Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 19:45

Dat zal het hem idd wel zijn!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 20:12

Succes, hou het in de gaten...

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 22:23

Ik zou dus wel zeker een omloop systeem maken voor bij gas dicht. Je kompressor wordt gekoeld door de lucht die er doorheen gaat (en dat kan dan dus niet dus geen koeling) en die gaat dan ook nog eens een vacuum achter de gasklep opbouwen. Ik ken diverse mensen die een heel aantal kompressors gesloopt hebben omdat ze niet een dergelijk omloop systeem erop hadden. En dat gebeurde altijd als er een tijd onder deellast gereden was of na lang stationair lopen. Michel75 rijdt ook met een Eaton op zijn 75 en lang stationair draaien heeft hem al eens een m45 gekost....
er loopt wel degelijk lucht door de compressor, anders zou de motor ook niet stationair kunnen lopen.

stationair heeft een motor altijd vacuum, een benzine motor heeft vacuum nodig anders zou deze altijd te arm lopen en niet werken.....
dat is de reden van een gasklep.

ik zal dan toch maar eens een temp sensor monteren denk ik.....
een benzine motor heeft geen gasklep omdat deze anders te arm zou lopen met stationair... Deze zit er puur om het vermogen te regelen. Dit probleem zou je anders makkelijk af kunnen vangen met een grotere stationair sproeier of bij een injectie motor met een langere duty cycle van de injectoren. Maar als de motor op atmosferische druk stationair zou lopen(doordat ie geen gas klep heeft), zou die met het juiste mengsel hoog in de toeren klimmen. Niet erg aangenaam...

Het enige voordeel wat jij wel hebt is dat jou charger extra gekoeld word door de benzine die er doorheen loopt. Of dit alles afvangt... Ik weet t niet.

Hier een plaatje van een opstelling die er toch wel heel professioneel uit ziet:

Afbeelding

Rechts de gasklep (dus voor de charger)
dan de charger.
linkse zwarte potje is de bypass actuator.

Zou gewoon zonde zijn als er straks wat kapot loopt door een klepje van een paar 6 10-tjes..
Laatst gewijzigd door gtv-racer op ma okt 15, 2012 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4192
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 22:36

Ik koel ook mijn m45 met benzine, stationair spuit je alleen zo weinig in.

Op een straatauto zou ik zeker een omloopklep monteren.
Tussen de gasklep en compressor wordt de onderdruk anders te groot.
Met die omloopklep maak je de druk voor en na de compressor gelijk en beperk je de warmteontwikkeling.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 20, 2012 17:22

vandaag toch maar eens de ontstekingslamp erop :oops: :oops: 25 graden te laat ongeveer.
dat ik dat niet eerder geprobeerd heb, dom dom dom.
ze staat nu op ongeveer 10/15 graden voor bdp.
ik kan het streepje niet meer zien en deze lamp heeft geen ingebouwde vervroeging.

maar ze loopt een stuk frisser en ik kan gewoon gas geven en er mee rijden.
ben al een blokje van 400 meter om geweest.... :roll: :roll:
waarschijnlijk krijgt ze nog te veel want als ik meer gas geef houd ze er bijna mee op.
maar de motor temp komt onder het rijden niet boven de 90 en de olie temp zit netjes op 95.

het begon met regenen dus wanneer het droog is ga ik verder met de 33 compressore.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

za okt 20, 2012 19:43

zonet even naar de garage gereden en lambda gemeten.
stationair een lambda van 1.4 en op toeren 0.799.
ik hoorde ook iets sissen en het bleek dat de inlaatpakking ertussenuit geknald is.....
dus ze krijgt valse lucht.
dat verklaard het arme mengsel stationair.
de hoofdsproeiers kunnen wel iets kleiner, er zit nu 2x 200 in.

ik kon wel een klein beetje gas geven en dan is ze toch al vlot....
onderin hoor je het trompetter van de carb en bij 2500 toeren hoor je de compressor janken.
gewoon mooi om te horen.....

dus morgen eerst alles demonteren en nieuwe pakkingen er tussen.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

za okt 20, 2012 20:20

ik kon wel een klein beetje gas geven en dan is ze toch al vlot....
Dat heb je al snel na een paar week fietsen :lol: :lol:

Gein natuurlijk, maar lekker bezig jorrit!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

za okt 20, 2012 20:38

ik kon wel een klein beetje gas geven en dan is ze toch al vlot....
Dat heb je al snel na een paar week fietsen :lol: :lol:

Gein natuurlijk, maar lekker bezig jorrit!
met de bus gaat ook heel rap hoor..... :lol:

nee zonder lullen, het gaat eindelijk de goede kant weer op.
soms moet je er gewoon bij weg lopen en het een week laten staan.
dat bleek nu dus wel, iets simpels wat heel belangrijk is vergeten en dat blijkt het te zijn.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

za okt 20, 2012 20:41

Gaat de goede kant op! Maar ook ik denk dat je toch beter een omloop erop kan maken, in principe een door het inlaat vacuum bediende klep in een leiding die de inlaat voor en achter de compressor verbind. Dus bij lage belasting hoog inlaat vacuum gaat die klep open en de druk voor en achter de compressor wordt gelijk. Het voordeel is dan dat de compressor geen arbeid verricht (freewheelen). En ook, anders zit die compressor keihard aan je bijna dichte gasklep te zuigen waardoor er onevenredig veel benzine door de stationair sproeier gaat...lijkt me, maar zoals altijd ik kan het mis hebben.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

za okt 20, 2012 20:45

Gaat de goede kant op! Maar ook ik denk dat je toch beter een omloop erop kan maken, in principe een door het inlaat vacuum bediende klep in een leiding die de inlaat voor en achter de compressor verbind. Dus bij lage belasting hoog inlaat vacuum gaat die klep open en de druk voor en achter de compressor wordt gelijk. Het voordeel is dan dat de compressor geen arbeid verricht (freewheelen). En ook, anders zit die compressor keihard aan je bijna dichte gasklep te zuigen waardoor er onevenredig veel benzine door de stationair sproeier gaat...lijkt me, maar zoals altijd ik kan het mis hebben.
ja ik heb daar even over nagedacht en dat moet wel te doen zijn.

maar de APK heeft prioriteit en ze moet voor vrijdag klaar zijn.
er moet nog van alles gebeuren, spiegel erin, stoel erin, bank vast, gordels erin, vacuum rembekrachtiger aansluiten.
en de motor moet nog goed lopen.
stationair is het co wel goed, 0.5 mag 3.5 hebben.... :)
alleen lambda klopt niet.
weet niet of dit uitmaakt bij een carb motor voor de keuring....???

als er weer apk op zit ga ik aan het omloopt systeem werken.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

za okt 20, 2012 22:07

Goed bezig!!! Heb zelf ook veel tegenslagen gehad. En dan is ff rust idd een goede. Vooral als het daarna weer de goede kant op gaat.
Dan krijg je er weer lekker zin in.

Ben benieuwd 8)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

zo okt 21, 2012 01:06

Als je 33 van 1992 of ouder is,dan is alleen stationair het CO belangrijk,de rest niet
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

zo okt 21, 2012 12:19

Als je 33 van 1992 of ouder is,dan is alleen stationair het CO belangrijk,de rest niet
het is toch van 94 of ouder???

of is dat laatst weer veranderd??
want ik heb het voordat ik begon opgezocht en als je geen kat of lambda hebt mag je van voor 94 een co van 3.5 hebben.
stationair was het co gister 0.3 dus hartstikke goed.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

zo okt 21, 2012 18:06

Klopt,maar dan moet je officieel wel weer 4gas meten...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(probleem)

zo okt 21, 2012 18:20

Klopt,maar dan moet je officieel wel weer 4gas meten...
oei.....

maar dan moet het co nog wel te doen zijn....

vandaag er mee gereden, tot 3000 toeren kan ik 50% gasgeven, daarboven moet ik heel voorzichtig gas bij geven om vooruit te blijven gaan.
het deugd nog niet....
maar er moet eerst maar eens een andere poelie op.
heb bijna 1 bar laaddruk bij 3500 toeren.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”