De afgelopen periode is daarom ook goed ingevuld met speurwerk naar een waardige opvolger voor de 166.
Vanwege de racer, moet de opvolger wel minimaal 1500 kilo mogen trekken, bij voorkeur flink meer.
De zoektocht voerde inmiddels al langs een RX400h, Cayenne V8, Tiguan, maar ook de 159.
Door de Opel-motoren zou je haast een benzine meteen van de hand wijzen (eigenlijk meer vanwege de oprekkende distributieketting).
Is diesel dan toch waar we uit gaan komen? Braaf de 4C, vanwege het verbruik van de 5C?
(en natuurlijk de mogelijkheid om de JTDm 16v te chippen naar vergelijkbare prestaties)
Mijn zoektoch naar (veel) voorkomende euvels stuitte ik op een zeer praktisch artikel met tips van Autoscout24:
Schiet mij maar lek...De roestproblemen, vroeger een karakteristiek zwak punt bij Italiaanse auto's, behoren tot het verleden. Toch moet bij de Alfa 159 na verloop van tijd rekening worden gehouden met mogelijk binnendringend vocht aan de afdichtingen van portieren en ramen. De uitstekende rijeigenschappen worden een beetje teniet gedaan door relatief snel slijtende remvoeringen (vooral aan de achteras omdat de Alfa 159 is uitgerust met achterwielaandrijving) en transmissieonderdelen. Dit is slechts in geringe mate afhankelijk van de rijstijl...