Gebruikersavatar
JWL
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di feb 10, 2009 17:55
Locatie: Zeist

Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

wo mar 28, 2012 14:27

Na het monteren van een ruil krukas met nieuwe lagers (incl axiaallager), nieuwe drukgroep, koppelingsplaat, druklager en glijstuk is het volgend gebeurt : na drie tal kort ritjes is gljistuk gebroken => dus weer een glijstuk besteld en gemonteerd. Na ca. 100 km wilde de bak weer niet schakelen en veel kabaal. Wat bleek druklager stuk en van kunststofhouder losgekomen. Ook drukgroep beschadigd.

Weet iemand wat kan hier fout gegaan zijn? Verkeerde montage lijkt uitgesloten want alles kan maar op 1 manier worden gemonteerd.
Huidige wagenpark: 156 SW 2.0 JTS Selespeed, Giulia Super (72) en Duetto 1750 Spider Veloce (rijd prima)

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

wo mar 28, 2012 14:38

Heeft die 2 liter selespeed een hydraulisch druklager of een normaal druklager wat met een hydraulische cilinder van buiten de bak bediend wordt?

Het zou kunnen dat die cilinder niet ver genoeg terug komt en dat je daarom als het ware het druklager kapot trapt omdat die te ver de drukgroep in geduwd wordt.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
JWL
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di feb 10, 2009 17:55
Locatie: Zeist

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

wo mar 28, 2012 15:02

Marlon bedankt voor je reactie. Het is een normaal druklager die via een regelunit wordt bediend.

De slag wordt door de computer gemeten en aangegeven of de slag groter of kleiner moet zijn, pas als de slag binnen de tolerantie valt kan de bak ingeregeld worden. Dus in principe mag wat je suggereert niet voorkomen.
Huidige wagenpark: 156 SW 2.0 JTS Selespeed, Giulia Super (72) en Duetto 1750 Spider Veloce (rijd prima)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

wo mar 28, 2012 19:20

Hij wil vooral weten of de slave cylinder in de bellhousing zit of er buiten en of het trek- of druk is, denk ik. Het "oude" 16V TS systeem is een externe cylinder met een vork en een druklager. Het nieuwe systeem (in de 156 handgeschakeld) ingebouwd, is een inwendige cylinder met een druklager. Het zou kunnen dat de selespeed anders zit?

Zou het kunnen zijn dat de sensor die de slag van de koppeling meet niet fris meer is en de automaat daardoor alsnog een fout maakt?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Uitelkaar vallen druk lager bij156 jts 2.0 selespeed

wo mar 28, 2012 19:42

Koppelingsplaat kan toevallig niet verkeerd om gemonteerd zijn?

Heb je de afstand van gaffel/cilinder wel gesteld en is dat met warme of koude motor gedaan?
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”