Kan iemand mij vertellen wat het nut is van dat afdraaien?
En wat mag zoiets kosten, door de bot genomen?
Het nadeel van afdraaien is dat je vliegwiel minder zwaar wordt. Dat heeft als nadeel dat je motor onderin de toeren minder soepel loopt en hij eerder af zal slaan als je wat weinig gas geeft met koppeling op laten komen. Dat is uiteraard het meest extreme effect wat je kan krijgen en afhankelijk van hoeveel gewicht je van je vliegwiel af laat halen. Fabrikanten kiezen er bij personenauto's over het algemeen voor om een vliegwiel wat zwaarder te maken, omdat de auto dan makkelijker te rijden is voor mensen die wat minder geoefend pedaalridderen en je ook onderin de toeren een fijne soepel lopende motor hebt, zelfs als de motor duidelijk aan een beurt toe is. Bij extreem of verkeerd afdraaien kan je vliegwiel zo dun worden dat het in stukken breekt. Je kan je voorstellen dat zo'n snel draaiend stuk staal van een kilo of 7-15 niet rustig op z'n plek blijft, maar naar buiten wil als het ergens afbreekt. Je moet dus oppassen dat je niet zomaar wat gaat prutsen, maar dat je het vliegwiel door een deskundige laat afdraaien of in ieder geval laten vertellen waar en hoeveel er af kan zonder het onveilig te maken.
Het voordeel van een lichter vliegwiel is dat je minder roterende massa hebt
voor de versnellingsbak. Het gaat niet alleen om gewichtsbesparing van je auto zelf (hoe meer kilootjes, hoe langer het duurt voor je op de 100 km/h zit) maar ook om waar het op je auto zit. Elke kilo auto is er een. Om die kilo's een bepaalde hoeveelheid te versnellen, moet je motor een aantal keren rond draaien, afhankelijk van in welke versnelling de bak staat. Elke kilo die in beweging/versnelling gebracht moet worden die nog voor de versnelling zit, moet de motor veel harder voor werken, omdat de versnellingsbak altijd een vertraging geeft. Bij 3000 rpm 100km/h rijden, geeft bijvoorbeeld een wieltoerental van misschien zo'n 1500 rpm, oftewel een vertraging van 2:1. Zoiets haal je meestal in de 4e of 5e versnelling. In de 1e versnelling is het heel gewoon dat je een vertraging van 12:1 krijgt, waardoor je kilootje vliegwiel ineens twaalf keer zo belangrijk wordt. Het is niet ongewoon dat je met het afdraaien van een vliegwiel een effect krijgt wat vergelijkbaar is met je hele auto 50 kilo lichter maken. Je motor zal met de koppeling in sneller op het gas reageren en sneller in toeren dalen, waardoor je net ietsje sneller zou kunnen schakelen.