BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 17:13

Sinds de rebuild van de 2 liter stoot ik telkens op een puffende,tsjilpende giulia. Moeilijk te beschrijven maar je hoort het wel.
Ik denk dat het aan de afstelling ligt maar ben niet zeker, ik heb de symptomen opgenomen.
Graag jullie reactie, hoop dat het gewoon aan de afstelling ligt. Een ander symptoom na een stukje autostrade, plots een cylinder weg. Eventjes aan de kant gaan staan wat lagere toeren en zoef daar gaat die weer. Bij constante snelheid steeds dit probleem, ik accelereer om het probleem eventjes te omzeilen dus volgens mij foute sproeier bezetting.

Toch graag jullie mening.

Vanaf seconde 8 begint het
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... PJsD55ATTQ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 17:38

Tsjlipen en evt stotteren duidt meestal op valse lucht door een lekkende inlaatrubber o.i.d.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 17:41

Dit is overduidlijk zogenaamd "niezen" =terugslag in de carburateur. Of de carbs.staan niet goed afgesteld of ontsteking te vroeg.

zmvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 19:10

Ja ik vermoed ook afstelling aan wat zou het dan concreet liggen? Ontsteking staat prima op 800 toeren op f en gaat niet boven m.
Weet iemand nog een adres in De buurt van Antwerpen voor goeie afstelling.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 19:20

Te arm mengsel. pfff...tsjoe...

Met choke aan zal ie geen last hebben

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 21:49

Idd afstelling carbs ! Dat ligt aan die open filters, met standaard filter zul je hier veel minder last van hebben.
Met dit soort filters moet je de mengselschroeven een kwartslag verder opendraaien. Bij koud weer loopt hij pas lekker als hij goed warm is.
IK heb zelf een filter gemaakt met open filters op de uiteinden van de standaard bus, zeer mooi geluid, maar ik gebruik hem alleen szomers,
omdat ik bij kou hetzelfde hoor als jij. Uiteraard is een goede afstelling van de carbs van groot belang.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 22:13

Tsjlipen en evt stotteren duidt meestal op valse lucht door een lekkende inlaatrubber o.i.d.
Een waar woord: Ga dit eerst absoluut controleren voordat je een paar kleppen oprookt. Zowel de carb rubbers als de slang van de rembekrachtiger verdienen eerst een zeer nauwgezette controle op mogelijke kleine scheuren. Gasgeven geeft nl een rijker mengsel en dat compenseerd de extra valse lucht eventueel. Pas als je echt voor de volle 100% zeker weet dat deze (de carb rubbers en de slang) goed zijn kun je verder gaan met het opsporen van je probleem, maar vrijwel zeker heb je de oplossing dan al gevonden. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: Puffende Giulia

wo jan 02, 2013 22:41

Net de bougies bekeken: de 3 en de 4 zijn wit. 1 en 2 minder maar toch ook nog wit. Te arm vrees ik.

De vacuumslang is 10k km oud en de carb rubbers heb ik nauwkeurig bekeken leken me goed te zijn. Ik vrees dus dat het aan de carbs ligt.
Iemand nog een goed adres in de buurt van het antwerpse ?

Bedankt trouwens voor het meedenken !!

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

Re: RE: Puffende Giulia

do jan 03, 2013 11:36

Iemand nog een goed adres in de buurt van het antwerpse ?
PB Dominic even, wellicht dat die je verder kan helpen.

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Puffende Giulia

do jan 03, 2013 12:15

Ik heb mijn carbs laten vervangen en afstellen bij de 105 workshop in Etten-Leur, niet echt "in het Antwerpse" maar wel prima gedaan (en volgens mij ook niet zo heel ver van je woonplaats) :wink:
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Puffende Giulia

do jan 03, 2013 20:45

Toen ik nog in Zeeland woonde ging ik wel eens naar Jan Stynen in Deurne, nu zit die in Zoersel.
Als dat niet in de omgeving van Antwerpen is. 8)
Klik

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Puffende Giulia

vr jan 04, 2013 13:15

niet toevallig het massakabeltje van inlaatspruitstuk naar carbs verkeerd teruggezet waardoor fluitgeluid?!


vraag me niet hoe ik daarbij kom :oops: :lol:


stotteren kan ook komen door slechte bougiekabels etc.
begin maar met uitsluiten
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Puffende Giulia

vr jan 04, 2013 15:48

Als de inlaatrubbers niet goed zijn kun je dit makkelijk controleren door de carbs op en neer te trekken.
Het beste is om het boutje uit de steun te halen, zodat de carbs makkelijker flexen.
Als bij het langzaam op en neer bewegen het toerental verandert of zelfs uitvalt, zijn er scheuren in een of meer rubbers. Soms hoor je daarbij een fluitend/tsjilpend geluid.
Wat ik hier hoor is niezen en dus staan de carbs niet goed. Ook is de kleur van de bij de carbs behorende cilinderparen verschillend.
Het allerbelangrijkst is dat de carbs synchroon staan, anders kun je aan de mengselschroeven draaien wat je wilt, je krijgt het dan nooit goed.
Is niet echt moeilijk om het zelf te doen, je moet alleen over goede oren beschikken.
Filters eraf, stukje van 60cm plastic slang(ong 10mm doorsnee) in je oor en met het andere eind bij iedere gasklep naar het aanzuiggeluid luisteren.
Dit moet bij alle gelijk zijn. Met de schroef tussen de carbs kun je dit bijregelen, opletten niet aan de verkeerde te draaien, de andere is de stationairschroef.
Filters er op en dan de mengselschroeven 1 voor 1 wat indraaien tot het toerental daalt en dan uitdraaien tot hij het mooist loopt.
Dit doe je een paar keer, en dan nog een paar keer, als hij het mooist loopt, een kwartslag indraaien dan staat de CO ook ongeveer goed.
Mijn ervaring is dat hij dan beter loopt, als afstellen met vacuum of vloeistofkolommeters. Succes.

Terug naar “Algemene Technische vragen”