ItalBelg
Newbie
Newbie

75 TS 14" nieuw bandenset

ma okt 08, 2012 15:54

Ik ben aan het uitkijken naar een splinternieuw setje banden voor een 75 TS.
Daarbij wil ik graag de originele 14" velgen behouden.
Aangezien de wagen normaal ingeschreven wordt, moet ik voor de keuring voldoen aan de bandenspecificatie, en dat is een probleem:
voorgeschreven bandenmaat is namelijk 195/60 R14 met snelheidsindex V :shock:
Nu is die bandenmaat nog relatief makkelijk te vinden, maar telkens met snelheidsindex H ipv V.
Zijn er nog 75 TS eigenaars die met dit probleem geconfronteerd worden en hoe lossen jullie dat dan op?
De enige banden van een zogenaamd "premium merk" die ik gevonden heb in die maat met snelheidsindex V zijn Continental ContiPremiumContact 2, maar mijn bandenleverancier zegt dat Conti geen leveringstermijn opgeeft, wat een slecht teken is voor de bescikbaarheid...
Ik weet dat overstappen naar 15" de keuzemogelijkheden verruimt, maar dat is voorlopig "out of the question": ik wil die originele 14 houden...
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

elio
Guru
Guru

RE: 75 TS 14" nieuw bandenset

ma okt 08, 2012 17:15

Allereerst gefeliciteerd met de 75!
Ik zou zeker niet naar een lagere snelheidsindex gaan, want daar ben ik destijds ook mee afgekeurd met mijn eigen 75.
Deze zijn blijkbaar ook nog verkrijgbaar (weet alleen niet of ze "premium" genoeg zijn): klik
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 08, 2012 17:34

popgom.nl geeft naast de door jou genoemde Conti's en de door Elio aangedragen Firestones (welke overigens beiden 'in bestelling' zijn daaro) ook Michelins op in de gewenste specificatie, en ook mooi; 'op voorraad'... :wink:

Grtz,fRank

Tonio
Guru
Guru

Re: 75 TS 14" nieuw bandenset

ma okt 08, 2012 22:45

voorgeschreven bandenmaat is namelijk 195/60 R14 met snelheidsindex V :shock:
Nu is die bandenmaat nog relatief makkelijk te vinden, maar telkens met snelheidsindex H ipv V.
Zijn er nog 75 TS eigenaars die met dit probleem geconfronteerd worden en hoe lossen jullie dat dan op?
Snelheidsindex H = geschikt tot 210 km/h.
Snelheidsindex V = geschikt tot 240 km/h.
Topsnelheid Alfa 75 TS = 204 of 205 km/h (uit het hoofd gezegd, maar zeker niet 210 km/h of meer).
Dus ik begrijp het probleem niet, waarom of door wie worden er dan banden met index V voorgeschreven? Index H moet voldoende zijn.

Nou kan het best zo zijn dat Alfa Romeo de 75 TS nieuw heeft geleverd op banden met index V. Dat zal ik zelfs checken op mijn eigen 75 TS want die heeft de nieuwe (nou ja, 22 jaar oude) Pirelli P6 reserveband nog erbij. En ik heb nog een ander nieuw wiel liggen met een Good Year band geloof ik. Ik laat hier nog wel weten of die de snelheidsindex V hebben.

Maar zelfs als dat zo is, dan waren die eerste-montage-banden eigenlijk overgekwalificeerd wat betreft het snelheidsbereik. Altijd leuk wanneer er betere kwaliteiten of prestaties geleverd werden als nodig, maar volgens mij kan dat niet voorgeschreven worden. Of denken de Belgische regelgevers daar anders over? :wink:
Banden met index H moeten gewoon kunnen, denk ik.

.

ItalBelg
Newbie
Newbie

di okt 09, 2012 00:46

Banden met index H moeten gewoon kunnen, denk ik.
Puur op basis van de droge feiten en aangevuld met het feit dat ik de topsnelheid waarschijnlijk toch nooit ga gebruiken, heb je uiteraard volkomen gelijk.
Ik zou er dus persoonlijk ook geen enkel probleem mee hebben om een set deftige banden met index H te monteren
Alleen, zoals je zelf al vermoedde, "denken de Belgische regelgevers daar anders over": voor de autokeuring in België telt enkel wat op het gelijkvormigheidsattest vermeld staat, en jawel: dat is index V :x
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

ItalBelg
Newbie
Newbie

di okt 09, 2012 00:54

popgom.nl geeft naast de door jou genoemde Conti's en de door Elio aangedragen Firestones (welke overigens beiden 'in bestelling' zijn daaro) ook Michelins op in de gewenste specificatie, en ook mooi; 'op voorraad'...
Die Michelin's Energy hoef ik niet: ok, ze gaan lang mee, maar ik waardeer toch eerder prestaties boven levensduur...
't Zullen die Conti's moeten worden, alleen niet 100% duidelijk of Conti ze nog nieuw levert - wordt vervolgd.
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

di okt 09, 2012 10:20

Firestone levert hier in Nederland de Firehawk in V specificatie, bij mijn leverancier gewoon uit voorraad.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

ItalBelg
Newbie
Newbie

ma okt 15, 2012 20:06

Intussen formeel bevestigd door mijn bandencentrale: die Continental ContiPremiumContact 2 wordt al 1,5 jaar niet meer gemaakt in maat 195/60 R14 met snelheidsindex V :(
@hoornstra:
Rij je zelf met die Firestone Firehawk banden en zo ja, is dat een beetje een deftige band?
Firestone roept bij mij nu niet direct het beeld van - laat het ons diplomatisch uitdrukken - "de betere band" op...
Nogmaals: een lange levensduur (lees: veel kilometers) is voor mij behoorlijk ondergeschikt aan de prestaties, zeker op nat wegdek, anders wordt een goedkope band snel duur betaald aan carosseriewerk of nog erger... :?
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

di okt 16, 2012 09:55

Rij zelf met 15 inch, de originele wielen liggen hier op zolder met zo goed als nieuwe banden.

Wil eventueel wel kijken wat daarop ligt, geen idee. :oops:
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Italman
Member
Member

di okt 16, 2012 14:26

Check hier even:

http://www.leguide.com/sb/leguide/reche ... 080204.htm
't is wel bij onze zuiderburen maar je weet nooit

Of informeer even bij www.mlv.be (bel of mail, is een maat van mij en kan al eens een specialtje vinden :wink: )
En hij is voor een e30 323i ook aant kijken voor 14" banden, dus mss kan hij er ineens 8 bestellen.

Groeten!

Paul

Tonio
Guru
Guru

di okt 16, 2012 22:27

Afgelopen weekend mijn eigen 75 TS gecheckt; inderdaad nieuw geleverd op banden met index V.

ItalBelg
Newbie
Newbie

vr nov 09, 2012 18:31

OK, voor de (weinige) Belgische Alfa 75 TS eigenaars: na weken mailen & bellen, uiteindelijk toch het volgende antwoord kunnen verkrijgen van een diensthoofd bij de autokeuring:
• Uit uw reactie op mijn vraag denk ik begrepen te hebben dat de maximale snelheid van het voertuig HET criterium is dat bepaalt wat de minimale snelheidsindex van de banden moet zijn: klopt dit?
Met andere woorden: als zowel de maximale snelheid van het voertuig als een snelheidsindex opgegeven is in het PVG of het instructieboekje van de constructeur, en deze staan niet in lijn met elkaar, dan is het enkel de opgegeven maximale snelheid van het voertuig die telt: klopt dit?
ANTWOORD: Ja
• U schrijft "de maximale snelheid van het voertuig opgenomen in het proces-verbaal van goedkeuring OF het instructieboekje van de constructeur":
Betekent dit dat zowel de opgegeven maximale snelheid van het voertuig in het PVG en die opgeven in het instructieboekje van de constructeur evenwaardig zijn?
Met andere woorden: in mijn geval staat in het PVG van de Alfa Romeo 75 (referentienummer 87/4035) GEEN maximale snelheid van het voertuig opgegeven, maar in het instructieboekje van de constructeur staat er wel duidelijk een maximale snelheid van het voertuig opgegeven, is dit dan voldoende om de minimale snelheidsindex voor de banden te bepalen?
ANTWOORD: Ja
• U schrijft tenslotte ook nog: "Indien er geen maximale snelheid voor het voertuig opgenomen is, zal de laagste snelheidsindex opgegeven in het PVG of instructieboekje van de constructeur als referentie worden genomen"
Dit is voor mij belangrijk: in mijn geval staat in het PVG van de Alfa Romeo 75 GEEN maximale snelheid van het voertuig opgegeven maar WEL een snelheidsindex V. ALS ik via het instructieboekje van de constructeur kan aantonen dat de maximale snelheid van het voertuig 205 km/u is, geldt dit als "bewijs" voor het primaire criterium voor de bepaling van de minimale snelheidsindex en gaat dit dan boven de snelheidsindex V die in het PVG is opgenomen?
ANTWOORD: JA
Op basis hiervan heb ik in elk geval beslist om een set banden met snelheidsindex H te monteren ipv de zogezegde voorgeschreven snelheidsindex V.
Ik ga dan de volgende keuring tegemoet gewapend met deze info en we zien wel!
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Caph10
Member
Member

di feb 19, 2013 19:43

Hallo ItalBelg,
Hebben ze er op de keuring een probleem van gemaakt en welke banden zijn het uiteindelijk geworden?

ItalBelg
Newbie
Newbie

wo feb 20, 2013 20:05

Sinds begin december liggen de volgende banden onder mijn 75:
ContiPremiumContact 2 195/60-14 86H
Op basis van de informatie van een diensthoofd bij de autokeuring (zie eerder bericht) heb ik het er dus op gewaagd om snelheidsindex H ipv V te plaatsen.
Hoe dit er bij de keuring zal aan toe gaan, weet ik echter nog niet: aangezien ikzelf de nieuwe banden dan nog niet had, is de auto in november 2012 gekeurd met een set wielen met banden met snelheidsindex V die voor de speciale gelegenheid op de 75 gemonteerd werden.
Ik zal dus pas definitief weten of het lukt in november 2013...
Intussen kan ik wel zeggen dat het prettig rijden is met deze banden, dus dat plezier zullen we dan toch sowieso 11 maanden gehad hebben :)
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Italman
Member
Member

vr feb 22, 2013 09:57

Winterbanden hebben meestal ook een lagere snelheidsindex dan zomerbanden, dan moet je met zo'n stickertje op het dashboard rijden met Vmax 210 km/u ofzo.
Mag dit omdat het winterbanden zijn of zouden ze dit bij zomerbanden ook 'tolereren'?.

Terug naar “Algemene Technische vragen”