Wikipedia is ook maar de rijmelarei van degene die de moeite neemt om z'n eigen gedachten neer te pennen... (denk aan ons aller Prinses Mabel toen ze nog gewoon nachtjes doorbracht op een bootje en gewoon Wisse Smit heette...)
Kan me er wel vinden in dat een klassieker een ander tijdsbeeld moet representeren en dat dat gevoelens van nostalgie oproept. "Tijdsbeeld / Tijdsgeest" is tenslotte ook vaak een gehanteerd criterium bij "kunst", dat moet een tijdsgeest weergeven (en nog een aantal andere zaken).
Als "mijlpaal voor een fabrikant" het criterium zou zijn, dan was dit een instant klassieker (terwijl ik ECHT niet kan bedenken waarom dit ooit een klassieker zou worden...):
wikipedia.org
Van bovenstaand karretje was er notabene toen ie uitkwam al bekend dat het een mijlpaal was... bij de 75 is dat pas achteraf gebleken zo te zijn omdat het de laatste RWD Alfa was etc etc etc. Dan heeft de Sud meer recht op de term "mijlpaal" dan de 75.
Die grens van 31 December 1977 is trouwens niet zo'n hele gekke hoor.. en minder arbitrair dan ie lijkt. Het feit dat als de erste toelating voor die datum ligt, je een speciaal "tijdsorigineellijkend kenteken" kunt krijgen en blauwe platen mag voeren zegt op zich natuurlijk ook wel wat (maar is niets meer of minder dan een kadootje voor de eigenaren van zo'n automobiel).
Als je het in die tijd ziet, ligt daar ook wel een kentering in de automobielbouw; de plastieken bumper kwam om de hoek kijken, styling veranderde dramatisch, meer en meer hatchbacks, de GTI kwam om de hoek kijken, de laatste Fusi kwam uit, Alfa Romeo had haar Museo net goed op orde om het verleden te koesteren en noem maar op... het was de vooravond van de "nieuwe tijd" (die voor
mijn gevoel nog steeds voortduurt), of afsluiting van het vorige tijdperk zo u wilt, dus zo heel erg gek zou het niet zijn om meer zaken aan die datum te hangen.
@ Matteo: platen eraf, deal, <25 jaar deal maar dan wel of / of... en plakken we er voor de grap ook het raadseltje aan vast dat men moet raden uit welk jaar de auto's komen. Denk dat de Giulia dan gemiddeld ouder geschat wordt dan ie is en de 75 juist jonger dan ie is.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...