo strak op de weg lag. Eén voordeel was dat het niet de moeite was om deze banden nog ergens op te slaan, deze gingen linea recta de afvalbak in.
De winterbanden hadden de maat 215/55/R16 dus logischerwijs kwamen er nu dezelfde maat zomerbanden eronder. Ik had eerst een ander plan in mijn bovenkamer en daarom waren de bestelde banden geen Pirelli's, maar uiteraard ook geen Chinese makelij van een paar tientjes per band. Het merk is Tyfoon, type Successor 2. ik heb er wat reviews op nagekeken en deze band kreeg bovengemiddelde scores van een aantal mensen, kon zich aardig meten met de grote jongens. Uiteraard zullen er ook andere meningen zijn, wat telt is mijn gevoel over de gemonteerde banden en dat is positief. Niet zo gek dat de auto, na de semi-slicks, nóg beter stuurt en vooral remt met het hardere rubber. Ook zijn er minder afrolgeluiden waar te nemen.
Wat na aankoop van de auto vrij snel opviel was dat het stuurwiel na inparkeren niet altijd geheel in zijn oorspronkelijke 'rechtuit' stand terug kwam.Nu moet ik zeggen dat ik hier verder geen aandacht meer aan geschonken heb, ben hier dus ook niet voor terug naar de dealer geweest. Nu de nieuwe banden er toch onder zaten heb ik de auto opnieuw uit laten lijnen. Helaas heb ik hier geen rapport van kunnen krijgen, maar het bleek geen overbodige luxe. De stand van het stuur lijkt verbeterd te zijn, al heb ik sinds gisteren geen wedstrijdjes fileparkeren meer gedaan.
Oplettende mensen hebben kunnen lezen dat de breedte van 215 mm niet rijmt met het instructieboekje van de 147. Eerlijk gezegd had ik het 200+ tellende boekwerk van de 147 in mijn enthousiasme al uitgebreid gelezen, maar ik was afgehaakt bij de cijfertjes achteraan in het boek. Deze lazen nou niet bepaald als een spannende thriller weg. De originele bandenmaat is dus 205/55/R16 en niet 215/55/R16. In hoeverre dit invloed zal hebben, weet ik niet, omdat de winterbanden (ex dealer) dezelfde maat hadden.
Wat weer een voordeel was dat ik de auto nu van de onderkant kon bewonderen, uiteraard zag dit er onberispelijk uit. Ook zonder wielen mag hij er wezen.