Vanmorgen de wielen verder aangepakt samen met mijn vader. Ik had een heel arsenaal aan spullen meegenomen waar hij nog nooit van gehoord had. Ook begreep hij aanvankelijk het nut niet van het schoonmaken van de binnenkant van je wielen (wie ziet dat immers). Maar toen ik over wheel wax en dergelijk begon raakte hij toch wel geinteresseerd. Hij blijft de hobby apart vinden, maar gunt me het plezier in mijn auto. En omdat hij ook een autoliefhebber is vond hij het stiekem toch wel weer leuk om te helpen. Hopelijk koopt hij in de toekomst een leuke hobby auto waar ik dan mijn detail spullen op los kan laten, kan hij dat flesje met die schildpad erop definitief weggooien.
Ik had nooit eerder de wielen gedemonteerd voor het schoonmaken ervan en ik gokte erop dat de vorige eigenaresse dit ook niet eerder gedaan had. Dat bleek een schot in de roos! Ook zaten er nog diverse resten plaklood aan de wielen, kadootje van de bandenboer. Het hart van het wiel was aan de binnenzijde bedekt met een krokant laagje roest. Het was duidelijk dat deze wielen geen rigoreus onderhoud hadden gezien sinds ze onder de auto de fabriek uitrolden, exclusief de buitenzijde dan.
Het aanpakken van de vervuilde wielen viel me aanvankelijk best tegen! Ik had een perfect resultaat verwacht, maar dat bleek niet haalbaar. Misschien had ik ook te hoog op de gebruikte spullen ingeschat met een dergelijke verwaarloosde staat wielen. Naar mijn weten heb ik de stappen wel goed uitgevoerd, maar het was duidelijk de eerste keer en niet alles verliep even efficient. Allereerst hebben we met hoge druk (koud water) de wielen schoon gespoten. Met een sopje goedkope Cartec shampoo (nog een kadootje, dit keer van een autoschadebedrijf) de binnenzijde verder bewerkt. Bilberry Wheel Cleaner (1:4) erop gespoten en ook in laten werken, had geen onverdunde variant bij de hand. Afgespoel en toen IronX los gelaten en paar minuten in laten werken, geen overbodige stap... Vader was allerminst aangenaam verrast door de 'Squashed Flowers' geur, hij noemde het gewoon een putlucht.
Kon toen weer aan de binnenkant van de spaken lezen dat het Speedline wielen waren. Vervolgens met een restant Mothers klei en water de binnenzijde van het wiel en de spaken ingewerkt, kwam nog zat blurrie van af en de wielen werden voelbaar gladder. Ook waren er nu duidelijk reflecties te zien. Maar het hart van het wiel was nog steeds diep geroest en ruw en bleef me genadeloos uitlachen. De resten plaklood bleken ook een uitdaging, de rubberresten kwamen moeilijk los. Terpentine met een doek op los gelaten, was niet erg succesvol want je zag duidelijk krassen komen. Ook niet het grootste probleem, omdat het aan de binnenzijde is en deze wielen uiteindelijk toch gedegradeerd worden tot winterset, maar toch. Uiteindelijk met een niet al te scherp krabbertje zitten etteren, soms toch bruut geweld gebruikt maar niet alle 'afdrukken' weg gekregen. Ook zaten er een aantal putjes in de binnenzijde van het wiel, waar zwarte harde stukjes (teer?) in zaten. Deze kreeg ik niet weg Bilberry, IronX, terpentine en klei, ook niet na herhaaldelijk schrobben met velgenborstels en dergelijke.
De afdrukken van het plaklood en de teerpitten en andere onbekende substanties die ik niet weg kreeg maar laten zitten, had immers weinig keus. Ik dacht nog aan de Bug & Tar Remover of iets dergelijks, maar dat heb ik nog niet. Een gedeelte van het hart van het wiel is zichtbaar als je dicht bij de auto staat, dus het ontroesten hiervan had hoge prio. Dit was alleen maar weg te krijgen met een boormachine en een staalborstel. Hierbij zou een Cone of iets dergelijks uit de Carcleanshop waarschijnlijk beter zijn geweest qua afwerking, de staalborstel zorgde voor een ietwat ruwige finish maar als de wielen op de auto zitten zie je hier uiteraard geen drol van. Moest even improviseren met de spullen die ik ter beschikking had. In de toekomst maar wat zaken bijbestellen, je hebt toch altijd weer iets nodig blijkt...
Uiteindelijk werd dit het resultaat. Daarna twee laagjes wheelwax erop aan zowel de binnen- en buitenzijde.
Achteraf gezien erg veel tijd verloren omdat ik niet de slagkracht had om alles weg te krijgen en het oeverloos schrobben op de roest in het hart totdat mijn vader de staalborstel pakte. Heb alleen de achterwielen kunnen doen in ongeveer 5 uur tijd! Maar ja was ook de eerste keer, tweede wiel ging al stukken sneller. Wel twijfel ik ook of er, met andere producten, nog meer eer aan te halen is. Ik heb er in ieder geval vrede mee zo, is toch al een gigantische verbetering. Vrees dat je de wielen alleen beter krijgt als je de pitten en andere plekken laat repareren bij de Velgendokter, maar dat heeft in mijn geval op het moment nog een lagere prio dan het lopen van de marathon. Bij de nieuwe wielen is het devies bijhouden en dan kom ik deze situatie als het goed is niet meer tegen op mijn auto.
Mijn vader heeft nog de binnenzijde van de moergaten bij de remschijven uitgeborsteld, zat ook onder de roest. De nieuwe reeds ingedraaide wielbouten hadden hierdoor ook roest op het schroefdraad, dus dit even schoongemaakt. Ook de delen rondom even opgeknapt, geen idee hoe lang het zo zal blijven maar zag er goed uit. Zoals je ziet is het gedeelte rond de naaf waar het wiel tegen aankomt nog vies en ik ben eigenlijk vergeten dit schoon te maken, als dit al lukt. Hoewel de kern van het wiel schoon is blijf je als je tussen de spaken kijkt op deze ronding toch nog vervuiling zien, wat extra storend is nu de rest wel schoon is. Als iemand weet of ik dit schoon kan maken of mogelijk gewoon kan verven of iets, hoor ik het graag. En ja de remklauwen schoonmaken en verven zou ook mooier zijn.
Tot slot als finishing touch de nieuwe naafkappen erop met het mooiste logo. Stoeprandschade zat al op de velg, ook zitten er nog wat restanten wheelwax op. Maar de binnenkant is in ieder geval zo goed als schoon en beschermd en dat was de missie vandaag
Tenslotte toch wat ervaringen rijker en een leuk resultaat, hoewel niet perfect. Voor een detailer is er toch nog zat werk aan deze vrij jonge auto. Het is in ieder geval leuk om te zien dat de zaken opknappen, Ben niet de handigste maar door meer ervaring op te doen en met wat hulp hier en daar gaat het vast goed komen (zowel met mijzelf als met de auto).
Binnenkort op het gemakkie de andere twee wielen doen en bijhouden die hap.