TD is in principe een normale serie. Auto's blijven soms wat lang bij een dealer hangen, waardoor ze een latere "eerste toelating" krijgen. Vergelijk maar met CC's GT, die heeft ook een eerste toelating die een stuk later is dan je o.b.v. het kenteken zou verwachten (maart 2008 versus september 2007). Zo ben ik in het verleden ook een auto tegengekomen uit 1978 met een xx-NM-xx kenteken, welke dus al sinds 1976 bij een dealer rondhing.
Het kan natuurlijk wel zijn dat er een oudere auto bij zit, die dan een vervangend kenteken heeft gekregen, idd wat je zegt wegens zoekgeraakte papieren. Ik ben zelf bezig met een onderzoekje naar de reeks 10-RR-00 t/m 10-RR-99 (waar het kenteken van mijn Alfetta in valt), welke in maart of april 1977 is uitgegeven en waarvan opvallend veel kentekens nog actief zijn (9 geldig en 1 nog te vinden als gedemonteerd). Maar daar zitten ook drie vervangende bij, voor auto's uit 1971 (10-RR-32), 1972 (10-RR-20) en februari 1977 (10-RR-12). Mijn Alfetta is op 23 maart 1977
gebouwd, dus die zou nooit een RR-kenteken kunnen hebben als die serie al in februari was uitgegeven, vandaar dat de 10-RR-12 ook een vervanging is.
Hier kun je (tot 2002) terugvinden welke kenteken-serie in welk jaar is uitgegeven. xx-xx-TD is volgens die website van begin 1972 (want TA was al in 1971 gestart).
Samengevat voor de xx-xx-TD serie:
Eerste toelating begin 1972: normale afgifte
Eerste toelating vóór 1972: vervangend kenteken of import (maar dat laatste zie je dan aan datum eerste afgifte Nederland)
Eerste toelating (veel) later dan begin 1972: winkeldochter