Button de snelste in Q2 ...
Rosberg out in Q1
Vettel 11, Shum 13, Massa 14
stukje uit een site over historie...ik lees dit als een raceongeval, kan mij ook voorstellen dat Ickx hem niet gezien had, hoewel ik zijn lijn wel enigzins wijd vond beginnen, zie filmpje op youtube.In die jaren was Eau Rouge nog echt een bocht die de jongens van de mannen scheidde. De echte mannen durfden het aan Eau Rouge volgas te nemen. Zo ook Stefan Bellof. Voor de 1000 kilometer van Spa-Fancorchamps startten hij en Thierry Boutsen vanaf de derde plek in hun Porsche 956. Boutsen reed de eerste drie uur en wist zijn positie vast te houden. Toen was het de beurt aan Bellof. Al snel liep hij in op nummer 2, Jacky Ickx. Diens auto had echter wat meer vermogen en Stefan kon er niet langs. Al enkele ronden lang had hij echter het idee dat hij veel sneller was dan Ickx en hij wilde er voorbij. Hij nam een risico en in ronde 78 zette hij in La Source zijn Porsche naast de snellere auto van Ickx en naast elkaar reden ze naar Eau Rouge. De twee Porsches raakten elkaar in de krappe linkerbocht en spinden. Ickx – die later verklaarde Bellof nooit gezien te hebben – klapte zijwaarts tegen de vangrail. De auto van Stefan klapte met de neus van de wagen tegen de vangrails en spatte compleet uit elkaar, waarna de auto vlam vatte. Dappere baanwachten probeerden Stefan uit zijn brandende Porsche te halen, terwijl de race werd stilgelegd. Ickx was niet serieus gewond, Bellof wel. Hij werd uit de auto gesleept en naar het medische centrum gebracht, waar hij een uur later overleed.
Dit ongeluk, dat vlak na de tragische dood van zijn teamgenoot Manfred Winkelhock kwam in een andere privé-ingeschreven Porsche, maakte dat Porsche de auto sterk verbeterde waar het de veiligheid van de coureur aanging. Dat resulteerde in de 962. Na zijn dood – wat ook de race was waar Jonathan Palmer in een ander ongeluk gewond raakte – weigerden alle teams hun duurbetaalde coureurs te laten racen in races die niet voor het kampioenschap telden. Sommige teams pasten zelfs de contracten van hun coureurs aan om te voorkomen dat ze toch zouden racen.
Het is nieuw voor me dat je iemand voorbij moet laten die achter je (of schuin naast je in dit geval) zit en sneller is, als jezelf niet op een ronde achterstand ligt.!Onzin...rondenlang zat Bellof al links en rechts te prikken en was hij beduidend sneller dan Ickx. De ruimte was er aan de binnenkant en Ickx smeet hem gewoon naar links.