China heeft een 'booming' economie en daar zitten honderden miljoenen te popelen om te gaan autorijden... Er wordt daar in een moordend temp een snelwegennet uitgerold dat nauwelijks onderdoet voor de Duitse Autobahn, alleen een factor X groter...
Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te bedenken wat dit gaat betekenen voor de olieprijzen....
Nee, maar dat is oooook zo iets. Al die Chinezen willen auto gaan rijden. Logisch. Maar er ligt nog geen (ik herhaal geen) infrastructuur: geen wegen, geen tamkstations, niks. Ondertussen kunnen diverse autofabrikanten al alternatieve aandrijvingen (brandstofcelachtig) leveren (Mercedes en GM zijn er erg dichtbij). Dus, met de oprakende olievoorrad in het achterhoofd: waarom investeren 'we' als wereld dan niet in een brandstofcel-infrastructuur in China? Daar kun je vanaf 'scratch' beginnen, en da's een stuk prettiger dan over 30 jaar in een keer heel de wereld om moeten gooien, als echt de laatste druppel uit Antarctica gezogen is (want, Greenpeace-ridders: als we echt olie tekort gaan komen, is het pech voor de pinguins, dan boren we heel deze planeet aan barrels voor meer olie).
Durft er al iemand na te denken over wat dit indirect met de prijs van alle andere spullen in de winkel gaat doen? Bah!
Yuri