henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

wo jan 23, 2013 22:43

De kabelbomen zijn totaal verschillend en de injectoren hebben een heel andere weerstand en kan men niet uitwisselen.
164 was allen met motronic, de FL had wel weer een nieuwere versie.
Heel even in het begin waren er ook 164 zonder kat...... :wink:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

wo jan 23, 2013 22:57

Allen bedankt voor het meedenken.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

wo jan 23, 2013 23:02

Ik zou het even aan Sander vragen, misschien weet hij wat meer (het is ook weer een tijd geleden). Ik meen dat mijn motor officieel het aantal pk's en vermogen van een 164 zou moeten hebben. Dit had hij niet omdat de oude computer eraan hing (die niet te chippen was, dus was dat jetronic? Motronic is toch als enige te chippen?). Er hing zeker weten geen kat onder; op de plekken waar de flexibele stukken zouden zitten, zaten twee pijpen.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

wo jan 23, 2013 23:17

Motronic is te chippen. Jetronic niet, is meer een bak met weerstanden als een computer.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

do jan 24, 2013 17:52

De oude 90 van Jur had een 164 motor,met alle randaparatuur van een 2,5 jetronic eraan,dus kabelboom,computer,injectoren,inlaat,alles eigenlijk.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

do jan 24, 2013 17:56

Ik heb een 3.0 motorblok opgebouwd. Deze moet in de 90 met een 2.5 Jetronic motormanagement.

Nu zijn de 3.0 Jetronic MET KAT computers overal te vinden. Die heb ik zelf ook bij de motor. Maar ben ik per se een katloze computer nodig? En ook de luchtwegers hebben allemaal andere nummers. Ik heb alleen een weger van de 2.5, natuurlijk.

Dat het drie-liter-spul moet worden lijkt me logisch, Maar hoe groot is het belang van een met- of zonder kat computer en luchtweger?

Ik ga alles van de originele 2.5 gebruiken; dus kabelboom en injectoren enz.
MIsschien handig om het boschnr. vd computer zonder kat te achterhalen, er zijn er zat die zonder kat waren geleverd. Ook heb ik er nog wel computers liggen zonder kat volgens mij..... :?
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

do jan 24, 2013 19:55

Uit het boek van Kartilamakis (schrijf je dat zo?)
Afbeelding

Zoon Martin zijn 5e 75 is nu al 2 jaar een V6, met Jetronic. Is een uitlaat zonder kat, Jetronic met kat, ontstekingsunit is volgens mij gelijk.
Er is een lambdasonde ingeboord, moest vrij ver naar achteren anders heb je niet alle pijpen van de uitlaat bij elkaar.
Dit werkte niet naar behoren, waarschijnlijk omdat de lambdasonde niet genoeg wordt opgewarmd door de uitlaatgassen.
Sinds kort hebben we een frisse motor in de schuur staan welke er over een aantal weken in geschoenlepeld wordt.
Ook de elektronika van een katloze versie zit daarbij. Deze is er al ingezet en de motor draait veel rustiger en is ook soepeler.
Of hij ook minder brandstof verbruikt, weten we binnenkort.

Controller, ignition (EZ 10) 0 227 921 036 B.J. 02.87-01.90 voor de kat-versie. (uit de Bosch onderdelen lijst)
Omdat op bovenstaande lijst de ontstekingsmodule niet voorkomt, denk ik dat deze gelijk zijn. Maar wat is zeker?

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

do jan 24, 2013 21:38

Ik heb dat boek ook! Maar daar staat niet altijd het antwoord in
''Drive tastefully''

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

do jan 24, 2013 22:17

Uit het boek van Kartilamakis (schrijf je dat zo?)
Afbeelding

Zoon Martin zijn 5e 75 is nu al 2 jaar een V6, met Jetronic. Is een uitlaat zonder kat, Jetronic met kat, ontstekingsunit is volgens mij gelijk.
Er is een lambdasonde ingeboord, moest vrij ver naar achteren anders heb je niet alle pijpen van de uitlaat bij elkaar.
Dit werkte niet naar behoren, waarschijnlijk omdat de lambdasonde niet genoeg wordt opgewarmd door de uitlaatgassen.
Sinds kort hebben we een frisse motor in de schuur staan welke er over een aantal weken in geschoenlepeld wordt.
Ook de elektronika van een katloze versie zit daarbij. Deze is er al ingezet en de motor draait veel rustiger en is ook soepeler.
Of hij ook minder brandstof verbruikt, weten we binnenkort.

Controller, ignition (EZ 10) 0 227 921 036 B.J. 02.87-01.90 voor de kat-versie. (uit de Bosch onderdelen lijst)
Omdat op bovenstaande lijst de ontstekingsmodule niet voorkomt, denk ik dat deze gelijk zijn. Maar wat is zeker?
Mooi lijstje met gegevens lijkt me :)
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

vr jan 25, 2013 13:06

Vanmorgen de nummers opgenomen van een tutti originali V6 jetronic zonder kat.

LMM 0280.202.105
ECU 0280.001.133
ontst.module 0227.921.035

En een Boschlijst van een uitvoering met Kat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: 2.5 -> 3.0. Maar ik wil geen katalysator!

vr jan 25, 2013 19:47

Vanmorgen de nummers opgenomen van een tutti originali V6 jetronic zonder kat.

LMM 0280.202.105
ECU 0280.001.133
ontst.module 0227.921.035

En een Boschlijst van een uitvoering met Kat.
Afbeelding
Dat komt overeen met wat Jim Kartalamakis heeft ontdekt
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”