In 1960 presenteerde Ghia een prototype 'Sport Coupé' op het chassis van de Fiat 2100 op de Autosalon van Turijn. In de herfst van 1961 werd de auto als 'gewone' 2300 Coupé aan de Fiat vloot toegevoegd. De motor was de standaard 2279 cc motor met 105 pk die ook in de 2300 Berlina dienst deed. De auto had een top van 175 km/uur en kostte in Italië 2.500.000 Lire. Tot 1964 zou deze versie in productie blijven. Vanaf mei 1965 werd de 2300 S leverbaar, uitgerust met een opgevoerde motor van eveneens 2279 cc, nu met 136 pk en twee carburateurs. Tot zover de motoren.
Een serie I heeft stijlloze deuren, wieldoppen met een zwart middenstukje en een Ghia embleem boven de luchtopening, die gesierd wordt door een klein stukje chroom.
De 2300 S had vanaf de luchtinlaat meer chroom, waarvan één strip over de gehele zijkant loopt. Door een te openen extra luchtinlaat verdween het Ghia logo naar het achterscherm. De sierlijst aan de onderzijde van de auto werd dikker en de deuren waren omwille van de stijfheid niet langer stijlloos. De tweede serie van de 2300 S is nog het beste herkenbaar aan de wieldoppen. Het zou tever gaan om alle details te beschrijven, is ook niet nodig, want daarvoor zijn er immers boeken in de handel.... ik was van mening dat er wellicht wat misverstanden/onduidelijkheden waren omtrent de 2300 Coupé/2300 S Coupé modellen, vandaar mijn bijdrage in deze!
Ik denk dat er eigenlijk maar twee series bestonden: 1e serie met weinig chroom, metaalkleurig dash en stoffen of leren bekleding. De 2e serie heeft het uitbundige chroom, houten dash en skai of leren bekleding. De stijlloze deuren zijn maar heel kort geleverd. Kort na de introductie werd ook de 1e serie geleverd met deurstijlen.
De 2300S met Abarth getunede 136pk motor is vanaf het begin (1961) leverbaar geweest naast de goedkopere versie met gewone 105pk berlina motor. De productie van de 105pk 2300 Coupe is op een gegeven moment gestopt. Of dat samenviel met de lancering van de 2e serie weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er geen 2e serie met 105pk motor zijn geleverd. De tweede serie werd in het begin ook gewoon geleverd met de oude wieldoppen. In de loop van de productie werden de nieuwe wieldoppen geleverd, maar wellicht alleen als optie (mijn 1967'er 2e serie was voorzien van oude wieldopen).
De productie is allemaal handwerk geweest in kleine aantallen, dus de wijzigingen werden vermoedelijk allemaal terloops doorgevoerd. Een leuk weetje is dat de wijzigingen aan de Abarth-motor zijn ontworpen door Klaus Steinmetz, toen werkzaam voor Abarth, later bekend geworden als zelfstandig Opel-tuner.
Voor wie deze site nog niet kende: mooie folders van de 2300 coupe 1e en 2e serie:
http://www.zuckerfabrik24.de/fiat/fiat2300_coupe2.htm
http://www.zuckerfabrik24.de/fiat/fiat2300_coupe3.htm