Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

1750 1e en 1750 2e serie motorblok

vr dec 28, 2012 22:42

Beste mede forumers,

Mijn 2e serie 1750 motorblok heeft het begeven na ruim 4 ton :?
Ik heb een ander kaal blok (1e serie) gekocht en wil deze opbouwen met de spullen van de 2e serie.
Nu blijkt dat de distributiedeksel nogal afwijkt. Met name de brandstofpomp; waterpomp met 3 uitlaatgangen t.o.v. 2 en poulie koelvin heeft
mogelijkheid voor een getande riem?

Nu twijfel ik om:
óf de distributiedeksel over zetten (kop en ondercarter demonteren)
óf electr benz pomp monteren (dan moeten de kanaaltjes worden dicht gemaakt v d brandst pomp
óf een brandstofpomp 1e serie op de kop tikken.

Iemand suggesties?
Afbeelding

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

vr dec 28, 2012 22:51

Waarschijnlijk een injectieblok.
Amerikaanse uitvoering.
Gewoon voordeksel wisselen.
Waterpomp en poelie mee wisselen
Oliepomp controleren!

Electrishe pomp kan natuurlijk ook.
Kom je met de poelie wel uit tov de dynamo?

Ik zou voor de eerste optie kiezen ziet er origineler uit.

Was her oude blok niet meer te reviseren?

Gr Jan

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

vr dec 28, 2012 23:21

@ Jan. Is uiteraard te reviseren. Ik denk krukas of drijfstanglager. Bij belasting: een ratel.

Reviseren wilde ik later (laten) doen.
Nu ik dit blok heb alfast opbouwen , monteren en in het voorjaar weer rijden :driving:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

za dec 29, 2012 09:38

Zou toch de oude reviseren en de "nieuwe" voor onderdelen erbij houden.

Hoeft toch geen 3 maanden te duren?

Kun je evengoed rijden in het voorjaar.

Scheelt je 1x extra uit en inbouwen!

gr Jan

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

za dec 29, 2012 21:08

Afbeelding
Iemand ervaring met het afdichten van de Spicapomp?
Wil een plaatje over het vlakke deel monteren maar hoe het gat erboven afdichten?
Zit geen schroefdraad in.
Afbeelding

magnetimarelli
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr dec 31, 2010 13:30

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

do jan 03, 2013 18:16

schroefdraad in maken en een propje indoen.wel met locktite vast zetten

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

do jan 03, 2013 19:03

M8 in getapt, maar gat was net te groot 7.2 mm dus teweinig vlees.
Kleinere bout ingedaan met kneedbaar metaal (battle damage repair) en zo afgedicht.
Afbeelding

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: 1750 1e en 1750 2e serie motorblok

do jan 03, 2013 20:34

Als het gat te groot is voor M8, M10 tappen.
Maar voor M8x1 moet je een gat van Ø7mm boren, dus die 0,2mm hoeft ook geen probleem te zijn. beetje Loctite doet wonderen

Een andere oplossing is om van een plaatje aluminium een dekseltje kunnen maken, pakking er tussen, dicht.
Wel meer werk, maar ja....... je blok blijft dan wel onbeschadigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”