Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Inhouden & uitvallen? -> teve

ma mei 07, 2012 19:41

Klopt de druk behoort 3 bar te zijn. Om te zien of je injectoren goed vernevelen kun je het beste even de injectorrail loshalen en iemand de auto laten starten dan kun je prima zien of er een straal benzine of vernevelde benzine uitkomt. Heb het zelf ook eens meegemaakt injector kapot kwam 1 grote sloot aan bezine uit. Auto bokte bij mij behoorlijk maar van uitvallen had ik geen last.

Succes ermee.

Ik heb trouwens goede ervaringen met Kleinjan dieseltechniek in Nijverdal. Daar heb ik eens mijn injectoren laten reinigen.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Inhouden & uitvallen.... ??

di mei 08, 2012 10:40

Vandaag even de brandstofdruk laten meten, deze gaf 6 bar aan. perfect dus.
Later de co-volume gemeten, deze is normaal van 0 tot 120. Mijne gaf 1880 aan.
De wat? Dat lijkt me een getal voor HC, want CO meet je in procenten. Zoveel HC betekent of een veel te hoog deel brandstof, of een hele slechte vonk. Zonder CO waardes is dat echter niet te zeggen.

De monteur die weet haast zeker dat het de injectoren zijn, maar weet niet of ze aan vervanging toe zijn,
of dat ze gereinigd moet worden. Deze week breng ik de injectoren naar EBS in hardenberg om ze te testen en
te laten reinigen.

Heeft iemand anders nog een ander idee waar dit aan zou kunnen liggen, of klinkt dit logisch?
Zoals al gezegd, 6 bar is te hoog, maar is de druk gemeten die de pomp kan leveren, of is de feitelijke druk op de brandstofrail gemeten? Het kan ook een slechte vonk zijn, met die hoge HC waarde en verder geen getalletjes, is het lastig te zeggen.

We hebben nu dus de brandstofdrukregelaar, injectors en iets met de ontsteking als mogelijke oorzaken.

Ga voor jezelf na hoe die 6bar is gemeten, dan weet je of dat echt te hoog is, of een meetfout. Als het een meetfout is, moet het overnieuw. Als het geen meetfout is, zal je brandstofdrukregelaar "dicht" blijven staan. Een tikkie er op, of als dat niet helpt, vervangen.

Je injectors kan je inderdaad even bekijken door de hele rail los te maken en op te tillen. Even in een goed geventileerde ruimte met 2 personen kort de startmotor laten draaien. Dan zou je ook een paar injectiestromen uit de injectors moeten zien komen. Houdt voor het geval dat een emmertje water bij de hand, je wilt niet dat je de boel in de fik krijgt. Het idee is dat je een mooie rechte straal uit de injectors krijgt in pulsen, dus niet druppelen, scheef, nevel of zoiets dergelijks. als ze er niet alle vier hetzelfde uit zien, wordt het tijd voor andere injectors van een goed lopende sloper (kost een kistje bier meestal) of laten reinigen (kost 50-100 euro meestal).

Als je brandstof in orde lijkt, zal je het toch in een slechte vonk moeten gaan zoeken....

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

di mei 08, 2012 10:48

De bar is gemeten op de drukregelaar, iig niet op de injectoren rails. De hoogste piek die eruit kwam was 6. Niet continu die 6 bar.

Die 1880 was dan niet voor de CO, zou fout van mij zijn (slecht opgelet), maar zou dan voor die andere benaming zijn.

Welke is de retourleiding precies? Die zit op de injectorrails, en die loopt als ware naar "achteren", of wijst deze naar de voorkant?

G*d$%#@mme, ik haat raadsels..
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

di mei 08, 2012 13:19

Kan het kwaad, wanneer de rubberen-slang om de injectorrail-leiding gescheurd is? :oops: iets te wild geweest
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

di mei 08, 2012 18:20

nee, is slechts beschermend/ isolerend bedoeld. :wink:

De retourleiding is degene die van de drukregelaar naar de tank gaat. het systeem zit als volgt in elkaar;

TANK -> POMP -> AANVOERLEIDING -> (EVT PULSDEMPER) BRANDSTOFRAIL MET INJECTOREN -> DRUKREGELAAR -> RETOURLEIDING -> TANK.

je moet dus de druk meten die op de injectoren staat, het makkelijkste is dan meestal meten in de slang tussen de aanvoerleiding en de injectorrail. Na de drukregelaar meet je geen/nauwelijks druk meer.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

di mei 08, 2012 19:57

nee, is slechts beschermend/ isolerend bedoeld. :wink:

De retourleiding is degene die van de drukregelaar naar de tank gaat. het systeem zit als volgt in elkaar;

TANK -> POMP -> AANVOERLEIDING -> (EVT PULSDEMPER) BRANDSTOFRAIL MET INJECTOREN -> DRUKREGELAAR -> RETOURLEIDING -> TANK.

je moet dus de druk meten die op de injectoren staat, het makkelijkste is dan meestal meten in de slang tussen de aanvoerleiding en de injectorrail. Na de drukregelaar meet je geen/nauwelijks druk meer.
Je moet dus niet de retourleiding afkoppelen en in plaats daarvan een drukmeter monteren. Dan kom je vanzelf op de maximum druk die de pomp kan leveren. Vandaar dat ik het even vroeg. De drukregelaar zal alle brandstof die een druk oplevert van meer dan 3 bar in de retourleiding moeten laten lopen, waar het "vrij" terug moet kunnen lopen naar de tank. Als je dat blokkeert, werkt die drukregelaar niet en zit je op 6 bar. In theorie kan er dus ook nog een verstopping in je retourleiding zitten, maar dat komt erg weinig voor.

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

di mei 08, 2012 21:44

Vandaag in ieder geval de injectoren laten reinigen, bij het monteren van de injectoren is een van de o-ringetjes gesneuveld. Mijn zus (jawel!! een vrouw!!) gaat morgen nieuwe ophalen. Hopen
dat ik deze morgenavond dan kan monteren. Misschien dat het dan goed is, en anders laat ik de lambda meten. En bij negatief uitslag laat ik de monteur ook ff kijken naar de retourleiding, zelf ook zitten blazen maar word ik niet wijzer van. :oops:

En anders bestel ik ook direct een nieuwe LHM. Nieuwe onderdelen kunnen nooit kwaad.
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

wo mei 09, 2012 07:41

Een LHM is erg duur om nieuw te kopen, er heeft vast iemand een goede tweedehandse liggen. Sowieso, lukraak onderdelen vervangen zonder te weten of ze stuk zijn helpt heel vaak niet en geeft een heel onvoldaan gevoel in de portemonnee. Als je vonk goed is en je mengsel niet, kan het ook nog valse lucht zijn, een defecte lambdasonde of een defecte temperatuursensor, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

vr mei 11, 2012 17:52

Heeft iemand nog een O-ring liggen? Deze zijn nergens te koop hier in de buurt van Hardenberg!

Benzine bestendige O-ring voor injectoren.
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - teveel Benzine!

vr mei 11, 2012 20:03

Ik kan zondag even voor je kijken ik heb geloof ik nog wel wat injectoren liggen voor een 1.7
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Ze doet weer!

di mei 22, 2012 19:39

Probleem: Afstelling.

De LHM is afstelbaar? Na het afstellen loopt ze weer lekker :lol: Zondag Assen!!!
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Ze doet weer!

do mei 31, 2012 22:00

Pfff, rijd ze eindelijk een week weer, heeft ze weer wat.

Bij lage touren tokt ze en houd wat in. Bij wat hogere touren is dit weinig of niet te merken, maar af & toe is het met meer gas, dat ze wel inhoud. Net of je geen vermogen meer hebt. Gas los, gas weer in en dan kan het weg zijn voor even.

Gisteren heb ik een "jongeman" gesproken & in mijn auto laten rijden, die hetzelfde probleem heeft gehad bij zijn 1.4 Imola een tijd terug. Hij had last van vuil in de tank en zei dat het nogal een bekend euvel bij de alfa boxers is. Dit vuil is zo klein dat het door de filter gaat en moest ervoor zorgen dat de injectoren verstopt gaan zitten waardoor je dit probleem kan krijgen. Het advies van hem duidde dat ik een busje injector reiniger in de tank moest gieten, en een heel stuk moest rijden (bijna de tank leeg rijden). Als ik in die tijd verschil zou merken, zou het moeten liggen aan de benzine tank en moest deze gereinigd worden of vervangen.

Iemand nog een ander idee of advies etc? Ik hoor het graag van je!
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Tokken & inhouden! Help?!

zo jun 03, 2012 11:14

Vuil in je injectoren kun je bijna wel uitsluiten. In je tank zit om de aanzuigbuis een wit kunststof zakje wat in eerste instantie al filtert. Mocht daar nog wat doorheen komen dan wordt dat echt wel opgevangen in je benzine filter. Wellicht heeft het met je bougies te maken, althans zo klinkt het euvel. Vermoed je toch dat het de injectoren zijn, gebruik dan de procedure zoals eerder vermeld om je injectoren te testen.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Tokken & inhouden! Help?!

vr jun 08, 2012 19:56

Bougies vervangen, verdelerkap vervangen en rotor. Compressie gemeten, benzine druk gemeten,
Niks hielp, en en uit meting kwam ook niets aparts.

Zaterdag ga ik andere tank netjes maken, en binnenkort monteren, samen met een andere filter en pomp.
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 1.7 8v IE - Up to date!

di jul 03, 2012 19:21

Update:

Deze week of volgende week word er gekeken naar de roest-toestand van deze 33. Meneer
met een halve & geen voortand gaat dan kijken wat hij precies moet lassen en wat voor materiaal ie nodig heeft.

Meneer is een beunhaas en is zéééééér precies, dit heb ik van verschillende personen gehoord.

Auto vreet weer stroom, en veel ook :/ Ook loopt de motor nog steeds niet zoals ie hoort.
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Terug naar “Projecten”