Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Onjuiste kilometerstand, wat nu??

ma dec 10, 2012 15:15

Juridisch gezien is het normaal dat een professioneel verkoper weet wat hij verkoopt. Weet hij dat niet, en dat kan, dan komt het nog steeds voor zijn risico, aangezien hij had behoren te weten. Uiteraard heeft een koper ook een onderzoeksplicht, maar die strekt over het algemeen minder ver dan de plicht van de verkoper om de juiste informatie over het object te verstrekken. Kopers worden ten opzichte van professioneel verkopers heel behoorlijk beschermd door de wet...

Het is natuurlijk heel leuk om te weten wat de wet zegt - en ik als jurist vind dat uiteraard helemaal geweldig :D - maar wat heb je daar in de praktijk aan? Zo'n geval als dit, met een kilometerstand die zo'n 20% afwijkt van wat de verkoper weet (of laat zien of verteld) is juridisch niet goed. Dus gelijk maar een boze brief, rechtsbijstand of advocaat? Lijkt me niet! Koper heeft nl. de plicht (wettelijk) om binnen een bepaalde termijn het gebrek (juridische kwalificatie van de foutieve kilometerstand) bij de verkoper te melden zodat deze het kan herstellen of een oplossing kan bieden.

Kortom: in deze kwestie heeft koper er uitstekend aan gedaan om dit bij de verkoper te melden en de verkoper heeft in dit geval een, verhoudingsgewijs tot het probleem, prima oplossing geboden! En als ik het zo lees is iedereen tevreden, prima toch?

(Over Alfa's kan ik nog niet heel erg goed meepraten, maar over dit soort dingetjes lukt dat heel aardig... :wink:)
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: RE: Onjuiste kilometerstand, wat nu??

ma dec 10, 2012 17:24

Juridisch gezien is het normaal dat een professioneel verkoper weet wat hij verkoopt. Weet hij dat niet, en dat kan, dan komt het nog steeds voor zijn risico, aangezien hij had behoren te weten. Uiteraard heeft een koper ook een onderzoeksplicht, maar die strekt over het algemeen minder ver dan de plicht van de verkoper om de juiste informatie over het object te verstrekken. Kopers worden ten opzichte van professioneel verkopers heel behoorlijk beschermd door de wet...


En als je als verkoper nou helemaal geen informatie over het object verstrekt?? Zo van, nou daar staat ie, kijk maar of je het wat vind, en als je hem kopen wilt hoor ik het wel.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: Onjuiste kilometerstand, wat nu??

ma dec 10, 2012 17:49

Juridisch gezien is het normaal dat een professioneel verkoper weet wat hij verkoopt. Weet hij dat niet, en dat kan, dan komt het nog steeds voor zijn risico, aangezien hij had behoren te weten. Uiteraard heeft een koper ook een onderzoeksplicht, maar die strekt over het algemeen minder ver dan de plicht van de verkoper om de juiste informatie over het object te verstrekken. Kopers worden ten opzichte van professioneel verkopers heel behoorlijk beschermd door de wet...


En als je als verkoper nou helemaal geen informatie over het object verstrekt?? Zo van, nou daar staat ie, kijk maar of je het wat vind, en als je hem kopen wilt hoor ik het wel.
Denk dat het te ver voert om hier een complete juridische uitwerking van een dergelijk probleem te geven. Bovendien kan dat niet eens; e.e.a. ligt nl. over het algemeen heel genuanceerd en is van allerlei omstandigheden afhankelijk. Om toch even heel kort op bovenstaande in te gaan en te schetsen dat e.e.a. gecompliceerd ligt: gaat het om een professionele verkoper en een consument-koper? Of is de koper ook een professional? En om wat voor object gaat het: een compleet gerestaureerde oldtimer of misschien een wrak van de sloop? Dat soort vragen speelt altijd een rol bij de beantwoording... Maar nogmaals: het voert te ver om hier een hele juridische uitwerking te geven, 't is tenslotte een Alfa-forum, nietwaar?

Maar mocht je een concreet probleem hebben, dan mag je een pb'tje sturen en dan kijk ik of ik advies kan geven... ;-)
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
PaulvdH
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: vr jan 14, 2011 19:17
Locatie: Sittard

Re: RE: Onjuiste kilometerstand, wat nu??

ma dec 10, 2012 19:25

En als je als verkoper nou helemaal geen informatie over het object verstrekt?? Zo van, nou daar staat ie, kijk maar of je het wat vind, en als je hem kopen wilt hoor ik het wel.
maar dat deed de verkoper niet dus... :)
zoals al aangegeven, beide partijen zijn tevreden en alles is naar ieders tevredenheid opgelost.
156 1.8TS - 2004
75 2.0TS - 1989
Gehad: Giulia 1600GT Junior

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Onjuiste kilometerstand, wat nu??

ma dec 10, 2012 20:31

Opgelost is het dus niet meer over zeuren!

gr Jan

Terug naar “Het Forum Café”