Het detailer "feest" is begonnen. Moet alles over meerdere dagen spreiden. Ik heb dit bericht ook op Carclean staan en ik weet dat er veel product termen tussen staan die allicht niet voor iedereen direct bekend zijn, maar ben te lui om het aan te passen. Denk dat het wel duidelijk is, mocht iemand interesse hebben in de producten of het zelf willen proberen. En anders staat vragen vrij natuurlijk
Dag 1:
Wielkasten schoongemaakt met APC 1:4. Zat met de Mothers Tyre Brush toch bijna vast boven de band toen ik hem in de kast probeerde te plaatsen (en de auto is verre van verlaagd), herinnerde me toen dat ik de laatste keer een bouwmarkt kwast gebruikt had. Dit ging aanzienlijk beter.
Wielen schoongemaakt met Carclean EZ Brush en water met B2BM shampoo, ook na vier weken verwaarlozing is dit afdoende. Dit verbaast me wel want een waxlaag is er (tenminste aan de binnenzijde) niet meer opgegaan sinds eind juni. Foto's van schone wielen hebben we inmiddels wel
Banden schoongemaakt met APC 1:4 en Mothers Tyre Brush. Je ziet er toch nog wel een licht bruinige gloed erop, Degreaser zou beter zijn maar heb ik niet in huis. Vind het even prima zo.
Motorruimte zag er na de behandeling van haf juli prima uit, dus alleen wat zand weggeborsteld en de delen rondom schoongemaakt. De meest in het oog springende delen afgedaan met Trim Restorer.
Dag 2:
Binnenzijde ruiten schoongemaakt met Nxt Glass Cleaner. Ik doe dit eens in de twee maanden dus er komt eigenlijk nagenoeg niets af (niet roken helpt).
Dashboard en portieren gedaan met PB's Natural Look. Wat mij betreft de uitvinding van de eeuw. Vondst gedaan: Gemummificeerd dropje gevonden in dashboardkastje!
Leder afgenomen met vochtige doek, er zaten nog restantjes van behandeling met de Colourlock lijn op als je goed keek.
Auto gestofzuigd. Niets spectaculairs, de auto is gewoon netjes nu en als je het bijhoud is het zo gedaan. De Alfa heeft een 'makkelijk' interieur zonder al te veel lastige naadjes en kieren. Toch komt het Carclean Vario kitje goed van pas naast de stoelen en bij de handrem en dergelijke.
Dag 3 (gisteren):
Eerste keer gefoamd met Nilfisk Alto en SS Foam. Het is inderdaad verbazingwekkend makkelijk. Moet alleen de juiste instelling van het kraantje vinden. Helemaal naar rechts kreeg ik behoorlijk dik schuim maar de fles stroomde leeg als water (naast 100 ml foam zat er trouwens ook 500 ml water in). Kraantje te veel naar links was ik niet helemaal tevreden mee, dus volgende keer weer verder proberen. Ik merkte tijdens het wassen niet echt veel verschil na het foamen maar de auto was ook niet heel erg vies. Had er eigenlijk wel op gehoopt dat het vliegenkerkhof aan de voorzijde losgeweekt zou worden, wat 'boenen' met de mitt zou voorkomen, maar dit bleek toch niet het geval. Waarschijnlijk hielp het niet dat de vliegen er al een paar weken opzaten met een zonnetje erop. Maar goed, in de strijd van het voorkomen van swirls is foamen toch wel een pré en het was leuk om te doen, dus ik ben er zeker wel positief over.
Auto gewassen met B2BM shampoo en Meg's Mitt, als de auto gepolijst is ga ik voor de bovenzijde van de auto de Wookie gebruiken en de Meg's voor de onderzijde. Best kans dat een van de buurvrouwen de volgende keer aan me vraagt of ik hun kat gezien heb, want de Wookie zal er uitzien als een verzopen pluizebol denk ik. Over katachtigen gesproken, na het wassen was er een kat op de motorkap gelopen getuige de afdrukken, was er blij mee ]-0
Vervolgens IronX vergeten en begonnen met kleien. Het was inmiddels aan het motregenen tussendoor, dus dat scheelde weer detailerspray. De Mother's Detailer had ik voor het eerst verdund met demi-water, ging prima. Toch niet al te zuinig gedaan en nog zo'n 250 ml over nu. Er kwam niet spectaculair veel rommel van de auto af, alleen veel teerspikkels aan de onderkanten. Voor de rest was de auto opvallend schoon. Kleien verhoogde toch al weer de glansfactor! Toen ik klaar was de auto de garage ingereden, de komende 3 uur was het natuurlijk droog opeens maar ja.
Bijna drie uur bezig geweest met het dak! Afplakken, dak opgedeeld in 8 stukken en twee hits Mezzo op oranje. Deze combi werkte op de clinic, maar nu had ik onvoldoende verlichting om goed het resultaat te zien. Maar ik verwacht op basis van de eerdere tests dat dit afdoende is voor de toch wel zachte lak. Vervolgens afgebouwd met Finale op groen. Tussendoor de pads schoongemaakt. Steeds twee schaakborden gemaakt, links en rechts, boven naar beneden en nog een keer. Eraser alleen gebruikt als ik de polijstresten niet met de doek wegkreeg en dit is maar een keer voorgekomen eigenlijk. De auto moest de garage uit, maar nu had het dak nog geen bescherming. Ook zat de Black Hole er nog niet op. Omdat ik in ieder geval dit deel af wilde sluiten toen de Natty's alvast maar gepakt en kijken hoe ik op de andere dagen uitkom. Natty's was mijn eerste vaste wax en de brokkelige structuur beviel me niet zo, later ging het beter en was het wel te verwerken. Vingers zaten wel onder de blauwe smurrie, hopelijk hoef ik de Smurfen geen uitleg te geven. Geur was heerlijk! Op een Meg's padje gedaan en zo dun mogelijk cirkelvormig uitgewreven.
Volgens de swipetest kon ik het eerste laagje al na minder dan 10 minuten uitwrijven, vond dit wel snel. Maar het was buiten toch 20 graden, dus in de garage met een dun laagje (zoals het hoort) neem ik aan dat ik het goed gedaan heb. Daarna een tweede laagje aan gebracht en iets langer gewacht. Dit uitgewreven met een Monello Picollo doek. Al met al dus leuke nieuwe ervaringen met de foam en de Natty's. De komende dagen gaat het wederom regenen dus hopelijk zal het bloemetje voor mijn schoonzus zijn vruchten afwerpen en staat de Alfa de komende dagen droog zodat ik de auto af kan maken. Heb effectief morgen t/m donderdag en zaterdag de tijd dus theoretisch gezien zou het voor een gemiddeld mens makkelijk te doen zijn, met mijn tempo des te meer een uitdaging. En dan heb ik de overbodige Meguiar's Paint Cleaning en Polish stappen die ik vroeger voor polijsten deed al niet eens meer gedaan! Maar goed het is geen haastwerk, hoop alleen wel uiterlijk zaterdag de auto gepolijst en gewassen te hebben. Het dak is in ieder geval glimmend, dat pakt niemand me meer af...