Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

wo feb 22, 2012 19:01

Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan om alles te balanceren.
Ik heb het vliegwiel nu los liggen omdat ik het ga overzetten op m'n nieuw blokje en ik dacht, nu kan ik 'm ook meteen laten afdraaien.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat het kan afdraaien?
En dan komen we er vanzelf achter hoeveel eraf kan en wat daar dan het profijt van is.
Dus iemand een adresje?
Bedankt voor de reacties
Ik heb mijn vliegwiel van de 156V6 bij Dick van Rijn gebracht in Haarlem.
Die draait af en balanceert meteen.
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

do feb 23, 2012 08:53

Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan om alles te balanceren.
Ik heb het vliegwiel nu los liggen omdat ik het ga overzetten op m'n nieuw blokje en ik dacht, nu kan ik 'm ook meteen laten afdraaien.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat het kan afdraaien?
En dan komen we er vanzelf achter hoeveel eraf kan en wat daar dan het profijt van is.
Dus iemand een adresje?
Bedankt voor de reacties
Om je 16v soepeler te laten lopen is alleen balanceren al een goede optie, na 15 jaar draaien en koppeling ertegen is er zeker een onbalans ontstaaan die je met balanceren eruit kunt halen.
Komt ook de levensduur van je vliegwiel weer ten goede ;-)
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Aukje&Bart
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 792
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 20:31
Locatie: Helmond

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

ma feb 27, 2012 23:13

Iemand nog meer ervaringen of adresjes?
In ons bezit;
Alfa 156 1.8ts sw 2006 facelift
Alfa 156 1.8ts 2001
Alfa 33 1.7 QV trackday project
Maserati Biturbo
Lancia Thema 8.32 Ferrari
Gehad;
Alfa 156 GTA
Alfa 155 2.5 v6
Alfa 33 1.4 IE
Alfa 33 Imola
Alfa 156 1.8

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

di feb 28, 2012 10:15

Bij mij heeft destijds de dealer zelf het vliegwiel gebalanceerd.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Tecnica
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma nov 01, 2010 23:02
Locatie: Oss
Contacteer: Website

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

wo mar 21, 2012 01:01

Hallo,

Ik heb dit enkele jaren geleden laten doen door bedrijf bij jullie in de buurt.
In dit geval een carb. motor, maar voor 1.7(16V) ie ook mogelijk, en best merkbaar in positieve zin.
Overleg bij het bedrijf, zij weten er alles van.
http://www.vankronenburg.nl/werkzaamheden_nl.html

Gebruikersavatar
Aukje&Bart
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 792
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 20:31
Locatie: Helmond

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

wo mar 21, 2012 19:13

Toeval, ik heb het vorige week daar laten doen.
En inderdaad, hun weten er heel veel van
In ons bezit;
Alfa 156 1.8ts sw 2006 facelift
Alfa 156 1.8ts 2001
Alfa 33 1.7 QV trackday project
Maserati Biturbo
Lancia Thema 8.32 Ferrari
Gehad;
Alfa 156 GTA
Alfa 155 2.5 v6
Alfa 33 1.4 IE
Alfa 33 Imola
Alfa 156 1.8

Gebruikersavatar
tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 16:50
Locatie: Maasniel
Contacteer: Website

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

za jul 14, 2012 19:54

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van dat afdraaien?
En wat mag zoiets kosten, door de bot genomen?
... 33 dingen te doen: junior member, senior alfist ad 1996

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

za jul 14, 2012 21:13

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van dat afdraaien?
En wat mag zoiets kosten, door de bot genomen?
Het nadeel van afdraaien is dat je vliegwiel minder zwaar wordt. Dat heeft als nadeel dat je motor onderin de toeren minder soepel loopt en hij eerder af zal slaan als je wat weinig gas geeft met koppeling op laten komen. Dat is uiteraard het meest extreme effect wat je kan krijgen en afhankelijk van hoeveel gewicht je van je vliegwiel af laat halen. Fabrikanten kiezen er bij personenauto's over het algemeen voor om een vliegwiel wat zwaarder te maken, omdat de auto dan makkelijker te rijden is voor mensen die wat minder geoefend pedaalridderen en je ook onderin de toeren een fijne soepel lopende motor hebt, zelfs als de motor duidelijk aan een beurt toe is. Bij extreem of verkeerd afdraaien kan je vliegwiel zo dun worden dat het in stukken breekt. Je kan je voorstellen dat zo'n snel draaiend stuk staal van een kilo of 7-15 niet rustig op z'n plek blijft, maar naar buiten wil als het ergens afbreekt. Je moet dus oppassen dat je niet zomaar wat gaat prutsen, maar dat je het vliegwiel door een deskundige laat afdraaien of in ieder geval laten vertellen waar en hoeveel er af kan zonder het onveilig te maken.

Het voordeel van een lichter vliegwiel is dat je minder roterende massa hebt voor de versnellingsbak. Het gaat niet alleen om gewichtsbesparing van je auto zelf (hoe meer kilootjes, hoe langer het duurt voor je op de 100 km/h zit) maar ook om waar het op je auto zit. Elke kilo auto is er een. Om die kilo's een bepaalde hoeveelheid te versnellen, moet je motor een aantal keren rond draaien, afhankelijk van in welke versnelling de bak staat. Elke kilo die in beweging/versnelling gebracht moet worden die nog voor de versnelling zit, moet de motor veel harder voor werken, omdat de versnellingsbak altijd een vertraging geeft. Bij 3000 rpm 100km/h rijden, geeft bijvoorbeeld een wieltoerental van misschien zo'n 1500 rpm, oftewel een vertraging van 2:1. Zoiets haal je meestal in de 4e of 5e versnelling. In de 1e versnelling is het heel gewoon dat je een vertraging van 12:1 krijgt, waardoor je kilootje vliegwiel ineens twaalf keer zo belangrijk wordt. Het is niet ongewoon dat je met het afdraaien van een vliegwiel een effect krijgt wat vergelijkbaar is met je hele auto 50 kilo lichter maken. Je motor zal met de koppeling in sneller op het gas reageren en sneller in toeren dalen, waardoor je net ietsje sneller zou kunnen schakelen.

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

RE: Vliegwiel afdraaien 33 zin of onzin?

vr dec 21, 2012 18:20

Serge heeft er inmiddels een paar op voorraad liggen; moet je daar maar eens informeren.
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

Terug naar “Tuning onderwerpen”