Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:38

Als je kunt schorsen, doe het dan nu.
Eehh wat doe je volgend jaar dan?
.

Je begrijpt zeker wel dat je grapje niet echt leuk is voor mensen die zo zuur verdiende centen zien verdampen...
Rustig afwachten, als nu iedereen in paniek raakt en zijn auto's op de markt dumpt dalen idd de prijzen.
De echt waardevolle wagens stabiliseren vanzelf wel weer.
De mensen die nu hun "gewone" oldtimer van 3000 euro zien afzakken noem ik niet echt verdampen van kapitaal.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:45

Voor één keer misbruik ik mijn forumlidmaatschap voor een zakelijk uitje. Als dat mag....

Zoals sommigen misschien weten verdien ik mijn geld als verslaggever van De Telegraaf. Nu willen we voor morgen een verhaal maken over de gevolgen van het schrappen van de MRB-vrijstelling. Daarvoor zoek ik een verzamelaar die meerdere auto´s heeft waarvoor hij straks weer belasting moet betalen. Je gaat dan mee in een stuk waarin oa. ook de FEHAC aan het woord komt. En ik wil je graag op de foto laten zetten tussen je Alfa´s. Wie wil meedoen? Als het ff kan, kom ik zelf dan even mee met de fotograaf. Stuur me een PB, mail via ovjoolen@telegraaf.nl of 06 2095 3301.
Voordat er weer allerlei onzinnige artikelen gaan verschijnen op basis van 1 zin in een regeerakkoord is het verstandig om eerst maar es af te wachten wat er straks daadwerkelijk gaat gebeuren. Wij zijn goed in het schreeuwen bij de dokter voordat de naald erin gaat maar misschien valt het nog enigzins mee. ( hopenlijk )Mocht het idd zonder uitzondering worden ingevoerd dan blijf ik bij mijn doemscenario.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:49

[Mocht het idd zonder uitzondering worden ingevoerd dan blijf ik bij mijn doemscenario.
Hoe ging het destijds met het grijs rijden?
Na de maatregel lag die handel geheel dood. Voorspellingen waren ook dat er bedrijven aan onderdoor zouden gaan.
Na een jaar de adem inhouden is die markt gewoon weer verschoven en aangetrokken.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:50

Ik ben het deels met je eens. Maar als er nu een signaal komt van de liefhebbers word wellicht de regel voor de invoering van 2014 nog herschreven & aangepast. Als we nu niks laten horen en Den Haag het initiatief laten nemen, zou het zo maar kunnen dat de regel zo blijft. In dat geval word een "doem scenario" realiteit.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:51

In dat geval word een "doem senario" realiteit.
Voor wie?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:55

Voor mensen die de hobby net kunnen financieren. Als de markt ineens volraakt waardoor je de auto niet meer verkocht krijgt, is het een kwestie van tijd totdat de MRB de auto economisch total loss maakt. Dan gaan mensen er dus op toeleggen. Er zullen genoeg mensen zijn die opjaarbasis 1000€ spenderen aan onderhoud van 2oldtimers. Als dit nu al opgaat aan MRB, houd het op een gegeven moment van zelf op.
Vind dat niet bepaald een goed vooruitzicht. (het "doemscenario")
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:55

Hoe ging het destijds met het grijs rijden?
Na de maatregel lag die handel geheel dood. Voorspellingen waren ook dat er bedrijven aan onderdoor zouden gaan.
Na een jaar de adem inhouden is die markt gewoon weer verschoven en aangetrokken.
Grijs kenteken is wat anders. Bedrijven hebben geen hobbyauto`s die af en toe gereden worden.
Maar er mag natuurlijk altijd vrijwillig een maandbijdrage betaald worden aan de belastingdienst. Je hoeft er geen gebruik maken van een vrijstelling. :D

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:56

Teven weet ik niet hoe het zal gaan uitpakken met de verzekeringen. Groot kans dat als een auto niet meer gezien word als oldtimer, dat de premies van ~70€ ook zullen verdwijnen.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:59

Hoe ging het destijds met het grijs rijden?
Na de maatregel lag die handel geheel dood. Voorspellingen waren ook dat er bedrijven aan onderdoor zouden gaan.
Na een jaar de adem inhouden is die markt gewoon weer verschoven en aangetrokken.
Grijs kenteken is wat anders. Bedrijven hebben geen hobbyauto`s die af en toe gereden worden.
Maar er mag natuurlijk altijd vrijwillig een maandbijdrage betaald worden aan de belastingdienst. Je hoeft er geen gebruik maken van een vrijstelling. :D
Nee maar er reden veel particulieren met Grijs kenteken.
Op het moment dat het gekoppeld werd aan de KvK lag de handel van dubbel cabine busjes op zijn gat.
Laatst gewijzigd door Gtv4 op di okt 30, 2012 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 18:59


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8874
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 19:04

Teven weet ik niet hoe het zal gaan uitpakken met de verzekeringen. Groot kans dat als een auto niet meer gezien word als oldtimer, dat de premies van ~70€ ook zullen verdwijnen.
Die zaken zie ik toch los van elkaar. Verzekeringsmaatschappijen zijn wat redelijker dan de overheid en baseren de oldtimerpolis wel degelijk op het aantal gereden kilometers per jaar. Daarbij is er in verzekeringsland ook nog eens concurrentie, en dat heeft de Belastingdienst wat minder.

Ter overweging: voor degenen die een hele vloot auto's hebben verzameld en ze ook allemaal het hele jaar paraat hebben staan is het natuurlijk echt kudt met de spreekwoordelijke peren, want dan hakt er flink in (en ik kan het weten, want mijn hobby-wagenparkje is al jaren volledig belastingplichtig - ik wil er niet eens over nadenken wat me dat al gekost heeft aan belasting en opcenten en hoe weinig kilometers ik daarvoor gereden heb). Maar als je nou één mooie klassieke Alfa hebt waar je echt gek op bent, laat je je daar dan uit jagen omdat je misschien 50 euro per maand extra kwijt bent? De meeste non-LPG en non-diesel-Alfaatjes kosten wat dat betreft niet zo veel, toch?

Ter nuancering van bovenstaande: het is natuurlijk erg onfatsoenlijk van de overheid om de hele regeling met terugwerkende kracht af te schaffen en dan mag je als burger terecht boos zijn, maar het einde van het oldtimercircuit zie ik er niet zo snel van komen. En dat onze overheid niet zo fatsoenlijk is mag geen nieuws zijn (kwartje van Kok, iemand...?).
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op di okt 30, 2012 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 19:08

Nee, ikzelf zou dan de dagelijkse moderne bak eruit mikken. Dan maar 1 auto.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 19:16

Maar als je nou één mooie klassieke Alfa hebt waar je echt gek op bent, laat je je daar dan uit jagen omdat je misschien 50 euro per maand extra kwijt bent? De meeste non-LPG en non-diesel-Alfaatjes kosten wat dat betreft niet zo veel, toch?
Veel mensen reageren impulsief. Kijk maar es naar de slooppremie in Duitsland en Italië destijds. Wat daar voor mooi spul verschroot is.....
En veel gezinnen zullen maandelijks veel meer moeten gaan betalen en als dan ook nog es die oude auto er bij gaat komen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8874
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 19:34

Maar als je nou één mooie klassieke Alfa hebt waar je echt gek op bent, laat je je daar dan uit jagen omdat je misschien 50 euro per maand extra kwijt bent? De meeste non-LPG en non-diesel-Alfaatjes kosten wat dat betreft niet zo veel, toch?
Veel mensen reageren impulsief. Kijk maar es naar de slooppremie in Duitsland en Italië destijds. Wat daar voor mooi spul verschroot is.....
En veel gezinnen zullen maandelijks veel meer moeten gaan betalen en als dan ook nog es die oude auto er bij gaat komen.
Daar zul je wel gelijk in hebben. Zelf zou ik dan toch maar afwachten wat er gaat gebeuren, en als dat dan uitgekristalliseerd is, dan nog eens nadenken of mijn hobby-Alfaatje echt de deur uit moest. Wie dan leeft, wie dan zorgt, toch?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Kyalami
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: di aug 18, 2009 15:56
Locatie: Hilversum

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

di okt 30, 2012 20:22

Wat een gemiep allemaal weer. Als je hobby afhangt van de MRB dan kan je er beter maar mee stoppen. 1 klein tegenvallertje bij je geliefde klassieker en een jaar MRB is ook weer weg. Het is een voornemen voor 2014 en er zal echt nog wel wat over gedebatteerd worden. Een klassieker koop je met je hart niet met je portemonnee.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”