bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 16:00

Ik ben niet de enige die zoiets zegt. Voor op de straat is het een zeer fijn blok en
de acceleratiecijfers van 0-100 km/h vertelt niet het complete verhaal. De motor
pakt erg goed op in de tussenacceleratie en zelfs als je een keer op het circuit zal rijden,
heb je daar enorm profijt van.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 16:23

Laat die Sjonnies maar komen met hun kermisbumpers, strijkplankspoilers en neonlichten ! :twisted:
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 16:39

Ik heb even gezocht op alfaholics.com en daar staan C&B nokkenassen te koop met 12mm lift. Volgens hen zijn dit ook de ideale nokkenassen met goede prijs/koppel-vermogenwinst verhouding. Maar nu vraag ik mij af of de cilinderkop moet aangepast worden, want dat ben ik absoluut niet van plan. Op de site staat: "Do require head removal to fit". Vrij vertaald: Het is nodig om de cilinderkop te verwijderen om de nokkenassen te kunnen monteren. Kan iemand mij uitleggen wat ze hiermee bedoelen?

http://www.alfaholics.com/racing_and_co ... 84_116.php
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 17:23

Door de nieuwe hoogte van de nok zal deze een uitsparing in het aluminium van de kop nodig hebben. De nok zou anders tegen het alu wat zeg maar "voor/om" de klepbeker ligt slaan. Is dit duidelijk zo, ik vind het moeilijk uit te leggen :?:

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 17:42

ja, ik begrijp wat je bedoelt. De rand van het gat waarin de klepbeker zit is te hoog zodat de nok tegen deze rand slaat.

:( Het is ook altijd iets. Vergt dit veel aanpassingswerk? Hoe, wat, waar?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 20:01

is niet veel aanpassingswerk, nokkensassen moeten er toch uit, en je hebt er gelijk een frisse koppakking in. Maar ik begrijp dat je de standaard zuigers dus eigenlijk wilt laten zitten, dan zal je ook de kop moeten vlakken om de compressieverhouding te verhogen, Alfaholics of welke leverancier dan ook (persoonlijk zou ik voor een NL-leverancier gaan) kunnen je prima vertellen wat er van de kop af moet. Het freeswerk om ruimte te maken voor de nokken is dan nog gering meerwerk, en je doet er denk ik ook goed aan de sluiting van de kleppen te optimaliseren/controleren.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 20:40

Nee, ik ben van plan om HC zuigers te monteren. De kop ga ik laten vlakken maar dan alleen maar om er zeker van te zijn dat de kop vlak is en om pakkingresten te verwijderen. Dus veel meer dan een halve mm zal dat niet zijn.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 21:21

.


als je toch hc zuigers neemt hoef je de kop niet meer te laten vlakken als nodig is heb je teminste nog vlees over.

nu om op een paar tenen te gaan staan af frezen om compresie te verhogen is de goedkope weg en niet de alfa weg. :x



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 21:40

Je hebt gelijk Han, kop alleen vlakken indien krom, en dan dienen ook de nokkenassen weer gelijnd te worden.

Voor meer Power kun je ook de kleppen verlichten, dan kan hij met dezelfde veerdruk
een hoger toerental draaien dus zonder gebruik te maken van zwaardere klepveren wat
de levensduur van de nokkenstokken ook weer bevorderd, dit in combinatie met HC zuigers van Mahle en Wiessman bussen, alles zeer precies gebalanceerd.
Zo krijg je een goed getuned straatblok die een heeeele lange levensduur heeft, die je dus jarenlang kunt stampen zonder dat ze een krimp geven, kost alleen iets meer maar dan heb je er wel jarenlang plezier van, op de lange termijn is dit goedkoper
Voor een dubbeltje zit je nooit op de eerste rang, en de moeilijkste weg , de meest arbeidsintensieve is in dit geval toch vaak het beste.
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 22:24

Alles laten balanceren ga ik zeker doen. Maar wat ik niet begrijp is dat als je de kop laat vlakken je de nokkenassen moet laten lijnen.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 22:26

.


en als je het dan helemaal netjes wil doen met de kleppen dan maak je in en uitlaad kleppen ook nog op het zelde gewicht. :P



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr aug 26, 2005 22:35

Inlaatkleppen zijn toch groter dan uitlaatkleppen?

Hoe maak je die dan op hetzelfde gewicht?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

za aug 27, 2005 11:23

Er werd gevraagd om een goedkope manier. Daarnaast is in de racewereld kop vlakken om de compressie te verhogen algemeen aanvaard/toegepast, zelfs verlagen van het blok is een mogelijkheid! Het hangt namelijk allemaal af van de regelementen wat wel of niet mag!
Daar is mijn voorstel ook op gebaseerd omdat ik begreep dat de vraagsteller liever de kop niet wilde demonteren voor montage van andere nokkenassen.

Nu is het duidelijk dat er toch HC zuigers gemonteerd gaan worden: dan inderdaad alleen kop vlakken om zeker te zijn dat hij zuiver is!

gr Walter
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

za aug 27, 2005 14:42

.

ik zij ook op tenen staan.

ik weet het, onderblok een 1.5mm verlagen is het mooiste dan heb je twee vliegen in een klap, hogere compresie en de ziuger bodum komt gelijk met bovenkant koppakking.

maar voor de straat niet nodig en te duur.

of als je zuigers laat maken laat je de pistonpen gat wat lager zetten, of het pistopen lager van de drijfstang hoger laten uitboren.

maarja dan zit je weer met je klepsparingen.



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

za aug 27, 2005 17:49

Zo ver ga ik het niet drijven. De kop laten vlakken is een goed alternatief om de compressie te verhogen. Maar HC zuigers hebben volgens mij ook het voordeel om de verbrandingskamer te optimaliseren en ze zijn misschien ook lichter dan de standaard zuigers. Daartegenover staat wel dat ze minstens 500 euro kosten.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Terug naar “Tuning onderwerpen”