Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 18:14

x.



Grtz,fRank
Laatst gewijzigd door frankalfa op zo okt 14, 2012 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 18:52

Nee hoor gewoon niks aan doen en vooral niet inspecteren die lagers, ze kunnen tenslotte nogal wat hebben die blokken... :roll:

Grtz,fRank
Zou jij je auto naar de dealer brengen om dat te laten inspecteren nadat je 1,5ltr had bijgevuld?


<edit> Lees nu dat het 1,5 - 2 ltr was en het peil staat halfweg.
Dan nog denk ik dat het overkill is als je zo'n reparatie al gaat doen voor je eerst eens gaat bijhouden wat het verbruik precies is en of je verdachte geluiden hoort.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 19:06

.

Grtz,fRank
Laatst gewijzigd door frankalfa op zo okt 14, 2012 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 20:43

Waarom zouden de lagers beschadigd moeten zijn?
Zolang er geen oliedruk lampje gaat branden krijgen de lagers olie dus ik zie het probleem niet. Vullen en brullen met die handel
LOL!

Misschien moet je je eerst is verdiepen in de materie voordat je zulke onzin uitkraamt. :lol:
Pff idd, de TwinSparks zijn extreem gevoelig voor het rijden met te weinig olie. Op het moment dat je olielampje gaat knipperen is het sowieso al te laat, dus dat is totaal geen maatstaf. Zoals gezegd snel je lagers vervangen voordat je een revisie aan je broek hebt hangen!
de opmerking van stevan is wat bot gesteld maar heeft wel gelijk bij normaal gebruik en niet al te warm weer zal er geen lager schade ontstaan(maar vullen en brullen getuigt niet van hart voor de techniek)sorry voor mijn vooroordeel maar het zal je leeftijd wel zijn begin twintig schat ik

sorry hoor maar kunnen jullie alle 2 even kijken wat er eigenlijk op voor hand geschreven wordt
er wordt gemeld dat er te weinig olie in zit tenopzichte van de peilstok en niet dat het lampje heeft gebrand
hoeveel olie zit er in de motor meestal een liter of 6 tussen min en max zit 1 liter dus hij stond 1 liter onder max blijft er nog 4 liter over genoeg om bij zo als ik al zei gewoon gebruik en niet te warm weer te voorkomen dat er lager schade ontstaat en als de olie druk nog gewoon is is er zeker niets om je zorgen over te maken

dus om zo maar te stellen dat je de lagers moet vervangen is een mooie voor de garage die zullen er blij mee zijn in deze moeilijke tijden en als je geld te veel hebt maar dan heb ik nog wel een nr waar je het heen mag storten

mijn advies is (en dat hoef je niet serieus te nemen als je denkt dat het onzin is) hou je oliepeil in de gaten als je denkt dat hij olie neemt schrijf de km stand op en de hoeveelheid die je bij vult en vergelijk dit na een x tijd en vel dan een oordeel of vraag advies bij de dealer met je bevindingen
let wel max is geen must soms vul je minder vaak olie bij als je het peil wat lager houd dan max, tussen min en max zit er genoeg olie in
als er geen uitwendige olie lekkage te zien is zal de motor het wel wat gebruiken en moet je bv denken aan lekkage langs de zuigerveren of langs de klepseals in de cilinder en zal het verbranden er zijn maar heel weinig motoren die geen olie nodig hebben van beurt naar beurt en de olie die tegenwoordig gebruikt wordt is veel dunner dan een paar jaren geleden en zal dus eerder neigen naar verbruik dan een paar jaar terug

suc 6 ciao jan 8)
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 20:45

Geef mij eens 1 reden wat het niveau van olie te maken heeft met smering van de lagers dan?
De olie kan dan warmer worden en zijn smering verliezen.
Maar als er rustig gereden is met iets te weinig olie dan loopt het niet zo'n vaart.
Eerst maar eens bijvullen en kijken wat er gebeurt. Op voorhand lagers wisselen is ook overkill.
Preventief lagers wisselen na 100.000-150.000 km bij een TS is zeker geen overkill.
Heb zelf nu al meerdere keren bij TS blokjes gehad dat de originele lagers (zoals frankalfa al zei) gewoon _op_ zijn bij 150.000 km. Was er altijd wel 1 dermate ingesleten dat deze bij sportief rijden zeker kapot zou gaan lopen.
Spreek ook uit ervaring. Mijn 155 met 1.8 16v is met warme motor en nieuwe olie op max niveau erin kapot gelopen op circuit van Assen. Had er toen net 180.000 km opzitten. Gekocht van 1e eigenaar, en volledig dealer onderhouden.
Ook als je olie peil onder het minimum komt, en je gaat door de bocht dan komt je olie aanzuigkorf droog te staan. En rara wat er dan als eerste schade oploopt bij te weinig smering. :roll:

Kortom het is een zwak punt van deze motoren, en zelfs een volledige onderhoudshistorie van de auto geeft geen enkele garantie. Sterker nog bij elke rijdende Alfa 16v TS die ik koop gaan er bij mij standaard nieuwe lagers onder. :)
Maar het beste is gewoon een exemplaar met motorschade kopen, en er dan een opnieuw opgebouwd fase1 of 2 blok in laten lepelen. Heb je gelijk goede lagers, geen olie verbruik, en nieuwe distributie. Dan heb je gelijk de 3 grootste aandachtspunten te pakken.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 21:39

LOL!

Misschien moet je je eerst is verdiepen in de materie voordat je zulke onzin uitkraamt. :lol:
Pff idd, de TwinSparks zijn extreem gevoelig voor het rijden met te weinig olie. Op het moment dat je olielampje gaat knipperen is het sowieso al te laat, dus dat is totaal geen maatstaf. Zoals gezegd snel je lagers vervangen voordat je een revisie aan je broek hebt hangen!
de opmerking van stevan is wat bot gesteld maar heeft wel gelijk bij normaal gebruik en niet al te warm weer zal er geen lager schade ontstaan(maar vullen en brullen getuigt niet van hart voor de techniek)sorry voor mijn vooroordeel maar het zal je leeftijd wel zijn begin twintig schat ik
Nee ik ben niet begin 20, ergens eind 20. Ook heb ik erg veel hart voor techniek want ik restaureer / reviseer klassieke auto's beroepsmatig en daarnaast voor mezelf hobbymatig en rij als dagelijks vervoer met een klassieke auto. Ik wordt alleen soms moe van ofwel niet technisch onderbouwde beweringen ofwel waarbij via mond op mond of sterke forumverhalen van een mug een olifant gemaakt wordt. Het oliepijl van iemand staat onder peil en als er maar genoeg reacties komen komt het er op neer dat eigenlijk de hele motor gereviseerd moet worden, lagers controleren (o ja en eigenlijk ook de hoofdlagers dan), krukas eruit, boringen van de nokkenassen ook maar controleren want als de lagers slecht zouden zijn zouden die ook wel eens versleten kunnen zijn, als het blok toch open is toch maar die zuigers en veren vervangen........etc etc. uiteindelijk zit iemand met een blok uit elkaar, een rekening een paar duizend euro, ruzie met zijn garagebedrijf omdat naderhand de motor nog een beetje olie gebruitkt, en dat terwijl een beetje olie bijvullen van tijd tot tijd een prima remedie had geweest.
Ik zeg het niet om bot te doen maar ik heb het al vaak zat gehad dat er allemaal dingen uit gevoerd waren aan een auto omdat het volgens alle geleerden op fora en meetings moest, maar uiteindelijk eerder tot meer problemen hebben geleid dan dat het oorspronkelijke futiliteit zou hebben gedaan.
Het topic was bij reply 2 al opgelost.....
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 22:07

Oliepijl :arrow: Oliepeil :!: :D
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 22:13

Oliepijl :arrow: Oliepeil :!: :D
o ja nu gaan we mugge siften of is het nu muggen siften oid
on topic graag en niet zeuren ofer schreiv vouten :twisted:
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 22:18

Pff idd, de TwinSparks zijn extreem gevoelig voor het rijden met te weinig olie. Op het moment dat je olielampje gaat knipperen is het sowieso al te laat, dus dat is totaal geen maatstaf. Zoals gezegd snel je lagers vervangen voordat je een revisie aan je broek hebt hangen!
de opmerking van stevan is wat bot gesteld maar heeft wel gelijk bij normaal gebruik en niet al te warm weer zal er geen lager schade ontstaan(maar vullen en brullen getuigt niet van hart voor de techniek)sorry voor mijn vooroordeel maar het zal je leeftijd wel zijn begin twintig schat ik

Nee ik ben niet begin 20, ergens eind 20. Ook heb ik erg veel hart voor techniek want ik restaureer / reviseer klassieke auto's beroepsmatig en daarnaast voor mezelf hobbymatig en rij als dagelijks vervoer met een klassieke auto. Ik wordt alleen soms moe van ofwel niet technisch onderbouwde beweringen ofwel waarbij via mond op mond of sterke forumverhalen van een mug een olifant gemaakt wordt. Het oliepijl van iemand staat onder peil en als er maar genoeg reacties komen komt het er op neer dat eigenlijk de hele motor gereviseerd moet worden, lagers controleren (o ja en eigenlijk ook de hoofdlagers dan), krukas eruit, boringen van de nokkenassen ook maar controleren want als de lagers slecht zouden zijn zouden die ook wel eens versleten kunnen zijn, als het blok toch open is toch maar die zuigers en veren vervangen........etc etc. uiteindelijk zit iemand met een blok uit elkaar, een rekening een paar duizend euro, ruzie met zijn garagebedrijf omdat naderhand de motor nog een beetje olie gebruitkt, en dat terwijl een beetje olie bijvullen van tijd tot tijd een prima remedie had geweest.
Ik zeg het niet om bot te doen maar ik heb het al vaak zat gehad dat er allemaal dingen uit gevoerd waren aan een auto omdat het volgens alle geleerden op fora en meetings moest, maar uiteindelijk eerder tot meer problemen hebben geleid dan dat het oorspronkelijke futiliteit zou hebben gedaan.
Het topic was bij reply 2 al opgelost.....
stevan je hebt helemaal gelijk en sorry van je leeftijd je had het goed verdoezeld fucking vet goed :wink:

ciao jan 8)
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

za okt 13, 2012 23:28

Nee mijn auto komt nooit bij een dealer... :lol:

Grtz,fRank
En dan kun je makkelijk even op een vrije zaterdag middag je lagers bekijken.

Gezien de vraag van de topic starter gaat hij dat niet zelf kunnen en zal hij aangewezen zijn op een garage.
En dan kan ik mij goed vinden in het verhaal van Stefan. (dat was ik ook bedoelde)
En ja ik ben ook op de hoogte van de TS problemen, heb er zelf een aantal gehad en heb er een aantal voor anderen open gemaakt.
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

zo okt 14, 2012 12:37

Slappe lagers, lange tenen.. Ik pak de popcorn :lol:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Sergio156
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr jun 20, 2008 20:14
Locatie: amsterdam

RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

zo okt 14, 2012 21:00

Zou me niet zo druk maken, had precies hetzelfde 5jaar geleden kocht de auto met 90000km op de klok, olie was ook ververst na 2 maanden 5000km verder dacht ik ff de olie checken zat nog maar een halfe cm op de peilstok snel 1,5 liter erbij stond ie er weer tussen min/max. Inmiddels 100000km verder loopt het motertje nog mooi en stil rond. Verbruik stabiel 1liter op 2000.
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

di okt 23, 2012 10:33

Denk ook niet dat het zo wonderbaarlijk is dat een dealeronderhouden auto met 180.000 km op de teller van eerste eigenaar kapotdraait bij de eerste de beste circuitdag.
Het hoeft zeker niet persé te gebeuren, maar als die vorige eigenaar bompie was die nooit boven de 4000 toeren kwam toen hij 2 km verder zijn pijptabak ging halen dan kan een motor
al eens schrikken als hij ronde na ronde tegen het rood gesleurd wordt...

(en terecht hoor, daar dient een circuitdag voor, ben zeker geen tegenstander van het doorfietsen :wink: )

Gebruikersavatar
Alfatrentatre
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 11, 2012 18:21
Locatie: Hengelo

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

di okt 23, 2012 12:40

Zou me niet zo druk maken, had precies hetzelfde 5jaar geleden kocht de auto met 90000km op de klok, olie was ook ververst na 2 maanden 5000km verder dacht ik ff de olie checken zat nog maar een halfe cm op de peilstok snel 1,5 liter erbij stond ie er weer tussen min/max. Inmiddels 100000km verder loopt het motertje nog mooi en stil rond. Verbruik stabiel 1liter op 2000.
er is nog hoop dus... ik dacht even dat er iets goed mis was.

Ik houd mijn oliepeil nu goed in de gaten, vul het elke 2 weken iets bij. Probleem opgelost...
- Alfa Romeo 33 1.7 i.e. (Import Italia)
- Alfa Romeo 147 1.6 T.S. Veloce - Edizione

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Oliepijl Alfa 147 1.6 veloce

di okt 23, 2012 14:16

Oliepijl :arrow: Oliepeil :!: :D
o ja nu gaan we mugge siften of is het nu muggen siften oid
on topic graag en niet zeuren ofer schreiv vouten :twisted:
Laten we niet gaan muggenziften :idea:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”