Gebruikersavatar
speedbrake
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 19, 2008 00:00
Locatie: Wenen

RE: Fiat 2300S Coupe

do dec 13, 2012 08:54

Wat parkeerde men toen toch nog netjes. Stuur recht, zowel voor als achter evenveel ruimte laten en lekker dicht bij de stoeprand. Dat waren nog eens tijden.
Huidig wagenpark:

156 SW 2.4 JTD (2002)
75 1.8 IE (1990)

Ex:
155 2.5 TD (1996)
146 Ti (1996)
146 1.9 TD (1996) Nog steeds in de familie, met 410.000km

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

RE: Fiat 2300S Coupe

zo dec 23, 2012 23:36

Believe it or not maar Serge en ik hebben in 2010 nog meegedaan aan de Golden Ring Rally in Rusland met een 2300S.
Wat trekt dat beest zeg!

We zijn zelfs een keer 1e geworden op een special stage al was dat wel meer geluk dan wijsheid :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

bellamacchina
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo mar 30, 2008 22:40
Locatie: Dronten
Contacteer: ICQ

Re: RE: Fiat 2300S Coupe

wo jan 02, 2013 21:45

Goed gezien, Wim!

Het verschil in zijdecoratie, luchtklepje en deurgreepplaatsing is geen kwestie van duurder oid (er waren maar 2 versies: de "gewone" en de "S") maar simpelweg de verschillen tussen de diverse Series. Er zijn er in totaal 4! meen ik, maar heb ze zelf nooit echt op een rijtje gezet.

Verschillen zitten ook in o.a. de dashboards (hout vs staal, wel / geen "holy-shit!" handgreep voor de passagier) en zo moet er nog veel meer zijn.
In 1960 presenteerde Ghia een prototype 'Sport Coupé' op het chassis van de Fiat 2100 op de Autosalon van Turijn. In de herfst van 1961 werd de auto als 'gewone' 2300 Coupé aan de Fiat vloot toegevoegd. De motor was de standaard 2279 cc motor met 105 pk die ook in de 2300 Berlina dienst deed. De auto had een top van 175 km/uur en kostte in Italië 2.500.000 Lire. Tot 1964 zou deze versie in productie blijven. Vanaf mei 1965 werd de 2300 S leverbaar, uitgerust met een opgevoerde motor van eveneens 2279 cc, nu met 136 pk en twee carburateurs. Tot zover de motoren.
Een serie I heeft stijlloze deuren, wieldoppen met een zwart middenstukje en een Ghia embleem boven de luchtopening, die gesierd wordt door een klein stukje chroom.
De 2300 S had vanaf de luchtinlaat meer chroom, waarvan één strip over de gehele zijkant loopt. Door een te openen extra luchtinlaat verdween het Ghia logo naar het achterscherm. De sierlijst aan de onderzijde van de auto werd dikker en de deuren waren omwille van de stijfheid niet langer stijlloos. De tweede serie van de 2300 S is nog het beste herkenbaar aan de wieldoppen. Het zou tever gaan om alle details te beschrijven, is ook niet nodig, want daarvoor zijn er immers boeken in de handel.... ik was van mening dat er wellicht wat misverstanden/onduidelijkheden waren omtrent de 2300 Coupé/2300 S Coupé modellen, vandaar mijn bijdrage in deze!
Albert Brouwer

Alfetta 1.8 1976
Giulia 1600Ti Cambio al volante 1965
Giulietta L 1.6 1984
en nog het een en ander meer

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

Re: RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 06, 2013 03:11

In 1960 presenteerde Ghia een prototype 'Sport Coupé' op het chassis van de Fiat 2100 op de Autosalon van Turijn. In de herfst van 1961 werd de auto als 'gewone' 2300 Coupé aan de Fiat vloot toegevoegd. De motor was de standaard 2279 cc motor met 105 pk die ook in de 2300 Berlina dienst deed. De auto had een top van 175 km/uur en kostte in Italië 2.500.000 Lire. Tot 1964 zou deze versie in productie blijven. Vanaf mei 1965 werd de 2300 S leverbaar, uitgerust met een opgevoerde motor van eveneens 2279 cc, nu met 136 pk en twee carburateurs. Tot zover de motoren.
Een serie I heeft stijlloze deuren, wieldoppen met een zwart middenstukje en een Ghia embleem boven de luchtopening, die gesierd wordt door een klein stukje chroom.
De 2300 S had vanaf de luchtinlaat meer chroom, waarvan één strip over de gehele zijkant loopt. Door een te openen extra luchtinlaat verdween het Ghia logo naar het achterscherm. De sierlijst aan de onderzijde van de auto werd dikker en de deuren waren omwille van de stijfheid niet langer stijlloos. De tweede serie van de 2300 S is nog het beste herkenbaar aan de wieldoppen. Het zou tever gaan om alle details te beschrijven, is ook niet nodig, want daarvoor zijn er immers boeken in de handel.... ik was van mening dat er wellicht wat misverstanden/onduidelijkheden waren omtrent de 2300 Coupé/2300 S Coupé modellen, vandaar mijn bijdrage in deze!
Ik denk dat er eigenlijk maar twee series bestonden: 1e serie met weinig chroom, metaalkleurig dash en stoffen of leren bekleding. De 2e serie heeft het uitbundige chroom, houten dash en skai of leren bekleding. De stijlloze deuren zijn maar heel kort geleverd. Kort na de introductie werd ook de 1e serie geleverd met deurstijlen.
De 2300S met Abarth getunede 136pk motor is vanaf het begin (1961) leverbaar geweest naast de goedkopere versie met gewone 105pk berlina motor. De productie van de 105pk 2300 Coupe is op een gegeven moment gestopt. Of dat samenviel met de lancering van de 2e serie weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er geen 2e serie met 105pk motor zijn geleverd. De tweede serie werd in het begin ook gewoon geleverd met de oude wieldoppen. In de loop van de productie werden de nieuwe wieldoppen geleverd, maar wellicht alleen als optie (mijn 1967'er 2e serie was voorzien van oude wieldopen).
De productie is allemaal handwerk geweest in kleine aantallen, dus de wijzigingen werden vermoedelijk allemaal terloops doorgevoerd. Een leuk weetje is dat de wijzigingen aan de Abarth-motor zijn ontworpen door Klaus Steinmetz, toen werkzaam voor Abarth, later bekend geworden als zelfstandig Opel-tuner.

Voor wie deze site nog niet kende: mooie folders van de 2300 coupe 1e en 2e serie:

http://www.zuckerfabrik24.de/fiat/fiat2300_coupe2.htm

http://www.zuckerfabrik24.de/fiat/fiat2300_coupe3.htm

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 06, 2013 10:05

Believe it or not maar Serge en ik hebben in 2010 nog meegedaan aan de Golden Ring Rally in Rusland met een 2300S.
Wat trekt dat beest zeg!

We zijn zelfs een keer 1e geworden op een special stage al was dat wel meer geluk dan wijsheid :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooie stad , moskou. Vorig jaar nog naartoe gereden met onze 36 jaar oude ebro f275. Lag op de route van onze Europa tour :-)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 13, 2013 11:51

Ik ben tot op heden zelfs nog nooit een "gewone" 2300 Coupé tegengekomen... Alleen maar S-jes....

Consensus is dat de gewone inderdaad vanaf ergens in 1964 uit productie is gegaan omdat ie niet meer in de brochures voorkomt.

Instructieboekjes spreken tot in 1968 echter nog óók over de "gewone".

Fysieke kenmerken zijn nog lastiger te dateren en persoonlijk heb ik nog geen wagen met stijlloze deuren gezien maar ze bestaan wel.

De overgang qua wieldoppen... Tsja... Zo makkelijk te vervangen / up te daten... maar in de brochures vanaf ca. 1965 en 2e Serie.

Bij het stalen vs houten dash lijkt 2e Serie de cut-off te zijn... maar van het stalen dash zijn weer verschillende versies....

Dan het "S" carter... ook weer twee versies... 3-delig zonder "Abarth" en 2-delig mét... Maar wanneer en waarom?

Het is nog wel een puzzeltje....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4785
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 13, 2013 17:00

Trouwens, vandaag op Interclassics stond een donkerblauwe 2300S met rood leer te koop. Geweldige kleurencombi zeg! Moest 32,5K kosten...
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 13, 2013 18:44

Klinkt bekend in de oren...

FF ploatie zoeken of het dezelfde is... NL klassieker-kenteken?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4785
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 13, 2013 20:05

Even gejat van de Facebook-pagina van een andere forummer... :lol:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Fiat 2300S Coupe

zo jan 13, 2013 20:35

Kan NET geen kenteken lezen op de foto's die ik heb... maar rood interieur, houten dashboard en het enigszins slecht uitgelijnde chroomstripje op de deur doen mij vermoeden dat... ie intussen dus iets duurder is geworden... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

Re: RE: Fiat 2300S Coupe

ma jan 14, 2013 23:23

Het is nog wel een puzzeltje....
En dat zal het wel blijven ook. Door de handmatige productie denk ik dat er veel wijzigingen niet zomaar gekoppeld kunnen worden aan een bepaalde serie. Ze bedachten om wat voor reden dan ook een wijziging en die werd terloops in de productie doorgevoerd. Het magazijn met oude spulletjes moest ook nog leeg, dus als het oude op was begon men met het nieuwe. Bij Zagato ging dat ook zo.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Fiat 2300S Coupe

di jan 15, 2013 12:48

Ik heb nog niet eens een exacte productiedatum van de mijne... :(

Iemand enig idee waar dat op te vragen is? Ik zou ooit een brief krijgen maar daar wacht ik nog steeds op...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Fiat 2300S Coupe

wo jan 16, 2013 11:01

Voor de liefhebber: clickeroni
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Fiat 2300S Coupe

wo jan 16, 2013 12:47

Dat carter had ik op mijn '67er.
Kan Rainer Schön je niet helpen achter de productiedatum van je auto te komen?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Fiat 2300S Coupe

wo jan 16, 2013 12:57

Zo'n carter zit er ook op mijn 64-er... tenminste... het is tot nu toe aangenomen dat het een 64-er is.

Fiat zal toch wel een soort Marco Fazio maar dan voor Fiat hebben?
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr okt 18, 2013 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Het Forum Café”