di jun 05, 2012 15:42
Ik ben er in het verleden ook ingetrapt en dacht toen dat JTS wel op gas kon, maar dat kon toen niet. Er kwam toen een gasinstallatie te koop die minimaal benzine in bleef spuiten om te zorgen dat de benzineinjectoren niet zouden smelten en verder gas voor het vermogen. Dat schoot niet echt op, aangezien je nog vrij veel benzine moest blijven tanken en de installatie gruwelijk duur was.
Ondertussen levert onder meer Vialle een systeem wat de benzineinjectoren gebruikt om direct LPG te injecteren, dus het kan. De 2.2 is echter nooit gecertificeerd en ik zou geen ander bedrijf weten wat in Nederland voor directe injectie iets maakt.
De originele 2.0 JTS was nogal een onding wat te weinig vermogen leverde (niets meer dan de TS 16V in de praktijk), snel vervuilde in de inlaat en de reputatie heeft een ongelofelijke olieverbruiker te zijn. De opvolger, de 1.8 en 2.2 JTS zijn de "beruchte" GM motoren die een te dunne distributieketting hebben en inplaats van om de 60K een nieuwe riem, ongeveer even vaak een ketting nodig hebben. De ketting wisselen is nog duurder dan een riemwissel, dus of je aan een 2.2 JTS nou echt een fijne motor gaat hebben (los van gasombouw) moet je maar eens goed over nadenken.
Ja, het kan dus technisch gezien, of het ook leverbaar is is nog maar de vraag en of je het gaat willen moet je zelf eens goed over nadenken. Er zijn in Nederland een paar Vialle partners die ook maatwerk doen en niet alleen prefab kits inbouwen, maar of je daar G3 op kan krijgen zal je met die partijen moeten gaan bespreken.