Ja er staan natuurlijk erg veel "spannende" modellen naast......De schade lijkt op een soort inwendige electrolytische corrosie. de legering vreet zichzelf op. Tis net een kleimodel. Je drukt alles zo kapot, voorzover de delen nog niet spontaan uiteengevallen zijn.
Zamak is een legering van Zink,Aluminium,Magnesium en Koper. Onwikkeld in de jaren 20 voor klein gietwerk omdat de auto industrie en de modelmarkt (dincky en lesney) opkwam.
Probleem is dat de legering niet een echte legering is, de moleculen worden gemixt en het materiaal koelt weer af. Eigenlijk kunnen de 4 materialen niet samen. Door een specifieke verhouding is er een evenwicht en kan het lang goed gaan, maar instabiel is het. Net als tin (die deze instabiliteit van nature heeft, het is immers een delfstof) kan het materiaal op moleculair niveau desintegreren. Geen elektrolyse o.i.d dus.
Wat wel "helpt" bij het proces is een relatieve hoge luchtvochtigheid.
Ook is het voor de "legering" niet erg bevorderlijk als er door bezuinigheden beknibbelt wordt de verhouding omdat b.v. het koper ineens te duur is....
Het lijkt er op dat sinds producties voor een groot deel uit China komen de zogenaamde metaalmoeheid weer regelmatiger de kop op steekt dan vroeger. Wat gaat daar dan mis? Sommige merken, zoals Norev hebben er tegenwoordig regelmatig last van. Spuitgieten met aluminium zou je zeggen, dat heeft die problemen niet (?)
Klopt, het gaat mis met de verhoudingen.
Vergeet niet dat er ook andere (afval)materialen in Chinees (speel)goed wordt verwerkt.
In China zijn er niet fabrieken zoals wij die kennen, maar hele wijken in een stad waar ze in en "garagebox" zitten te gieten op hun hurken en mengen wat ze kunnen vinden op de scapyard. Zo komt het afval wat wij verschepen via o.a. speelgoed terug naar Europa.
Zo is er bv een incident geweest met speelgoed met Chroomverbindingen die vrijkwamen en zuigflesjes van de Wibra die cadmium vrijgaven in
sommige badges.
Wie weet was het materiaal voor de auto's al een alliage van het en of ander. Alleen de mallen worden ter beschikking gesteld door bv Norev en eens in de zoveel tijd komt iemand de afgietsels in plastic en "metaal " halen. Aluminium spuit gietwerk heeft dat idd niet, maar das ook een hoogwaardig materiaal en dus te duur of niet voorhanden en je hebt er een duurder fabriekshalletje voor nodig.[/u]
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.
Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149