Ik heb zelf ook voor een soortgelijk dilemma gestaan. Had de ruimte niet meer nodig, dus wilde een coupé voor dagelijks gebruik. Zou dus een GT of GTV worden. Ik ga met de fiets werken dus rijd zo'n 8000 (max 10K) per jaar, en stapte uit een V6, dus wilde ook graag weer een V6.
De GT:
- prachtige auto, maar je ziet ze nog best vaak rijden. (en ik wil graag een onderscheidende auto)
- 1.8TS vind ik te min, 2.0 JTS te veel slechte verhalen over (on)betrouwbaarheid.
- een goede 3.2 is nog serieus geld waard. Zou ik niet zo snel aan de "onderkant van de markt" kopen. (< €10K)
- GT gaat nog flink afschrijven de komende jaren, zeker met de huidige benzineprijzen
- rijdt wat comfortabeler dan de GTV
- interieur is wat volwassener dan de GTV, stoelen ook beter.
GTV:
- eveneens prachtige auto, roept veel reacties op. Niet iedereen vind 'm mooi, maar onderscheidend is hij wel. (en hoe vaak zie je er eentje rijden?)
- comfort iets iets minder, iets meer sportauto dan de GT. Maar dat vond ik wel leuk met mijn lage kilometrage. Maar lange ritten geen probleem, ik rijd regelmatig >300km per dag met de GTV.
- zit minder electronica op die tot irritatie kan leiden.
- V6TB is fijn, maar wel wat storingsgevoelliger. 24v is wat directer op ;'t gas, ik heb niet echt een voorkeur voor een motor. Maar in een GTV past zo'n 24v iets beter vind ik. Iets nerveuzer op 't gas, terwijl een V6T meer grote stappen maakt. (daarnaast heeft de 24v betere remmen en voorwielophanging dan de TB)
- Afschrijving? Zeg maar nul. (alleen Fase 3 nog wel iets) De prijzen voor de V6 (met name de TB) zijn echt dramatisch gezakt het afgelopen jaar. Voor de prijs van een goede GT 3.2 koop je 3 mooie GTV 24v's.
- kofferruimte is lachwekkend, maar heb je die nodig? (ik niet, en voor die 2x per jaar regel ik wel de auto van m'n vader)
- zitten wel wat rammeltjes in het interieur. Ontwerp van het interieur vind ik prachtig (fase 2), maar afwerking is echt minder dan de GT. En de stoelen zijn gewoon k*t.
- sommige onderdelen zijn al lastig of niet te vinden, begint echt te merken dat het een wat ouder model is. Ook zijn bepaalde dingen (zoals de achteras) echt specifiek voor de 916, terwijl een GT denk ik wat meer met de 156 uit te wisselen is.
Mijn stem gaat dus naar de GTV, omdat hij net wat strakker stuurt en ook aparter is. De minpunten zoals afwerking en onderdelenvoorziening neem ik dan maar voor lief, het moet een beetje hobby blijven. Voor die paar kilometers per jaar wil dan ook wat leuks en aparts rijden. Dit lijkt me de perfecte tijd om een GTV V6 te scoren nu ze echt geen klote meer kosten.