Wat dingen die een tijd geleden gedaan zijn:
Bij aanschaf werkte de snelheidsmeter niet, centrale deurvergrendeling was dood, zaten er gaten in het dasboard kastje (carkit) en miste er links en rechts in het interieur wat afdek dopjes en buiten miste een mistlamp afdekkap. Dat was allemaal vrij eenvoudig verholpen.
Binnen een paar maanden na aanschaf ben ik met de 164 via de Grossglockner naar Italie geweest. Mooie route trouwens.
In Italie brak uiteraard de einddemper af... Met een schoenveter weer onder de auto gebonden en uiteindelijk bij een kleine dorpsgarage terecht gekomen. Wonderbaarlijk genoeg genoeg begrijpen ze mijn handen-en-voeten italiaans (en er kwam later een klant bij die jaren in Engeland had gewoond). Uit een stoffig hoekje kwam nog een nieuwe origineel Alfa einddemper te voorschijn voor een 164 duo-millia twinspark. Volgens de man zelf (zo werd er vertaald) was dit een sportievere uitlaat qua geluid, en ik moet zeggen hij klinkt wel iets fraaier. Aan alle stamps en ingeslagen codes te zien is het wel een origineel Alfa deel.
Ook nog in Italie liep op een gegeven moment de multi-snaar eraf. Die heb ik er toch weer op gekregen en we zijn ermee thuis geraakt. Ik heb Wegenwacht buitenland service maar ik heb me tot nu toe altijd zelf kunnen redden. Toch zal je zien dat als ik het ooit een keer opzeg ik prompt ergens een motor opblaas..
Een ander pechgeval was veel later. Ik was een dagje naar de Belgische Ardennen en de 5e versnelling begon raar te doen. Soms sprong hij uit de versnelling. Op de terugweg werd het op een gegeven moment zo erg dat de 5 niet meer gebruikt kon worden dus in de 4e terug rijden. Bij wat lagere snelheden hoorde ik ook wat schraap geluiden van de primaire as lagers komen... Einde versnellingsbak dus. Het bleek dat alle olie eruit gelopen was. Dit was een paar maanden voordat we naar het buitenland zouden gaan dus de auto moest in de winter gemaakt worden.
Mijn donor bak kwam van een FL. Een klein verschil tussen (late) Super en FL zit in het schakelmechaniek. Op de Super zit een contra gewicht wat waarschijnlijk dient voor het schakelgevoel. Was gelukkig eenvoudig om te bouwen.
De FL bak:
En klaargemaakt voor inbouw in de Super: