Teven weet ik niet hoe het zal gaan uitpakken met de verzekeringen. Groot kans dat als een auto niet meer gezien word als oldtimer, dat de premies van ~70€ ook zullen verdwijnen.
Die zaken zie ik toch los van elkaar. Verzekeringsmaatschappijen zijn wat redelijker dan de overheid en baseren de oldtimerpolis wel degelijk op het aantal gereden kilometers per jaar. Daarbij is er in verzekeringsland ook nog eens concurrentie, en dat heeft de Belastingdienst wat minder.
Ter overweging: voor degenen die een hele vloot auto's hebben verzameld en ze ook allemaal het hele jaar paraat hebben staan is het natuurlijk echt kudt met de spreekwoordelijke peren, want dan hakt er flink in (en ik kan het weten, want mijn hobby-wagenparkje is al jaren volledig belastingplichtig - ik wil er niet eens over nadenken wat me dat al gekost heeft aan belasting en opcenten en hoe weinig kilometers ik daarvoor gereden heb). Maar als je nou één mooie klassieke Alfa hebt waar je echt gek op bent, laat je je daar dan uit jagen omdat je misschien 50 euro per maand extra kwijt bent? De meeste non-LPG en non-diesel-Alfaatjes kosten wat dat betreft niet zo veel, toch?
Ter nuancering van bovenstaande: het is natuurlijk erg onfatsoenlijk van de overheid om de hele regeling met terugwerkende kracht af te schaffen en dan mag je als burger terecht boos zijn, maar het einde van het oldtimercircuit zie ik er niet zo snel van komen. En dat onze overheid niet zo fatsoenlijk is mag geen nieuws zijn (kwartje van Kok, iemand...?).