Ik heb nog een aantal alternatieven gevonden die het kabinet eventueel kan handhaven.
- Maak de leeftijdsgrens van oldtimers strenger: als alle auto’s van voor 1970 (nu dus ruim 40 jaar oud!) worden vrijgesteld, sluit je de groep scheefrijders voor een groot deel uit. Deze auto’s zijn immers zo oud dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks vervoer.
- Limiteer het aantal kilometers dat jaarlijks met de auto mag worden gereden. Net als bij de oldtimer verzekering kan dit worden gelimiteerd. Hiermee wordt dagelijks gebruik uitgesloten en minder kilometers = minder uitstoot = minder milieubelastend.
- Regel het zo dat een oldtimer alleen vrijgesteld wordt als er een eerste voertuig is voor dagelijks gebruik.
Zij pleiten voor een slimmere oplossing. Een waarbij de liefhebber wordt ontzien en de “misbruiker” wordt aangepakt. De afgelopen jaren is de import van bijvoorbeeld Mercedessen van voor 1987 enorm toegenomen. Het is aannemelijk te denken dat dit komt door de lucratieve vrijstelling. Deze grote en zware wagens kan je milieuonvriendelijk noemen. Hier zou de overheid een punt hebben als ze zeggen: deze vorm van scheefrijden moet worden aangepakt om het milieu te ontzien. Het gevolg van het huidige voorstel is dat niet alleen deze groep wordt aangepakt, maar ook de liefhebber met zijn oude Ford of VW Kever die er een paar keer per jaar op uit trekt.
Bron:
http://www.berekenjeautokosten.nl/wegen ... chaft.html