Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

wo sep 19, 2012 22:51

Ik heb hier een handigheidje gemaakt om de nokkenassen van een TS 1400 te blokkeren.
Vervangen van de riem is dan een koud kunstje.
Snij file laser/waterjet kan je gewoon bij mezelf opvragen met een PM, als je het plaatje in je bus wil kan dat ook.
Ik moet wel navragen wat het snijden kost... (kan wel oplopen tot enkele euro's) ......

Lemans

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

do sep 20, 2012 23:56

Een tekening van het blokkeerplaatje kan je via onderstaande link bekijken.

http://grabcad.com/library/timingbelt-tool-alfa-romeo

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

zo okt 07, 2012 22:44

klok hem maar is uit met een nieuwe riem dan zie je het verschil wel niet alle riemen zijn het zelfde en zit er verschil in dan gaat dit niet werken als je je motertje maximaal wil laten presteeren .
omdat je de poelies blokeert kun je de nokken as niet verstellen dus of de nokken assen zelf blokken en de kruk as .
of gewoon afstel setje gebruiken ik vind het wel leuk gevonde het idee is goed maar je gaat echt verlopen met je afsteling wat reselteert tot minder koppel of meer brandstof verbruik.
en zo een setje kun je gewoon huuren bij de betere autospeciaal zaak.
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

ma okt 08, 2012 09:07

Wel, ieder zo zijn mening zeker?
Hoe dikwijls corrigeer jij je timing van je riem zonder hem te vervangen?
Persoonlijk geloof ik er niks van. Nieuwe riem identiek geplaatst is voor mij ruim voldoende.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

di dec 04, 2012 00:16

je heb het over vervanging en uit ge klokte set weer hergebruiken dan zal het zeker wel in de buurt komen .
maar een nieuwe riem dat is en ander verhaal van de zeskeer dat ik nu een ts riem heb vervangen heb ik deze altijd op nieuw op tijd gezet en soms een kleine afwijking maar ook wel een behoorlijke .
de setjes die ik gemonteerd heb zijn van skf .
dus vandaar en een riem hergebruiken dan zal het niets uit maken je verandert niets aan hoe het was en dan werkt dat hulpstukje priema dat geloof ik meteen .
maar een nieuwe riem zou ik het niet doen
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

di dec 04, 2012 22:50

dit gaat niet werken.

kan je evengoedf merktekens zetten met verfstift.

ts-motoren hebben variabele poelies en die staan er niet voor niks op
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
B. de Haan
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: ma aug 07, 2006 20:07
Locatie: Gorredijk

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

vr dec 07, 2012 00:05

Nee je kunt m beter uitklokken en nokkenassen blokkeren poelie's loshalen en riem monteren spannen en de poelie's weer vast zetten
In bezit:
159 2.0 JTDm sportwagon

Gehad:
147 1.9 JTDm 16V
156 GTA sportwagon
156 2.5 V6 24V sportwagon
156 1.9 JTD 8V sportwagon
146 1.4 TS
33 1.3s

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

vr dec 07, 2012 00:15

Wel, ieder zo zijn mening zeker?
Nieuwe riem identiek geplaatst is voor mij ruim voldoende.
:thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Goedzo - ik zal mijn calibers bij het oude ijzer gooien, niks waard....uitklokken is ook volledige larie.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

vr dec 07, 2012 10:02

ts- motoren hebbren niet veel nodig om kleppen te raken door zuigers.
een motor mag dan wel vlotjes rondraaien met de hand als nieuwe riem is gelegd, op hoog toerental is dit heel anders!

dus hopelijk krijg je nooit problemen als je deze tool blijft gebruiken.

bij het leggen van nieuwe riem staan poelies nooit hetzelfde (nog nooit meegemaakt) al gaat het maar om een halve millimeter.
de meesten zetten zelfs enkel de inlaatpoelie los, maar de uitlaat kan ook enkele graden verdraaid worden.
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

vr dec 07, 2012 11:12

Wel, ieder zo zijn mening zeker?
Nieuwe riem identiek geplaatst is voor mij ruim voldoende.
:thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Goedzo - ik zal mijn calibers bij het oude ijzer gooien, niks waard....uitklokken is ook volledige larie.
Beetje onmgenuanceerd is het niet?? :wink:
Als je de koe verwijderd kun je echt niet zonder. :!: pak je de riemwielen los, kun je ook niert zonder :!: Andere waterpomp: ABSOLUUT calibers omdat de diametr van het riemwiel van de waterpomp nog wel eens enkele mm's wil afwijken. MAAR: Puur een riemwissel gaat uitstekend zonder. Je zult zien dat alles nadien nog PRECIES hetzelfde staat want die riemen zijn gewoon hetzelfde. waar het veel vaker misgaat: Het instellen van de riemspanning. Goed instellen, laten draaien en dan weer nacontrole.Vaak zie je dat je dan nogmaals moet gaan nastellen, en weer nacontrole dus.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Distributieriem vervangen 1.4 TS (145/146)

vr dec 07, 2012 18:45

En hoe vaak komt het voor dat je alleen de riem vervangt? Praktisch nooit want bijna niemand hier doet zelf een distributiewissel, en als de boel los moet dan is dat omdat er iets vervangen moet worden, en ontkom je dus niet aan het gebruik van calipers. :) En als de riem op 60.000km zit dan vervang je ook gelijk de spanner en looprol mee, en evt ook de waterpomp. Kortom het tooltje is nutteloos. Zeker als je al calipers hebt. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”