Het zal nog niet meevallen om al de varianten van 'oprechte liefhebber' te ontzien en de gevallen 'verkapte belastingontduiker' er uit te filteren. Kijk maar naar de voorbeelden van Zaagauto en giuliettaevo: ieder weldenkend mens begrijpt dat een WW2-commandovoertuig niet bij mensen op de oprit staat om eens lekker belastingvrij te forenzen, en dat iemand die een verzameling auto's heeft niet in alle auto's tegelijk rondjes kan rijden en dat het dus onredelijk is om die verzameling volledig te belasten. Probleem is echter dat het om heel specifieke gevallen gaat en en dat dan een ambtenaar bij al die klassiekerbezitters moet komen kijken wat hun intenties zijn, wat bij 300.000 auto's van >25 jaar oud nogal eens uit de klauwen kan lopen.
Eigenlijk komt het weer neer op het aloude liedje: het wordt pas eerlijk en eenvoudig controleerbaar en als bonus ook nog eens zelfreinigend en -regulerend als het bezit van de auto niet belast wordt, of slechts in geringe mate met een vlaktaks, en dat het uiteindelijke gebruik via de brandstofaccijns verdisconteerd wordt. Dan los je al deze problemen (en een heleboel andere) in één keer op!