Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8036
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 12:50

Jack ik snap je punt en insteek (uwes als zijnde ondernemer) maar je zult het toch met me eens zijn dat een iets subtielere overgangsregeling dan 'baf klaar drmee, dik betalen moet je vanaf nu' wel wenselijk was geweest. Niet alleen om mensen de kans te geven een alternatief te zoeken (je kent t verhaal omtrent ons boertje), en de markt (met daaromheen vele toeleveringsbedrijven etc) niet in no time de strot om te draaien....Das stimulerend voor de economie... :(

Ja I know, het was alleen bedoelt voor de ondernemer, maar zonder 'straf' of verdere consequenties dan aanpassingen aan de auto mocht en kon een particulier er gebruik van maken. En, kijkend nar mijn prive situatie, meer dan voldoende. Als je geen kinderen maar wel een hond hebt is een auto zonder achterbank een stuk makkelijker dan zo'n duur ding met wel een bank waar nooit iemand op zit en die altijd plat ligt om velgen in te kunnen pleuren... :lol:
Sterker nog; De belastingdienst had zelfs speciale keurmeneren in dienst die op verzoek mijn eigenhandig naar 'blijvend grijs' omgebouwde mercedes station kwam goedkeuren...thuis, aan de deur... :idea:
Ga dan in diezelfde hoedanigheid als instantie niet liggen mauwen een paar jaar later 'dat dit eigenlijk niet de bedoeling was...' :roll:

Vwb de klassiekeren; ik ga geen discussie voeren of een 75 wel of geen klassieker is, afgezet tegen een giulia of berlina die dat dan wel zouden zijn. Zoals eerder opgemerkt door iemand zijn klasssiekers eerst allemaal gewoon 'oude auto' geweest.... Is niet aan mij om te beweren wat dan wel en wat geen klassieker genoemd mag worden.
Uiteraard vind je dat een mercedes w124 (de ubertaxi zeg maar) een ultiem voorbeeld is van goeiekoop de belastingplicht ontduiken, want je ziet ze zoveel. Ik als w124club forummember (jawel heb een zwak voor dat ding :lol: ) durf dat daar in die bewoordingen niet neer te zetten, dr zijn, geloof t of niet, behoorlijk wat liefhebbers van dit type die t werkelijk aan de anus zal oxideren of ze mrb af moeten tikken ja of nee...
Feit blijft dat t de meest geimporteerde oldie van de laatste paar jaar is, en dat is vast en zeker de reden van het nu afschaffen van t mrb vrije verhaal.
In dat licht bezien zou een hier eerder al aangehaald idee een goed plan zijn denk ik: Eérst een 'moderne', mrb plichtige auto op naam en verzekerd etc en dan pas mrb vrijstelling voor een of meerdere mrbvrije auto's .Lijkt me een goed plan.

Voorlopig hoop ik echter nog op een consolidering van het huidige stelsel, dus stapsgewijs oplopend naar 30jaar voor mrb vrijstelling.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:13

En laten we wel zijn... een MB 190D of (hand in eigen boezem) een 75 (al dan niet als diesel) is natuurlijk met de beste wil van de wereld geen klassieker... dat zijn gewoon oude auto's...
Kijk en dit is natuurlijk een onderbouwing van niets vind ik :wink: sorry zaag.

De essentie van MRB vrij worden is en was dat men vond dat hier genoeg (nl. 25 jaar reeds) voor betaald was, dus nu niet meer hoefde. Inderdaad verkapt bedoelt om de klassieker natuurlijk bij hobbyisten te houden. Je smaak of mening bepaald dus niet wat een klassieker is, vind het zelfs discriminatie om iemand die bijv. een 916 spider als 'hun young classic' ziet en ook zo gebruikt wel te laten betalen en iemand in een Giulia niet?


Heb het al eerder geoppert, als het om milieu belasting gaat, hou dan als overheid de klassieker verzekering methode er op na. Vindt een verzekering het een klassieker (onafhankelijke bladen bepalen dat ook voor jongere auto's bijv. een 145QV en een 916 GTV wel), heb je een andere hoofdauto op ja naam en rij je niet meer dan 5000km/j (Bij keuring checken): DAN BELASTING VRIJ, anders niet dus ook niet met een Berlina of MB200D de wet omzeilen zoals zaag het noemt... Overheid hoeft alleen maar te controleren op het hebben van een oldtimer verzekering, rest overlaten aan de verz.mij.

Maar daar (milieu) gaat het den Haag helemaal niet om: Nee geld binnen slepen terecht of niet...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:19

Kijk en dit is natuurlijk een onderbouwing van niets vind ik :wink: sorry zaag.
Stukje teruglezen... het staat verder gespecificeerd :wink:

Ik geloof best dat er mensen zijn die intens van hun nieuwe prius houden... en hem vaker poetsen / wassen dan ik m'n 75... maakt die prius echt niet tot een potentieel MRB-vrije auto... oeps... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:20

Ook dat heb ik onderbouwd zaag :wink: en is weer jouw mening , laat verzekeringsmaatschappijen bepalen wie wel en niet als vroege classic wordt aangemerkt of niet....is dat een Prius straks so be it... maar dan wel max. 5000km etc.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:23

Geloof me... je wilt NIET dat ie boos wordt over deze nieuwe regeling... 8)

Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:28

Voor mij mag de regeling blijven zoals hij nu is natuurlijk maar ik begrijp ook wel dat dit niet houdbaar is nu er kwalitatief behoorlijk goede en duurzame, maar vervuilend geachte oude auto’s geïmporteerd worden en ‘gratis’ rondrijden. En ik snap deze profiteurs ook wel, ik ben er in feite zelf ook eentje van. Als ik straks MRB zou moeten betalen op mijn Bertone op LPG dan zou die installatie er denk ik uit gaan en zou ik mijn kilometers gaan maken met een veel modernere en comfortabelere auto op LPG.

Hoewel ik niet gestemd heb op een van de huidige coalitiepartners, heb ik er wel vertrouwen in dat eventuele toekomstige maatregelen redelijk zullen zijn. Ik verwacht niet dat in 1 klap alles voor de hobbyist onbetaalbaar zal worden. Tenzij die hobby MB W124 D rijden is natuurlijk. Wellicht gaat de brandstoftoeslag ook gelden voor alles van voor 1986? Dan pak je alle ‘profiteurs’, mij incluis, maar lijkt mij alleszins redelijk voor de hobbyist

Valt me op dat veel leden hier in hetzelfde topic klagen over de 190D rijders en zich tegelijk zorgen maken over het omvallen van een complete bedrijfstak. Mocht het zover komen, dan lijkt mij dat juist de 190Dtjes in waarde zullen kelderen en dus vooral de handelaren getroffen worden die faciliteren in het op de weg brengen van deze oude trage stinkende diesels. De echte klassiekers blijven heus wel hun waarde houden en daar blijft genoeg handel in, MRB of niet.

Overigens valt er voor de overheid denk ik meer winst te halen in het veranderen van de bijtellingsregeling die het zo aantrekkelijk maakt om zakelijk een 15 jaar oude auto te rijden.

Nogmaals, eerst maar eens zien wat er van de plannen komt. Het is net zoals de beloofde sportieve achterwiel aangedreven sportsedan die Alfa Romeo ons al jaren beloofd. Die komt er ook nooit…
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:31

Geloof me... je wilt NIET dat ie boos wordt over deze nieuwe regeling... 8)
Dreig je nou anders mega veel snacks uit de Esso shop te gaan eten uit frustratie als dit doorgaat :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:38

Geloof me... je wilt NIET dat ie boos wordt over deze nieuwe regeling... 8)
Dreig je nou anders mega veel snacks uit de Esso shop te gaan eten uit frustratie als dit doorgaat :wink:
Niks mega veel... gewoon ALLEMAAL! :evil:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 13:42

De essentie van MRB vrij worden is en was dat men vond dat hier genoeg (nl. 25 jaar reeds) voor betaald was, dus nu niet meer hoefde.
Het lijkt mij zo dat dit een poging was om het aan het publiek te verkopen (een nogal lage dunk als je het mij vraagt). Als dit werkelijk de reden zou zijn, dan hadden er immers toch flink wat clausules aan gehangen moeten worden voor import en auto's die tussentijds geschorst zijn geweest. Uiteraard gaat het er hier om dat ze een definitie nodig hadden om te bepalen wat een historisch voertuig is en daarvoor een ruime factor hebben gehanteerd op de gebruikelijke levensduur van een auto.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 18:09

En ergens hebben we het hier zo slecht nog niet...

Als de plannen doorgaan, mag je per 2014 Parijs niet meer in met een auto ouder dan 17 jaar...

Ik denk niet dat wij in 2014 nog auto's hebben die JONGER zijn dan 17 jaar... :cry:

Afbeelding

Kunnen we het jaarlijkse rond all along the watchtower op weg naar Le Mans ook wel op onze buik schrijven....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 18:26

Alternatief :
Alle import wordt niet meer belastingvrij.
Dan weet je wat er nu rondrijd en dat wordt dus nooit meer, het aantal zal alleen maar langzaam afnemen.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
schummi
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 569
Lid geworden op: vr jun 29, 2007 21:49

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 18:27

Als ze eerst eens alle buitenlandse kentekens hier laten betalen alle polen, roemenen en alle andere buitenlanders rijden over onze wegen en betalen ook geen drol.
Als ze eerst hun laten betalen kunnen ze ons met rust laten.
Maar griekenland heeft nog geld nodig en dat moet hier eerst bezuinigd worden zodat ze weer kunnen schenken.
Maar al met al die grieken hebben mentaliteit die gaan volgende week 2 dagen massaal staken en wat doen wij niks

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6721
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 18:36

Alternatief :
Alle import wordt niet meer belastingvrij.
Dan weet je wat er nu rondrijd en dat wordt dus nooit meer, het aantal zal alleen maar langzaam afnemen.

Grt rogeralfa :driving:
Ik voorzie een levendige handel in Nederlandse kentekens :lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 19:05

*loopt naar de kast met slapende kentekens.... $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$*
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen.

wo okt 31, 2012 19:37

Die slapende kentekens zijn er toch al dus dat veranderd niks :wink:
Ook de nederlandse kentekens zijn er al dat worden er dus ook niet meer.

Grt rogeralfa :driving:
Laatst gewijzigd door sprint88 op wo okt 31, 2012 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”