Bandenaanpassing midden in het seizoen 2013, ja of nee?

Ja, banden zijn nu te bepalend.
30%
11
Nee, je doet dat niet midden in een seizoen
70%
26
 
Totaal aantal stemmen: 37
Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: F1 2012 SPA

za sep 01, 2012 14:48

Button de snelste in Q2 ...
Rosberg out in Q1
Vettel 11, Shum 13, Massa 14 :?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: F1 2012 SPA

za sep 01, 2012 15:12

Button, Koba, Maldonado, Kimi, Perez, Alonso, Webber die naar p12 gaat Hamilton p7 dus, Grosjean 8, di resta 9 Vettel 10, Hulk 11 en de rest blijft dus achter Webber .
Op z'n minst verrassend ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

RE: F1 2012 SPA

zo sep 02, 2012 10:26

http://www.autosport.com/news/report.php/id/102152

Artikel gaat over het feit dat Button een last minute change doorvoerde, door de achtervleugel MEER downforce te geven.
Gegeven dat Spa een High Speed circuit is, was dat nogal een omstreden verandering. Immers meer downforce = meer tegendruk = lagere snelheid ?
Guess what? Morgen heeft Hamilton dezelfde vleugel instelling. Al moet 'ie het zelf met een schroevendraaiertje gaan pielen...diezelfde instelling krijgt hij!

Prognose dus: McLaren 1 en 2 (resp. Button en Hamilton) en 3 Raikonnen.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: F1 2012 SPA

zo sep 02, 2012 16:04

2 van de 3 goed, gefeliciteerd :thumbs:

Verrassende prestatie van Massa. En Button natuurlijk, onverslaanbaar! Enneu... weet iemand nog een baantje bij de Mac voor Grosjean? #-o
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: F1 2012 SPA

zo sep 02, 2012 21:38

Grosjean geschorst voor race in Monza volgende week.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 09:13

Had na de registerdag 's avonds de samenvatting gezien.

Wat een crash zeg in de eerste bocht!

Nog leuke inhaalactie's van Vettel in de Busstop. Briljante lijn waar hij diverse plekken goed maakte.
Ook leuk die actie van Raikkonen bij Radillion tov Schumacher.
Gelukkig werkte Schumacher mee anders had je een Bellof kunnen krijgen.

Hier nog het statement na de race:
Following an investigation in to the incident the stewards ruled that Grosjean should be suspended for one race, and also imposed a €50,000 fine.

The full statement from the stewards said they "regard this as an extremely serious breach of the regulations which had the potential to cause injury to others. It eliminated leading championship contenders from the race. The stewards note the team conceded the action of the driver was an extremely serious mistake and an error of judgement. Neither the team nor the driver made any submission in mitigation of penalty."

Lotus has confirmed it will not appeal the decision and will select Grosjean's replacement for Monza later in the week, with third driver Jerome d'Ambrosio the most likely candidate.

"When you love racing this is very hard," Grosjean said. "I accept my mistake. "It was a bit of a crazy start as well with [Pastor] Maldonado leaving [the grid early] and the Sauber [Kobayashi] smoking a lot. I did a mistake and I misjudged the gap with Lewis. I was sure I was in front of him. So a small mistake made a big incident.

"I didn't change my line, I went from left to right. I was not really wanting to put anyone in the wall. I'm not here to stop the race in the first corner. I'm very, very sorry and I'm glad that nobody is hurt. But I have to say it is a very, very hard decision to hear."
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 10:54

Even nog terugkomen op de qualif. : Hamilton heeft dus ten onrechte de oude achtervleugel gekozen (en je mag niet meer wisselen na qualif) .
Senna had een beschadigde diffusor wat z'n achterstand op Maldonado verklaart .
MGP verassend traag ondanks dubbele DRS . Saubers erg sterk . Alonso een beter compromis dan Massa die wel de snelste in de 1e en de 3e sector was maar de middensector veel tijd verloor .
Wel is die 1e sector belangrijk voor de race want daar haal je in met de DRS .

Dat enkel Hulkenberg en Rosberg op de hards starten vanaf p10 vond ik verrassend, Vettel & Massa bvb. hadden er hun voordeel mee kunnen doen .
de race dan ; een iets of wat racer weet dat je bij de start, zelfs een rollende start best niet links of rechts afzakt want de kans is groot dat daar al iemand positie gekozen heeft ...
Maldonado zorgde wel voor verwarring door een overduidelijke jumpstart (misschien had hij zaterdag al kunnen starten ... :wink: ) .
Grosjean is fout, punt uit en verknoeit de race voor Alonso, Hamilton, de Saubers en de start voor de RedBulls en Massa . Schumi, de Toro Rosso's en Rosberg halen er voordeel uit .
Hoe Vettel er in slaagt om z'n banden zo veel langer goed te houden dan Webber (Webber startte wel op de mediums waarmee hij zich kwalificeerde, Vettel mocht als 11e op nieuwe starten) hoewel diens vroegere 1e stop ook wel taktisch was omdat ze niet voorbij Senna geraakten (beide RedBulls kwamen met DRS in de begrenzer) .
Uiteindelijk blijkt de sleutel toch weer het bandenmanagement : Vettel & Button konden als enigen 1 pitstop succesvol afronden, Senna had dit ook gekund ware hij niet met een leegloper geconfronteerd .
Conclusie hieruit ; 3 teams hebben een troef met mindere bandenslijtage : McLaren, Williams en RedBull . Vermoedelijk Sauber ook .
MGP heeft nog steeds een probleem met bandenslijtage en Lotus & Ferrari in mindere mate, maar zij weten dit wel te managen uiteraard zou zonder de Pacecar iedereen 2 stops nodig gehad hebben .
Massa heeft z'n kwalificatie gemist maar een perfecte race gereden met 'n paar zuivere inhaalakties .
De inhaalakties van Vettel in de Bus-stop waren mooi, maar soms op't randje met even een intimidatie naar rechts halfweg de busstop, enkel bij Webber deed hij dit niet en Massa was zo verstandig zich al te positioneren voor een betere exit .
de move 2012 is van Kimi op Shumi op de Raidillon, Schumi kwam wel al enigszins dwars uit de Source waardoor Kimi kon aansluiten en er naast komen maar je moet dan wel ballen hebben om 'm te laten staan ...

Monza belooft leuk te worden, bandenslijtage is daar geen issue tenzij dat bovenvermelde teams iets langer van de zachtere band gebruik zullen kunnen maken .
Lotus komt met de dubbele DRS dit keer dus ik gok op Kimi voor een eerste zege ... alhoewel Button en Hamilton (met de nieuwe achtervleugel) wel eens heel sterk kunnen zijn . MGP gaat met z'n dubbele DRS ook goed kwalificeren en de Ferrari's Saubers en Williams zijn ook goed gewapend en RedBull gaat wel 'n lange 7e kiezen deze keer... . Qualifying wordt een loterij en slipstream duo rijden om 'n tow te creëren . Race wordt treintje rijden en positiewissels om en om tenzij er eentje een"gap" van meer dan 1 seconde weet te creëeren en weg is zoals Vettel vorig jaar .

Benieuwd of Jerommeke (als die nu niet mag invallen bij Lotus kan hij beter ineens opstappen, na de belofte van FP1 in Spa al geschonden te zien(had toch in't water gevallen) ) zich overeind weet te houden met alle nieuwigheden (KERS, dubbele DRS) die hij enkel vanop de simulator kent (Virgin-Marussia had geen KERS en DRS was niet veel waard) .
Hij kan een goeie race rijden enkel goed vooraan kwalificeren en de start overleven wordt een opgave zonder raceritme .
Maar toch leuk : een Belg met een competitieve Zwart-gouden Lotus erbij hoewel Ickx bij Lotus voor 'n andere Scandinaaf (Ronnie Peterson was toen de toprijder op't verkeerde moment bij Lotus en keerde als 2e man na Andretti terug met het verbod voor Mario te eindigen ...) .

Monza kan fun worden ! Spa was fun ondanks het te vroeg uitvallen van 'n paar tenoren . Button gaat weer een goeie periode tegemoet nu hij weer een set-up naar wens vindt met de nieuwe achtervleugel .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 11:21

La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 11:48

Goed nieuws voor onze landgenoot.
Ik zag gisteren live het inhaalmanouvre van Kimi, geweldig!!!
Heb de ganse dag in de paddock kunnen rondlopen. Senna en Maldonado waren de vriendelijkste rijders!
Ik stond bij Ickx toen iemand hem aansprak met "Master", het was Lauda.

Ciao, Ron.

Gebruikersavatar
Kyalami
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: di aug 18, 2009 15:56
Locatie: Hilversum

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 21:06

Master?

Iemand die een zeer dubieuze rol heeft gespeeld bij het ongeval met Bellof? Enige arrogantie was Dhr Ickx niet vreemd en hij heeft nooit zijn mond open durven doen over het dodelijke ongeval. Wel snel per helicopter gevlucht na het ongeval...

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 22:10

Ik was er toen niet bij, jij misschien wel.
Snel vluchten? Volgens mij heeft hij al het mogelijke gedaan om Bellof uit het brandende wrak te halen.
Het was een raceincident dat verkeerd uitpakte voor Bellof.
Had gisteren ook kunnen gebeuren tussen Schumacher en Raikonen op net dezelfde plaats.
Het nieuwe boek "Jacky Ickx" is een aanrader.
Sorry om "off topic" te zijn!

Ciao, Ron.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: F1 2012 SPA

ma sep 03, 2012 23:08

Bellof was een fantastische rijder, echter zijn actie was enigszins gedurfd.
Hij was schuwsnel maar ook welleens roekeloos...
Ja ik was erbij, al was het als jong ventje.
Makkelijk daar Ickx de schuld van te geven.
Hij reedt nl. nog steeds voor en in mijn ogen was het toch Bellof die fout zat en die (inschattings)fout helaas met de dood moest bekopen.....
Wat Ron zegt helaas een verkeerd afgelopen raceongeluk niet meer niet minder....
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
Kyalami
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: di aug 18, 2009 15:56
Locatie: Hilversum

RE: F1 2012 SPA

di sep 04, 2012 10:56

Onzin...rondenlang zat Bellof al links en rechts te prikken en was hij beduidend sneller dan Ickx. De ruimte was er aan de binnenkant en Ickx smeet hem gewoon naar links. ickx heeft helemaal nks gedaan want op het moment van uitstappen was Bellof al overleden.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: F1 2012 SPA

di sep 04, 2012 11:03

In die jaren was Eau Rouge nog echt een bocht die de jongens van de mannen scheidde. De echte mannen durfden het aan Eau Rouge volgas te nemen. Zo ook Stefan Bellof. Voor de 1000 kilometer van Spa-Fancorchamps startten hij en Thierry Boutsen vanaf de derde plek in hun Porsche 956. Boutsen reed de eerste drie uur en wist zijn positie vast te houden. Toen was het de beurt aan Bellof. Al snel liep hij in op nummer 2, Jacky Ickx. Diens auto had echter wat meer vermogen en Stefan kon er niet langs. Al enkele ronden lang had hij echter het idee dat hij veel sneller was dan Ickx en hij wilde er voorbij. Hij nam een risico en in ronde 78 zette hij in La Source zijn Porsche naast de snellere auto van Ickx en naast elkaar reden ze naar Eau Rouge. De twee Porsches raakten elkaar in de krappe linkerbocht en spinden. Ickx – die later verklaarde Bellof nooit gezien te hebben – klapte zijwaarts tegen de vangrail. De auto van Stefan klapte met de neus van de wagen tegen de vangrails en spatte compleet uit elkaar, waarna de auto vlam vatte. Dappere baanwachten probeerden Stefan uit zijn brandende Porsche te halen, terwijl de race werd stilgelegd. Ickx was niet serieus gewond, Bellof wel. Hij werd uit de auto gesleept en naar het medische centrum gebracht, waar hij een uur later overleed.


Dit ongeluk, dat vlak na de tragische dood van zijn teamgenoot Manfred Winkelhock kwam in een andere privé-ingeschreven Porsche, maakte dat Porsche de auto sterk verbeterde waar het de veiligheid van de coureur aanging. Dat resulteerde in de 962. Na zijn dood – wat ook de race was waar Jonathan Palmer in een ander ongeluk gewond raakte – weigerden alle teams hun duurbetaalde coureurs te laten racen in races die niet voor het kampioenschap telden. Sommige teams pasten zelfs de contracten van hun coureurs aan om te voorkomen dat ze toch zouden racen.

stukje uit een site over historie...ik lees dit als een raceongeval, kan mij ook voorstellen dat Ickx hem niet gezien had, hoewel ik zijn lijn wel enigzins wijd vond beginnen, zie filmpje op youtube.

nu weer on topic? want dit was niet tijdens formule 1.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

Re: RE: F1 2012 SPA

di sep 04, 2012 11:10

Onzin...rondenlang zat Bellof al links en rechts te prikken en was hij beduidend sneller dan Ickx. De ruimte was er aan de binnenkant en Ickx smeet hem gewoon naar links.
Het is nieuw voor me dat je iemand voorbij moet laten die achter je (of schuin naast je in dit geval) zit en sneller is, als jezelf niet op een ronde achterstand ligt.! :roll:
Nooit geweten! :lol:
Als je sneller bent moet je zorgen dat je er voorbij komt is volgens mij het spelletje wat racen heet.
Overigens intens triest dat Stefan het niet overleefd heeft, was een groot talent.......
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Terug naar “Het Forum Café”