Nee mag niet. Je krijgt zonder geldige TÜV ook geen export-kenteken (rood datumvlakje). Wel kun je denk ik een vijf-dagen kenteken (geel vlakje) krijgen, maar daar mag je niet mee in NL rijden ...
Dit belangrijke verschil kan ik onderschrijven.
Zelf vorig jaar een Fiat uit München gehaald. Deze regel is erg slecht terug te vinden in de Nederlandse officiële websites van RDW enz..
Wat ik gedaan heb en wellicht iemand helpt in zijn plannen:
1. bij de koop een exportkenteken bedongen (rood vlak dus),
2. verkoper gaf aan dat geel zou volstaan en dat als ik er op stond een rood vlak extra kosten voor de de koper mee zou brengen,
WA-verzekering was voor rekening van verkoper inbegrepen (net als een volle tank !, bleek bij vertrek uit D),
3. waarop ik gevraagd heb hem zwart op wit te bevestigen dat ik geen problemen zou kunnen krijgen qua regelgeving met een kurzkenneichen (geel vlak),
4. met die extra brief op zak, verkopers verklaring dat het bijgeleverde KKZ-kenteken ook door NL autoriteiten geaccepteerd dient te worden volgens EU normen,
en eerst de eigen verzekeringsmaatschappij ingelicht te hebben (voor het casco deel, maar ook WA waren zij zonder enige extra premie bereid te dekken) naar NL gereden,
nota bene bij de grensovergang Venlo een Transporter van de NL douane (dwars in de middenberm geparkeerd) gepasseerd en vriendelijk geknikt
,
5. daarna op 1-dags kenteken (gratis bij RDW aanvragen) naar de schouwing bij het RDW gegaan en tegelijk de belastingdienst laten schouwen,
6. vervolgens heeft de Belastingdienst mij nooit het officiële bericht via e-mail gestuurd (althans niet mogen ontvangen) en op aanwijzing na wat bellen
gewoon het BPM bedrag overgemaakt o.v.v. BSN-nummer,
7. kenteken was daarna binnen 24 uur bekend in de RDW database en lag een paar dagen later in de bus.
Moet er wel bij vertellen dat ik deze auto bij een officiële dealer gekocht heb waar export voor hun de normaalste zaak van de wereld is en zij dus ook de kentekenplaten, groene kaart en KKZ-papieren keurig voorbereid hadden op de ochtend dat ik aankwam. Koop je bij een privepersoon zal je zelf meer moeten voorbereiden.
Laatste opmerking: de verzekering van de dealer op het KKZ-kenteken had bij mij een Eigen Risico van een paar duizend euro. Dat ER is gebonden aan degene die de verzekering verstrekt, in mijn geval een Porsche dealer (vandaar de hogere ER dan je normaal zou verwachten).
Kortom, mijn ervaring was zo positief dat ik opnieuw zou overwegen over de grens in D te kijken als ik aan een nieuwe auto toe ben.