Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Comeback 28-10-12

vr okt 19, 2012 13:08

Franky & Jef zijn er klaar voor en na dit WE de Abarth 500 eveneens .
www.bgdc.be kan je e.e.a. volgen zelf ga ik afzien wetende dat ik op Spa altijd wat meer kan verschil maken dan op Zolder .

Ik heb ook een voorlopige kalender voor 2013 : ziet er goed uit zonder clashes met verlof of SpaItalia bvb en ... Zandvoort in juni ! :

Hier even copy-paste ;

Le calendrier provisoire est :

Mars 16/17 : Zolder 2 H 30 en 1 manche
Avril 7 : Francorchamps 4 H en 1 manche
Mai : Dijon 11 ou 12 Mai ( sous reserve ) ou METTET 4 ou 5 Mai
Juin 15/16: Zandvoort 2H30 en 1 manche
Septembre Mettet 1 manche de 3H ou 2 * 2 H
Octobre 6 Franco 1 manche de 3H ( 24H02CV )
Novembre 9 Zolder 1 manche de 2H ( Race promotion Night )
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

za nov 10, 2012 21:57

Korte uitleg verslag volgt nog ...
Qualif als enige op slicks gereden (koppig geen regenbanden willen oproken :wink: ) direct grindbak in nog voor de 1e bocht ik zelf en op't laatst na rode vlag nog eens te hard en rond in 1e linkse ... weer ikke
Achteraan gestart ik zelf als 1e, in de eerste ronden nog voorzichtig aan en dan inhaalrace begonnen 1.56.670 als snelste . dan Jef 1.58.001 en Franky ook 1.57.857 door spel van verplichte pitstops tot op p17 geraakt en weer naar 22 gezakt . enkel op't einde van mijn stint lichte drizzle geweest .
Chrono's : http://raceresults.nu/Results/tabid/59/ ... fault.aspx
Best tevreden voor mijn 1e race (Jef & Franky reden al op Spa) . Verslagen en filmpjes volgen nog .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

ma nov 12, 2012 09:30

Mooi gedaan Peter :thumbs:

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

di nov 13, 2012 13:28

http://www.speedactiontv.be/VIDEO__lava ... 314-1.aspx
Filmpje van Spa nog : Abarth in beeld na 2.51(en woord), 7.48 en 11.16 .

De rest volgt nog : Guntha zorgt voor de onboards van Spa en Zolder en ongetwijfeld komt er ook van Zolder een verslag op Speedaction .

Foto's van Spa & Zolder hebben we nog niet gevonden op't net, als iemand wat gevonden heeft doe je er ons een pleziertje mee .

Endurance is geen getaffel hè Ronny :wink:

Ik zet in een volgende post een verslagske van Spa van de hand van Franky (ik zat met't gezin in Bretagne) en nadien waag ik me aan een verslagske van Zolder .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

di nov 13, 2012 13:32

Spa verslagske van Franky :

Beste sportvrienden,

Afgelopen zondag vond in Francorchamps een 3 uren durende uithoudingswedstrijd plaats meetellend voor de BGDC Challenge. Dankzij garage Buga hebben we kunnen deelnemen met de 500 Abarth.

Voor de wagen werd het de vuurdoop in een echte wedstrijd en de hoofdambitie was de betrouwbaarheid testen en de finish behalen. Samen met Jef Verhulst en dankzij de steun van het team zijn we hierin geslaagd (met dank aan allen!)

Er stonden net geen 50 wagens aan de start en met een kwalificatietijd op de 32 plaats stonden we middenin het peleton voor de andere 500 Abarth dewelke een fabrieks cup versie is. Dit was een veelbelovend begin.

Omdat het de eerste keer was dat de wagen tijdens een wedstrijd werd ingezet, hebben we toch enkele kleine problemen gehad en zijn er nog tal van opportuniteiten voor verbetering gevonden. Een kwartier voor het einde zijn de bouten van de turbo losgekomen (gebroken) waardoor we de laatstse ronden zonder turbodruk hebben moeten rijden. Ondanks al deze kleine problemen zijn we op de 30 ste plaats gefinished van de 48 wagens die gestart zijn.
Het belangrijkste is dat het voor iedereen een fijn ontspannend autosport weekend was !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

di nov 13, 2012 16:17

BGDC Zolder RPN 10.11.2012

Na op een 5-tal dagen tijd de pijnpuntjes van Spa op te lossen (zonder te kunnen testen op circuitgebruik uiteraard) zijn we Zaterdagmorgen in Zolder "aangemeerd" .

Naast de 3 piloten (Jef Verhulst, Franky Boulat en nu ook "toerist" Peter Bens) zorgden Gunther"Guntha"Luyckx, Kenny Poelmans(die moest wel vroeger "door"), Flipke Peeters & madam voor de nodige ondersteuning ter plaatse .

De vrije training samen met de grote kanonnen van de BRCC namen Peter & Jef voor hun rekening omdat het halfuurtje sowiso al kort was om met 3 te doen . Ondanks dat het met al van de nacht voordien geleden was dat het nog geregend had bleek de piste nog zeer nat te liggen en waren we waarschijnlijk de enigen met Slicks (ook omdat PB geen regenbanden wil oproken op een onvoldoende natte baan :oops: ) .
Door de omstandigheden twijfelden Jef & ikzelf of de wagen niet voluit liep dan wel of we niet voluit konden gaan op onze slicks .

De 45min qualificatie werd dus ongewijzigd aangevat, wel met gloednieuwe S8 zachtheid slicks achteraan (tov S9 slicks die we tot dan toe rondom gebruikten) om zo de nerveuze achterkant grip te geven en banden op temperatuur te krijgen . PB had ze liever eerst gerodeerd gezien ... temeer daar we weer (PB wil geen regenbanden oproken :roll: ) als enigen op slicks startten .
PB reed de pits uit en begon meteen te zigzaggen om temperatuur in de banden te krijgen en nog voor de eerste bocht ging de achterkant zwalpen tot de Abarth in de grindbak ingegraven stond ... :oops: Er was ongebruikelijk weinig koppel om de 500 op't gas weer recht te krijgen .
Een geluk bij een ongeluk (PB bleek niet de enige Pipo op slicks) was er iemand keihard de muur ingegaan en was't vrij snel code rood zodat er eigenlijk maar 2 rondjes verloren gingen tov de concurrentie . Besloten werd om JV al in de wagen klaar te zetten zodat iedere piloot zeker 't verplichte rondje zou kunnen doen . Jef deed het voorzichtig aan en vond ook de motor inhouden en pas hoog in toeren aanpakken . Franky nam over, deed zijn verplichte rondjes en zette 'n correcte 2.12 neer gezien de omstandigeheden om PB nog 'n paar extra rondjes te gunnen .
PB("trainingen zijn om te proberen" dixit JoeBar team strips ...) was na een aanlooprondje in 2.13 alweer te gretig de 1e linkse in gedoken met 'n 360° als gevolg zonder van de baan te gaan weliswaar, op't einde van dat rondje werd de qualifying al afgevlagd dus verbetering zat er niet meer in terwijl de topchrono's dan toch nog in de laatste 5 min op slicks werden gereden (PB had dus toch een (heel) klein beetje gelijk .

Niks aan te doen we zouden achteraan moeten starten op de 36e plaats ...

Voor de race toch maar eens de techniek bekijken en al gauw bleek 1 cilinder geen bougievonk te krijgen ; op Spa was 'n bougiekabel tegen de motor aan gesmolten en vervangen, maar de correcte kabel was niet voorhanden en de constructie van 2 verschillende samen gaf bijna geen contact : door 't nodige uitproberen en weer monteren kregen Flip & Gunther 'm eindelijk werkend en hadden we terug een 4-cilinder voor de race !

PB nam de start op'n baan waar enkel de ideale lijn min of meer droog lag, na te zigzaggen als 'n bezetene om de banden op temperatuur te krijgen (de achterste S8 waren inmiddels wél gerodeerd) werd de rollende start gegeven ;
PB nam een behouden start en liet zich "schuren" door de achterop gestarten (gestraften die niet elke piloot voldoende rondjes hadden laten rijden en mensen die nog grotere qualifying problemen hadden) . De motor klonk en liep duidelijk beter op 4 pitten :roll: .
2e rondje ging toch al in 2.03 en stilletjesaan was er't vertrouwen in de achterbanden aan't komen en werd de ene na de andere ingehaald zonder al te veel naast de ideale lijn trachten te komen waar 't nog steeds vochtig was er werd rond 2.00 rond constant gedraaid . Het 10e rondje was het eerste vrije rondje en resulteerde in een duik onder 2.00 : 1.57.111, 2 ronden later gevolgd door wat de snelste ronde bleek te zijn 1.56.67 de 1e sector ging daarop weerom sneller maar PB kwam vast te zitten achter een gele Clio die op't rechte stuk net'n fractie sneller was . Na ronden achter die Clio z'n sterktes en zwaktes te bestuderen liet PB voor de Bianchi bewust wat ruimte om sneller de bocht uit te komen en zo in z'n zog met 'n hogere snelheid 't rechte stuk op te komen, naast en 'n fractie voor die Clio te komen ; met de hulp van de koplopers die net op dat moment kwamen dubbelen raakten we zo eindelijk voorbij die gele Clio .
Op dat moment begon het lichtjes te drizzlen en konden de koplopers enkel op't rechte eind lichtjes uitlopen, in't bochtenwerk en de remzones maakten we eerder terrein goed dan toe te geven vooral voor en in de 1e linkse was de terreinwinst overduidelijk .
Stilaan was het tijdstip gekomen voor de 1e pilotenwissel en tankbeurt en na 'n blokkeren voor de 1e linkse met de neus vervaarlijk richting muur (opgevangen met direct plankgas) en nog een blokkeren in de remzone van de Villeneuve was de tijd gekomen voor die 1e stop . Ook hoorde ik 'n schurend geluid waarvan ik de banden verdacht, (achteraf blijken dit wiellagers of cardans te zijn) terwijl ik in de 90° ook al kontje 'n paar keer voelde zetten (komt daar eigenlijk goed uit) .
Nog tijdens die stop hield het op met drizzlen en mogelijk wachten we iets te braaf tot de verplichte 3 minuten stilstand voorbijzijn om Jef weer weg te sturen (wij hebben exact 8 min pittijd de meesten zaten net onder de 7 min) . Die 3 min volstaan ruim om rustig te wisselen en 20Lit jerrycan erin te gooien (volgend jaar per 130 min 1x 3 min dus grotere tank aanschaf is geen must meer) .
Jef had 'n gelijkaardige opbouw kwa rondetijden en zakte na 6 rondjes ook onder de 2.00 om na wat gedrizzle(en voorzichtig voorbij "vriend" Van Kuyk te dubbelen(daar had Jef in Spa een aanvaring mee en PB had in de 1e stint tot 2x toe ook de bizarre lijnen van Van Kuyk mogen ontwijken) tot 1.58.001 te zakken, ook Jef werd enigszins verontrust door't schurend geluid en gaf dit mee aan Franky die na de 2e verplichte stop de 500 naar de meet zou loodsen .
Franky had maar 2 rondjes nodig om onder de 2.00 rond te duiken en zette 1.57.840 als personal best maar ook Franky was enigszins behoudend door't schurend geluid waardoor hij PB's parochiegenoot Knöpker net niet bijbeende maar tot eenieders tevredenheid de Abarth veilig binnenloodste .

Al bij al een zeer geslaagde conclusie van een late aanloop naar een 1e volledig seizoen 2013 .

Werkpuntjes voor 2013 zijn ;
-Sterkere Turbobouten (weerom 'n paar gebroken en gelost )
-Afstemming van motormanagement op gewijzigde uitlaat zo mogelijk met 'n knop voor Akrapõvic Open/dicht .
-Zachtere S5 achterbanden voor koude en opdrogende baan, evt. S8 vooraan ipv S9 bij kortere race (Voorbanden zijn nog goed na 2 races(3u + 2u) en trainingen, Achterbanden blijven goed tot volgende eeuw ...)
-Wiellagers / Cardans bekijken
-CarbonKevlar deuren van Scara73 zijn onderweg (aan prijsje minder dan stalen ! LV deur is nogmaals "bewerkt" )
-Cosmetisch alles weer op punt
-"Diesel" tankklepje monteren voor vlottere doorloop jerrycans
-plaatsje voor GPS aansluiting voorzien(uit het zicht op de voorruit) om net tegen 60km/u door de pitlane en bij code 60 SC te kunnen rijden

Met de wetenschap dat de snelste rondetijd in de race 1.47.977 was (1.48 zeg dus maar) zitten we helemaal niet zover van de top ; de 2e snelste was 1.48.555 en de 3e snelste al 1.51.086 ; met onze 1.56.670 zitten we op geen lichtjaren en mits aangepaste mapping en finetuning met o.a. zachter rubber moeten er nog 2 à 3 seconden af kunnen . De rest moet van ons piloten komen en waar we nu nog twijfelen tussen 2e en 3e versnelling bvb. moet dat met meer koppel map op lagere toeren makkelijker kiezen worden .
Als we dan ook nog eens zoals met de 156 V6 2.5 met de Abarth gaan kunnen lezen en schrijven bij wijze van spreken moeten we onder ideale condities richting 1.50 kunnen evolueren al zitten we als piloten dichter bij de limieten dan meerderheid van het veld . Geen valse bescheidenheid, maar als je de lijnen van sommige tegenstanders ziet weet je gewoon dat wij bij de betere piloten van't pak horen .

2013 mag eraan komen !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6721
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

di nov 13, 2012 17:00

Mooie verhalen Peter, goede basis voor 2013 denk ik zo!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 & 2.0ts + Abarth500 :Race Zolder 10-11

do nov 22, 2012 22:41

In afwachting van onze eigen onboards zie je de Abarth hier na ca 2.30 http://www.youtube.com/watch?v=qnc7Deqe ... ure=relmfu
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Abarth500 :Race Zolder 10-11 : de onboard !

ma nov 26, 2012 09:43

http://www.youtube.com/watch?v=2udbWCLHtSQ Zolder
Ik kan zelf vanavond pas kijken ; You tube is terecht verboden terrein op kantoor .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Abarth500 :Race Zolder 10-11 : de onboard !

ma nov 26, 2012 13:32

deze middag gekeken, helaas heeft Gunther een selectie moeten maken en staat Franky er niet op en helaas ook m'n snelste ronden tot achter de Clio III (niet Shell Van Kuyk) niet waar ik dan ronden achter zitten studeren heb hoe er voorbij te geraken terwijl ik op't rechte eind net iets trager was en toch voorbij geraakt ben met een taktische meesterzet maar ik krijg de camera nog wel in handen om 't op m'n PC te downloaden .

Jef had het rode knoppeke van de Akrapovic niet open gezet dat scheelt wel in sound (volgend jaar moet't meestal dicht met 95 dBa beperking) .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Abarth500 :Race Zolder 10-11 : de onboard !

wo nov 28, 2012 17:13

http://www.speedactiontv.be/VIDEO__la_f ... 371-1.aspx
officieel verslag : we komen even aan bod rond 9.58 .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

RE: Abarth500 :Race Zolder 10-11 : de onboard !

wo nov 28, 2012 19:27

Mooi filmpje "on board" .
Peter een vraagje ,zit er dezelfde ruitenwisser motor in een nieuwe 500 als in de oude 500 ?
Daar moet je ook gokken met de schakelaar voor de stand van je wissers .
:driving:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: Abarth500 :Race Zolder 10-11 : de onboard !

wo nov 28, 2012 20:18

Mooi filmpje "on board" .
Peter een vraagje ,zit er dezelfde ruitenwisser motor in een nieuwe 500 als in de oude 500 ?
Daar moet je ook gokken met de schakelaar voor de stand van je wissers .
:driving:
Er zit geen originele ECU in, maar een Autronic waarmee alles van electronica vervalt (servo, remkrachtverd., sper, etc dus ook bediening ruitewissers) .
Zelf zou ik het niet weten vermits bij mij de ruitewissers pas opgaan als de ark van Noe komt voorbijgevaren :roll: tot ergernis van m'n vrouw bvb. .
't is ook Jef de ruitenwissers gebruikt maar bij de gewone Abarth verloopt dat gewoon over de originele ECU herinner ik me nog vaag van een keer dat iedereen aan de kant ging staan op de autostrade en ik lustig bleef door"varen" met de schroef op buitenboord ... tegen 70 km/u of zo :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5 V6 24v & Abarth 500 racer in nieuw jasje

ma dec 10, 2012 21:49

Ik kan zelf geen foto's plaatsen, wie helpt me als ik foto's doormail om ze op dit topic te zetten ? Sammeke(Clubman) 4 the rescue !

mijn Email (zonder spaties en pestaartje ... :wink: ) : PB @(pestaartje) Buga - Auto . be :wink:
Laatst gewijzigd door BugAlfa op za dec 22, 2012 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Clubman
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za nov 24, 2007 14:15
Locatie: Deurne

RE: 156 2.5 V6 24v & Abarth 500 racer in nieuw jasje

za dec 22, 2012 17:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Racing for Fun

Terug naar “Racen - Algemeen”