Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo jun 27, 2012 20:23

Tja, voor je het weet ben een complete auto aan het restaureren. Er staat nog zo`n project alhier.
Remmerij zal je moeten reviseren. Dus blokjes eruit tikken, dan kan de boel weer rollen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo jun 27, 2012 21:51

Zijn er nog tips of advies bij het uitbouwen van de motor, misschien handige trucjes of dingen die je niet moet vergeten.
Vast wat open deuren:
- Radiateur eruit, uitlaat eronder vandaan natuurlijk, aandrijfas los en achterzijde staartstuk de 2 M8 moeren.
- Haal alle (vooral fragiele) delen uit de weg en van je blok.
- Merk de kabelboom (vooral als je niet echt weet wat alles is en als het een tijdje gaat duren voor ie terug geplaatst wordt) en haal deze uit de weg, helemaal eruit hoeft niet, maar wel beter voor het spuiten.
- Motorsteunen los van de carrosserie schroeven (motorzijde vast laten zitten)
- Motor in de takel hangen, achterover kantelen zodat het staartstuk van de tapeindjes komt, dan naar voren en nog meer kantelen en als het staartstuk tevoorschijn komt wat draaien en verder eruit tillen.

Met z'n 2-en takelen en motor begeleiden (kantelen en draaien) is wel een aanrader...

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo jun 27, 2012 22:42

Hallo,

Oke bedankt voor de tips. Ik heb de uitlaat en radiateur er al af, en ben druk bezig met de kabelboom labellen.
Is het ook mogelijk om de motor te laten zitten en erom heen te spuiten? Dus gewoon alleen het blok laten zitten.

Gr Edwin
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo jun 27, 2012 22:51

ja alles kan, als je om de motor wil heen spuiten kan je de motor afdekken met aluminiumfolie (makkelijk te vouwen en blijft dan goed zitten)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

do jun 28, 2012 10:54

Moet je niet willen joh, word een grote knoei bende. Blok ligt er in een uurtje naast, wat zul je dan moeilijk gaan doen? Als de motor er uit is kun je tenminste echt overal goed bij en word het mooi, anders kun je het net zo goed niet doen.

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

vr jul 13, 2012 17:59

Update:


- Motor zit er nog in maar alle extra dingen zoals reservoirs, kabels, slangen en leidingen, zijn gedemonteerd. Heb de motor nu helemaal afgedekt ivm met schuur en slijpwerkzaamheden.
- Ben nu begonnen met de voorwielkuipen kaal maken plekken aanpakken, met name rondom de casterstangen zit roest.

- De binnenwielrand achter is onderweg dus zodra ik alle plaatwerk heb ga ik aan de gang met de achterwielkuipen. Voor hoef ik alleen de casterstang plekken aan te pakken.
Dan alles kaal maken, en vervolgens een beschermlaag erover. Origineel zit er in de voorwielkuipen geen tectyl of iets dergelijks. Wat adviseren jullie ik heb zelf de neiging om het wel te behandelen.
Maar wat is dan een geschikt product. Ook voor de achterwielkuipen ben ik nog even aan het uitzoeken waar ik ze mee wil behandelen.

Verdere plannen:
- Voorwielkuipen plus voorkant kaal maken, en spuiten
- Er komt nu een Evoluzione-kit op
- Als de Evo-kit erop zit en al het laswerk is gedaan. Wordt hij compleet overgespoten.
- De ophanging voor en achter eraf en vervolgens stralen en spuiten of coaten als het niet heeeeel duur is.

Dan komen er nog wat technische veranderingen, reparaties, en upgrades
- Veel ophangrubbers vervangen
- Remmerij vervangen, en reviseren
- Rvs uitlaat
- Verlagen

Hoe zit dat met verlagen als je de draagarmen een tandje draait. Is hier ervaring mee en hoeveel wordt hij dan verlaagt? Hij moet namelijk niet te laag want door de Evo-kit met de onderlip zijn drempels al niet leuk.

Foto's voor de duidelijkheid:

Afbeelding

Afbeelding


Met een beetje verfafbijt heb je ze zo kaal
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

di jul 31, 2012 12:21

Hallo,

Hier weer een update:

Werkzaamheden:
- Rechtervoorwielkast spuitklaar gemaakt
- Motor is helemaal vrij, enkel de takel eraan en eruit maar
- De nieuwe achterspatbordranden op maat gemaakt, en andere reparatie stukjes gemaakt. Alles kan er nu zo opgelast worden

Dingen die binnenkort gedaan worden:
- Het plaatmateriaal lassen
- Kitten en spuiten
- Evo-kit bestellen en monteren
- De voor ophanging eraf, stralen en spuiten
- De achterophanging eraf, stralen en spuiten. Ook direct de remmerij aanpakken.
- Wielkuipen en motorruimte spuiten.
- Motor er weer in
- Dan gaat de auto naar de spuiter voor een complete nieuwe lak

Advies en tips zijn altijd welkom.

Foto's komen zsm
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

di jul 31, 2012 15:14

IK had vorig jaar ook een 75 opgelapt, valt goed mee.
Mooie 75, had ik ook maar een V6, mijne is maar een 16 IE.

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

di jul 31, 2012 15:33

Bedankt!

Ja het valt mij opzich ook mee, als je kijkt hoe sommige 75's er uit zien denk je, heb ik even geluk.

V6 is zeker mooi, maar wel het dubbele verbruik t.o.v een 1.6 IE

Volgens mij heb ik jouw project al eens bekeken op het forum, het was een beetje donkergroene kleur als ik me niet vergis. Zag er ook goed uit.
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

di jul 31, 2012 16:33

De rotte delen er afgeslepen
Afbeelding

Wielkast r.voor kaal. De roest is vliegroest wat komt door dat het nog onbehandeld is. Ga het zsm behandelen, was een week weg dus niet van gekomen.
Afbeelding

Reparatiestukje gemaakt voor rechtsachter, dat was verroest door een eerdere schade.
Afbeelding

Binnenscherm eruit, rechtsachter heb ik een compleet binnenscherm kunnen vinden
Afbeelding

Ook rechts de roest weggehaald
Afbeelding

Het nieuwe plaatwerk op maat maken
Afbeelding

Afbeelding
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo aug 01, 2012 10:42

V6 is zeker mooi, maar wel het dubbele verbruik t.o.v een 1.6 IE
Ech nie! Het realistische verbruik van de 1.6ie kan Jantje vast wel vertellen, maar bij vergelijkbaar gebruik, doet de V6 misschien iets meer, maar dat is bij lang en na niet het dubbele hoor! (dan had ik 'm al lang verkocht)

Je pakt het serieus aan verder! :thumbs:
Over dat pas maken van de schermranden: Ga je dat nu zo groot uitslijpen??? Of heb je nu de randjes eruit gehaald? Ben wel benieuwd!
Het liefst geen of iig zeer kleine overlap i.v.m. toekomstige roest.

Welke verf afbijt gebruik je? Ziet er wel functioneel uit. Ik heb wel eens mee geexperimenteerd, maar zonder bevredigend resultaat. :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo aug 01, 2012 12:25

Haha, dubbele was dan ook wel wat overdrijven, maar het maakt wel verschil.

De schermranden worden niet zo groot uitgeslepen hoor, vandaag hebben we de randen zo klein mogelijk
uitgeslepen, ik upload vanavond wel even wat foto's.

Over de afbijt, ik gebruik superafbijt van alabastine. Kan je gewoon kopen bij gamma, karwei.
Maak wel even een foto van het blik, upload ik die ook wel even vanavond. Werkt mooi hoor, je smeert
het er op en na een paar minuten laat de lak gewoon los, daarna veeg je het er zo af met een krabbertje. Wat ook
Goed werkt is erop smeren even laten werken, en dan met de hogedrukspuit alles eraf blazen.
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo 75 V6 America

wo aug 01, 2012 13:04

Haha, dubbele was dan ook wel wat overdrijven, maar het maakt wel verschil.

De schermranden worden niet zo groot uitgeslepen hoor, vandaag hebben we de randen zo klein mogelijk
uitgeslepen, ik upload vanavond wel even wat foto's.

Over de afbijt, ik gebruik superafbijt van alabastine. Kan je gewoon kopen bij gamma, karwei.
Maak wel even een foto van het blik, upload ik die ook wel even vanavond. Werkt mooi hoor, je smeert
het er op en na een paar minuten laat de lak gewoon los, daarna veeg je het er zo af met een krabbertje. Wat ook
Goed werkt is erop smeren even laten werken, en dan met de hogedrukspuit alles eraf blazen.
Werkzame stof: methyl-chloride. Dat voel je aan het blik,het heeft een hoog soortelijk gewicht, het is zwaar! Wel goed nawassen/borstelen/scotchbrite-en met MEK: methyl-ethyl-keton (zware aceton ) anders werkt het door en kun je hechtingsproblemen krijgen. Water alleen is niet voldoende al staat dat wel op het blik. Maar dat is voor hout bedoeld en dat schuur je meestal na.
Onder aanvoering van milieu regels zijn er ook andere afbeiten in de handel en die werken idd minder goed.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

do aug 02, 2012 11:40

Je moet na het gebruik de boel goed schoonmaken, ik schuur het altijd even. En dan goed ontvetten met wasbenzine, terpentine o.i.d. En dan direct behandelen want het is dan helemaal kaal. En ik heb nog nooit hechting problemen gehad.


Gr
Laatst gewijzigd door Edwin alfa op za jan 12, 2013 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo 75 V6 America

do aug 02, 2012 14:34

Ontvetten met terpentine :?
Kun je beter achterwege laten, gebruik dan wasbenzine en daarna silicone verwijderaar.

Terug naar “Projecten”