Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2996
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 18, 2012 23:47

Ik ben geen poetser, maar hiervan krijg ik toch bijna de neiging om zelf ook aan de gang te gaan! Bijna dus he ;)

Zonder gekheid, dit ziet er prachtig uit zo!
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr sep 21, 2012 23:13

Bedankt, ik zal het eindresultaat spoedig posten hier.

Het is echt een hoop werk maar de voldoening die je er van krijgt als de auto weer netjes is maakt het allemaal goed. Anderen hebben dat weer met sleutelen denk ik :wink:

Dacht eerst ook een nette auto te hebben en dat was het ook, maar hij is echt een tint donkerder geworden.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

za sep 22, 2012 07:19

Ik heb nog wel een... Uh.... "uitdaging" voor je staan.... 8)

Ik vind het leuk om te volgen!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

ma sep 24, 2012 21:14

@ Zaagauto : Haha ja, dat hebben er meer gevraagd ...

Omdat jullie er om vragen nog maar een update. Ik heb het gevoel dat de modernere auto's niet echt "leven" op dit forum, het is vooral sleutelen aan klassieke Alfa's (wat ik overigens ook geweldig vind om te lezen, kan zelf amper de accu vinden), maar dat maakt me niet uit. Is voor mij gewoon copy/paste van een ander forum dus weinig extra werk.

Het topic wordt toch gelezen zo te zien, dus waarom niet? Heeft wel tot gevolg dat er wat detailertermen en merknamen in staan en wat sluikreclame voor een zekere winkel van autopoetsmiddelen, het zij mij vergeven dan maar. Vragen staat vrij hoor! Plus dit is en blijft een Alfa forum, dus deze 147 hoort er gewoon op, zeker en vast!

Het polijstwerk heb ik donderdag afgerond. Moest op donderdag nog wel heen en weer naar CarClean omdat de Mezzo en Finale bijna op waren. Er is dan met geen mogelijkheid meer product uit de (oude witte) flessen te krijgen, zeer irritant. Of je bent een half uur aan het knijpen of er komt me opeens een dot uit. Dus ik kon het werk afmaken met "mindere" vervangende producten, met mogelijk minder resultaat of even heen en weer crossen. Toen was de keus toch wel snel gemaakt. Helaas regende het en kwamen er weer spetters en troep op de delen die ik nog moest doen. Dus ik weer paranoide alles zorgvuldig schoonmaken met een detailerspray en doek, constant voorzichtig om weer krassen te maken of om een verdwaalde zandkorrel mee te polijsten (maar uiteindelijk met goed resultaat)!

Ideaal gezien had ik nog een extra dag gehad om de wielkasten en dorpels (als je de achterportieren opent) te doen, want ook die zitten onder de krassen, maar dat is niet het allerbelangrijkst. Ik lees wel eens verhalen dat mensen in 1 of 2 dagen hun hele auto polijsten en in de was zetten, daar snap ik echt geen drol van. Gaat echt veel werk inzitten, wassen, kleien, afplakken, polijsten, afbouwen, Black Hole aanbrengen, 2 x waxen... Bij dag 3 vond ik het nog wel leuk, maar dag 4 had ik wel momenten van: "Erik, ga eens een andere hobby zoeken"! Heb dagen van 8 uur gemaakt erop en dat is exclusief schoonmaken van wielen en interieur, maar het resultaat is er naar. Eind van de dag was ik moe (ben ook geen 30 meer!) en dan kan je beter kappen.

Je moet het ook niet willen afraffelen, ik heb meerdere passes gemaakt met de machine om alles zo strak mogelijk te krijgen. Volgende keer gaat er dus minder energie inzitten omdat deze auto in mijn bezit geen krasstraat meer zal zien. Voordeel is dat ik er vanuit ga dat de hele auto kleien en polijsten ook maar eens in het jaar hoeft. Ook zijn er twee laagjes wax op gegaan voor de duurzaamheid. Dit zorgt voor een mooi beading effect (zie eerdere foto's). Lak is nu ook zo glad als een spiegel, water druipt er af en na een ritje is hij zo droog.

Ik ben over het polijstwerk zelf erg tevreden, maar zelfs na het wassen (met foamen en twee washmitts) van de auto zaterdag heb ik nog polijstspetters en restanten ervan in bepaalde hoeken en kieren van de auto. Dus de volgende keer (dit is pas de derde auto die ik machinaal gedaan heb) plak ik nog beter af, of besteed ik direct na het polijsten meer tijd om de auto even af te nemen met een detailer spray, Eraser en een borsteltje of iets dergelijks. Ook komt er altijd wat polijstmiddel op je rubbers, die dan wit uitslaan. Gelukkig heb ik daar ook weer spullen voor, maar om de auto echt netjes te krijgen ben je zo weer een paar uurtjes zoet. Maar ja, je ziet het resultaat gelukkig en daar doen we het voor. En ja ik vind het nog steeds leuk om te doen!

Na het polijsten zie je ook de ware staat van je lak en die is zeker goed, behalve de bekende steenslag kwamen er nog wel wat andere vreemde plekjes naar boven waar de lak "gebarsten" lijkt. Ook kwam ik erachter dat de vorige eigenaresse een kleine aanvaring heeft gehad met de onderrand van de voorbumper. Daar zaten nu polijstresten in de het geschuurde plastic, wat nu ernorm opviel. Dus gisteren aan de gang geweest met een lakstiftje, eerst met een satehprikker maar dat duurde een eeuwigheid, plus het is op een plek die Sherlock Holmes niet eens ziet als hij het niet zou weten. Dus toen gewoon met het borsteltje kwasten maar, de plek valt nu niet meer op dus missie geslaagd zou ik zeggen.

Toen de banden in de Bold 'n Bright gezet en aan de gang gegaan met mijn tweede "uitdaging" op de auto, de rubbers en het plastic. Eerst rubbers met Revive geprobeerd, maar na een stukje besefte ik dat de nog aanwezige polijstresten het resultaat niet beter gingen maken. Toen PreWow gepakt en met het bijbehorende borsteltje begonnen aan de rubbers, achterste deurgrepen, bumperrand achter en dakantenne aangepakt. Inderdaad gingen de polijstresten weg, maar ik ben vooralsnog erg sceptisch met rubber en plastic producten op deze auto, na een teleurstellende poging met Trim Restorer. Zien is geloven, ook na een aantal regenbuien. De dakantenne was wel de ultieme test, de onderste ring is door de dealer nooit afgeplakt denk ik zo, met als resultaat dat deze compleet wit uitgeslagen is (zoals de bumpers van oudere verwaarloosde auto's). Dus PreWow erop en inderdaad het werd zeer mooi zwart. Ook de deurgrepen en bumperrand werden netjes. Helaas moest ik mijn werk staken en toen vonden de hogere machten het nodig om er bijna non-stop regenbuien uit te gooien, dus af is het nog niet.

De rest van de auto moet ik dus nog voorbewerken met PreWow, voordat ik BlackWow en de Revive de sporen geef. Vanmiddag na non-stop regen nog even de plastic ring bekeken en voila, hij was al weer was witter geworden. Maar ook had ik de onderste rand best voorzichtig bewerkt, dus volgende keer weer een poging. De rubbers waren hun witte sporen wel kwijt en de deurgrepen en tussenstijlen zagen er echt netjes uit, met een mooi beading effect. Ook alle polijst korrels op de achterwisser kwijt, als het zo blijft ben ik tevreden. De plastic delen had ik eind juli grondig ontvet, rubbers werd mij afgeraden bij CC. Misschien moet ik dat nog eens proberen en 1 a 2 behandelingen PreWowen/Blackwowen en de rubbers Reviven, dat is geen probleem want het grootste werk waar het me om ging zit erop! De rest zijn nog details, voorlopig dan. Geloof dat het wel goed komt uiteindelijk.

Dan tot slot: Ik had graag prachtige foto's gemaakt van de auto op een leuke locatie, maar vanwege de weergoden en tijdgebrek zijn het wat semi-decent foto's op de parking platz geworden. Met onbehandelde spiegels en andere plastic details, eigenlijk onverantwoord in dit topic waar elk detail telt maar tsja. De glans is echt mooi geworden, bepaalde delen zoals de spoilerranden op de bumper glimmen nu ook, waardoor je van een afstandje soms denkt of er troep op die delen zit. Blijkt het gewoon glans te zijn, die onderdelen glommen daarvoor nooit dus ja... Verwarring alom. Oh ja en spiegelen he dat kreng met uni-zwart! Dus mooiere foto's volgen nog wel, needless to say dat het er in het echt mooier uitziet. Al met al een aantal dagen noeste arbeid, met een mooi resultaat. Ik ben tot dusver erg tevreden en heb weer verdere ervaring opgedaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Sipko155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 09:26
Locatie: sudwest fryslan

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 25, 2012 13:13

Missie zeker geslaagd Erik, ziet er top uit.
grt, Sipko
sudwest Fryslan

Giulietta 1.4 MA

ex-alfa's
Giulietta 2.0 JTD
147 JTDm 8v
147 JTD 16v
156 1.9 JTD
156 1.9JTD
155 1.8 16v
155 2.0 16v
155 2.0 16v
75 2.0 TS
33 1.7 ie
33 1.7 16v
33 1.3 s
33 1.7 QV
75 1.8

Gebruikersavatar
Darkman76
Full Member
Full Member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma jul 16, 2007 21:32
Locatie: Bergschenhoek

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 25, 2012 16:12

Netjes gedaan. ziet er goed uit!! Maar waar is nu de verplichte reflectie foto? :wink:
SCARB Lidnr. 972

Nu
'82 Giulietta 2.0 Lusso type 2
'10 Fiat 500 1.2
'89 Maserati 224V
'16 Citroen Cactus van de baas

'11 Giulietta 1.4 TB Multiair, '07 147 JTDm 16v '98 156 2.5 v6 24v, '87 Maserati Biturbo Si, '92 155 1.8ts 8v, '85 Spider 2000

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 25, 2012 16:32

Tikkie om laag en het is perfect! :wink:
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 25, 2012 22:45

Bedankt heren, het kost wat maar dan heb je ook wat.

@ Darkman76: Heb ik eigenlijk niet genomen, tenminste niet met mezelf erin (is toch alleen maar schrikken), maar onderstaand komt in de buurt denk ik.

@ Hoornstra: Wie weet ooit :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Terug naar “Projecten”