zoals sommige van jullie zullen weten, ben ik bezig met een 33 op compressor.
de nog onbekende 33 compressore SW.
ze heeft nog niet een meter gelopen maar doet het al wel.
ik heb al heel veel kinderziektes moeten elimineren en al heel wat dingen moeten veranderen omdat het niet werkte of gewoon te zwak gemaakt was.
in deze kleine aanpassingen zit al zo'n 3 weken werk.
dat is alleen beugeltjes maken, multiriem meten en pas maken, geleiderollen plaatsen, weer andere beugeltjes maken enzovoort.
zo'n 3 weken geleden heb ik de motor erin gelepeld met een maatje van mij.
na 1 week gebrobeerd te hebben haar aan de praat te krijgen.
toch maar eerst eens na gaan denken waarom ze het niet deed.
te weinig brandstof was de conclusie, dus grotere sproeiers gemonteerd.
ik ging van 125 naar 200 om eerst maar eens te proberen.
daar werd het al een stuk beter van, maar stationair lopen zonder choke zat er niet in.
dus eerst maar eens nadenken, daarna besloten ze stationair sproeiers op te boren.
dat hielp heel veel, want het was nu starten lopen zonder choke.
maar toen kwam ik erachter dat de inlaatbuis achterover moest.
want de benzine bleef in de inlaat staan door het vacuum, en zodra de motor uit was liep de benzine eruit.
dus weer naar buurman met de buis en de boel aan laten passen.
maar nu kreeg de motor weer meer benzine dan nodig was omdat alles er nu wel in stroomt
al doende leert men.....
nu liep de motor weer heel schijterig en onregelmatig omdat die te rijk stond.
eerst maar weer 1 hoofsproeier omzetten naar 125.
toen de bougie's schoongemaakt, die waren nat geslagen.....
dat hielp wel want het was weer starten lopen zonder choke.
dit heeft allemaal 3 weken geduurd, want iets ontwerpen en dan perfect uitwerken neemt toch wel veel tijd.
vanavond hebben buurman er ik er nog even naar gekeken want de multiriem slipte nog steeds door.
er is nu een prachtig beugeltje gemaakt wat de multiriem monsterachtig op kan spannen.
de motor heeft vanavond nog even kunnen lopen, maar heb er nog niet mee kunnen rijden.
wel kan ik inmiddels weer gas geven en de motor even wat toertjes laten maken.
en niet verder gegaan dan 3500 toeren, bij warme motor natuurlijk.
hier even wat laaddruk specs:
stationair: 0.1 bar
3000 rpm: 0.5 bar
3500 rmp: 0.7 bar
de compressor laad dus wel degelijk en ook wel aardig wat druk.
ik heb nog geen idee hoe zich dit zal gaan houden op de weg en of er mee te rijden valt.
vanmiddag heb ik al mijn klokjes ook aan kunnen sluiten, dus ik kan keurig mijn laaddruk, olie temp en lambda waarde zien.
dit vond ik de meest belangrijke/interessante dingen.
olie temp is heel belangrijk bij een geblazen motor, deze word warmer dus de olie ook en de vorige motor liep stuk door te dun geworden olie....
lambda is ook belangrijk. er zitten monsterachtige kleppen in en deze fikken er gegarandeerd uit bij een te arm mengsel.....
en laaddruk vind ik gewoon interessant om naar de kijken. vooral hoe dat wijzertje heen en weer gaat....
mijn breedband sonde en controller zet ik er later in, eerst moet het mengsel maar een beetje goed zijn.
anders gaat waarschijnlijk die dure sonde direct kapot.....
nu eerst einde verhaal, morgen misschien meer.