Beste mensen,
heb nu reeds 2 jaar met ontzettend veel plezier in m'n 155 1.9TD gereden. Heerlijke rijdersauto, hard geveerd, strak op de weg, helemaal goed.
Echter wat ik toch wel erg mis is net dat beetje meer koppel/vermogen. Ik voel me altijd erg schuldig als ik in de 1.9TD eens een keer 's nachts vanuit scheveningen of waar dan ook met 160-170 terug naar huis wil rijden: het motortje moet er dan gewoon hard aan trekken. 140-150 is prima, maar meer merk je dat ie er echt "moeite" voor moet doen.
Nu m'n 1.9 TD dan ook weer moeiteloos door de apk is gekomen ben ik eens rustig aan het kijken naar een jongere 2.5 TD (lagere km stand, mijn 1.9 heeft al 310 staan nu) met een kmstand van zo rond de 200-220dkm, om dan nog lekker 2 a 3 jaar mee rond te rijden.
Nu weet ik dat ze vaak last van de cylinderkoppen hebben bij misbruik in het verleden, maar zijn er echt bepaalde kenmerken waar ik dit aan kan zien? En zijn er andere punten om op te letten?
Ik ben niet zo heel erg bang voor wat klein onderhoud (draagarmen/remmerij etc heb ik met mijn 1.9 al een keer gehad), maar dus vooral geinteresseerd in de 2.5TD mechaniek en zijn kwaatljes en problemen en hoe deze te herkennen.
Als er iemand overigens een "goede" te koop weet staan hoor ik het ook graag.
mvgr en alvast bedankt,
Wessel